Rozhovor s Davidem Szendzielarzem, generálním ředitelem Fashion Days pro Českou republiku a Slovensko.
Ač se to lepší, obecně se má za to, že Češi mají ke stylu daleko. Jsou Češi velkými konzumenty luxusních značek?
Naše zkušenost ukazuje, že Češi jsou velkými fanoušky top značek. Český portál je dokonce nejúspěšnější ze všech šesti zemí, kde Fashion Days působí. Nabízíme nejen široký výběr těch nejlepších značek, ale také oblečení pro všechny příležitosti. Nedávno jsme například nabízeli přední českou outdoorovou značku Horsefeathers, která zaznamenala u našich členů veliký úspěch. Takže si u nás vybere opravdu každý. Také jsme ale poznali, že Češi jsou zastánci konzervativní módy. Například v Rumunsku prodáváme větší množství extravagantního oblečení.
Jak jste přišel na nápad prodávat zrovna nejznámější světové značky? Kolik jich nabízíte?
Od začátku spuštění stránek jsme členům nabídli přes 200 značek. Myšlenka nabízet luxusní značky za příjemné ceny není nová, poprvé ji využila společnost Vente Privee ve Francii již před 10 lety. Od té doby vzniklo stovky nákupních klubů na celém světě. My jsme rádi, že jsme byli první v České republice.
Čím se lišíte od ostatních online luxusních klubů?
Oproti jiným portálům nabízíme tři až čtyři kampaně denně. Jinde nabízejí obvykle dvě kampaně za den. To s sebou pochopitelně nese veliké pracovní nasazení, naše tři fotografická studia jedou na plný obrat celý den.
Překvapili Vás něčím čeští zákazníci v oblasti chování vůči módě?
Zpočátku jsme měli stejný předsudek jako vy v první otázce, že Češi jsou ve výběru oblečení konzervativní, a tudíž jsme byli spíše skeptičtí k nějakému výraznému úspěchu. A ono je to přesně naopak! Mohutnou poptávkou jsme byli zaskočeni. Češi mají rádi slevy, a jelikož poměrně dost cestují, vědí, že ceny v českých obchodech neodpovídají těm v zahraničí.
Fashion Days nedávno oslavil v České republice 1. narozeniny. Jak hodnotíte uplynulý rok?
První rok v České republice bych hodnotil jako obrovský úspěch, i když bez překážek tomu tak samozřejmě nebylo. Měli jsme drobné problémy s technickým zázemím portálu a stále pracujeme na zkracování dodací lhůty zákazníkovi. Rozhodně to není tak, že teď už bychom jen seděli a užívali si úspěchu, stále investujeme do nových technologií, abychom dokázali uspokojit poptávku na co nejvyšší úrovni. Jsem rád, že náš tým nákupčích bude brzy posílen o nového ředitele, který přichází od západoevropské konkurence, takže portfolio našich kampaní se tak ještě zlepší a rozšíří.
Chystáte spustit další online nákupní portál City Days zaměřený na luxusní služby. Vidíte tu ještě mezeru na trhu a co chcete nabídnout nového?
V České republice jsou nyní stovky klonů různých slevových portálů. Koupit si tento typ platformy může student za stovku dolarů a pak už jen chodit po ulici a hledat zboží pro kampaně. My jsme však nyní, co se členské základny týče, největším prodejcem slevových kuponů nejen v České republice, ale také ve střední a východní Evropě. Již známe konkurenci v módě a produktech životního stylu, s tím pracujeme. Nyní působíme v šesti zemích, kde máme přes milion členů. Zajímáme se o velké módní ikony a věříme, že v budoucnu budeme mít několik regionálních kampaní top značek. Myslím si, že do šesti měsíců budou v České republice pouze tři až čtyři úspěšné slevomaty.
Nyní působíte na několika evropských trzích. Máte stejný plán pro nový server?
Ano, přesně tak. Plánujeme expanzi do všech šesti zemí, kde nyní působí Fashion Days, tedy do České republiky, Slovenska, Slovinska, Maďarska, Bulharska a Rumunska.
Kolik kampaní budete denně na webu nabízet?
Alespoň tři v Praze a pak několik v Brně a Ostravě. Také chceme mít alespoň tři až čtyři kampaně v ostatních městech.
Jak vnímáte situaci se slevovými portály? Mohl byste tuto situaci porovnat se zahraničím?
Dnes zahajuje každý den svůj provoz nějaký slevomat. To samé se dělo v západní Evropě asi před půl rokem. Abyste se stali jedničkou, musíte investovat do svého týmu a posílit nabídku. Zákazníci těchto portálů nejsou věrni pouze jednomu, prostě chtějí úžasnou slevu a je jim jedno, kdo jim ji nabídne. Zkrátka musíte investovat do schopného týmu a přinést novou nabídku kvalitních produktů či služeb. Pouze malá část současných slevomatů má prostředky dlouhodobě do těchto nezbytností investovat. Proto v dohledné době mnoho malých portálů zmizí.