Kvůli bleskovému rozmachu technologií musejí firmy rozvíjet i své IT systémy, říká generální ředitel společnosti Unicorn Systems
Softwarové společnosti Unicorn se v loňském roce dařilo v celé Evropě. Vyhrála mimo jiné čtyři z pěti tendrů vypsaných operátory elektrické energie ve Skandinávii, Nizozemsku, Černé Hoře a ve Švýcarsku, kde česká firma porazila dokonce i německou společnost. Poslední, páté výběrové řízení v Albánii bylo zrušeno.
„Zajímavý je i celoevropský portál pro transparentní zveřejňování informací o evropském trhu s elektřinou, který jsme vyvinuli pro sdružení všech evropských operátorů přenosových sítí a který bude příští měsíc spuštěn do ostrého provozu,“ říká generální ředitel Unicorn Systems Jiří Mráz s tím, že Česko je pro skupinu Unicorn stále nejdůležitějším trhem. Podíl exportu na obratu by v letošním roce mohl přesáhnout jednu třetinu.
* Daří se vám s výběrovými řízeními i v Česku, třeba se státními zakázkami, což je s Unicornem proslulé spojení?
Nám se loni dokonce podařilo vyhrát i státní zakázku, asi první od kauzy okolo systému na sčítání lidu v roce 2009. Vyhráli jsme tendr České správy sociálního zabezpečení a rozvíjíme systém výběru pojistného od zaměstnavatelů a OSVČ. To je software, který vybere třetinu státního rozpočtu.
* Zlepšuje se podle vás obecně zadávání státních zakázek v Česku?
My se v tomto byznysu moc nepohybujeme a podaří se nám uspět jen výjimečně. Problém je v tom, že to jde z extrému do extrému. Nový zákon o výběrových řízeních měl dobrý úmysl, ale situace je pro státní instituce podobně složitá jako předtím. Dnes jsou tendry vypisovány velmi často pouze na nejnižší cenu a nezohledňují další parametry. Některé firmy cenu pak záměrně podstřelí dokonce pod úroveň přímých nákladů a podle mne nemohou vydělat jinak než výrazným ošizením prací a díla.
* Jak snižování cen dopadá na trh a na vás?
Během krize klesly ceny a zároveň investice do IT, ale neplatilo to paušálně. Více patrné to bylo například ve finančních institucích nebo průmyslu, ale třeba už ne tolik v energetice. Díky tomu, že máme portfolio klientů diverzifikované oborově i regionálně, se nám dařilo i během krize získávat nové zákazníky i zakázky. Obecně teď podniky více přemýšlejí o investicích a počítají obezřetněji i návratnost. Kvůli velkému rozmachu digitálních technologií od tabletů a chytrých telefonů až k možnostem připojit k internetu téměř cokoli vznikají nové potřeby a požadavky na funkcionalitu podnikových systémů. Tento rozmach zároveň nutí firmy do IT investovat, protože jim umožňuje získávat konkurenční výhodu. Třeba pojišťovací agenti mohou s klientem na tabletu na místě namodelovat pojištění a rovnou podepsat smlouvu. Zákazník volající na zákaznickou linku může být identifikován pomocí rozpoznání hlasu a nemusí být obtěžován ověřovacími údaji. Takový systém používá například Tatra banka na Slovensku. V Česku zase například Česká spořitelna zkouší víceúčelový samoobslužný automat od firmy Huawei s možností videospojení s bankovním úředníkem v zákaznickém centru. Příkladů je mnoho.
* V roce 2012 jste měli rekordní tržby, překoná je rok 2013?
Určitě, příjmy Unicorn Systems přesáhly v loňském roce částku 1,4 miliardy korun. Plán na letošní rok je stejně tak prorůstový. Roste i obrat od klientů ze zahraničí, který by mohl v letošním roce přesáhnout podíl jedné třetiny. Máme mnoho dlouhodobých zákazníků, někteří s námi spolupracují přes 15 let, a o to nám jde. Poskytujeme zákazníkům softwarová řešení na míru, vlastní připravená řešení, ale i prověřený software našich partnerů.
* Vaše služba Unicorn Universe funguje na populárním cloudu, jak je úspěšná?
Unicorn Universe je digitální stavebnice informačních systémů v internetovém prostředí, kterou vyvíjíme od roku 2000, kdy slovo cloud v dnešním IT významu nikdo neznal. Říkali jsme tomu tehdy objektový operační systém virtuálního superpočítače. Ve službě Plus4U, která je nad Unicorn Universe provozována, jsou kromě kalendáře a úkolů dostupné aplikace pro řízení i pokročilejších podnikových procesů – třeba péče o majetek, řízení firemní strategie, personální evidence, objednávky apod. V jednom systému s jedním rozhraním propojujeme prakticky všechny běžné podnikové agendy. Firma pak nepotřebuje infrastrukturu a řídí vše čistě přes internet. Vidíme v této službě výrazný potenciál. Používáme ji samozřejmě i sami pro řízení naší firmy. Registrovaných uživatelů je dnes 50 tisíc. Menším a středním firmám, ale i různým organizacím přinášíme funkčnosti robustních podnikových systémů, které by si samostatně nemohly dovolit. A takhle je to vyjde podobně jako náklady na mobilní telefony. l
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz