Velkou roli hraje rozvoj internetu a sociální sítě. Ty mají rozhodující vliv zejména v asijských zemích
Bezpečnostní situace ve světě, rostoucí vliv sociálních sítí a s tím související influencer marketing a fenomén sdílené ekonomiky. Podle Moniky Palatkové, ředitelky CzechTourismu, právě tyto tři trendy v poslední době výrazně proměnily způsob, jakým lidé cestují. „Některé z nich nám výrazně nahrávají. I díky tomu, že je naše země vnímána jako bezpečná destinace, přijíždí k nám stále více turistů. Loni v hromadných ubytovacích zařízeních přenocovalo 9,3 milionu zahraničních turistů. Letos patrně dosáhneme čísla deset milionů,“ uvedla Monika Palatková. Čísla za první tři čtvrtletí roku 2017 tomu nasvědčují. Do České republiky zavítalo 7,8 milionu lidí, což je meziročně o deset procent více.
Když rozhoduje youtuber
Novinkou je i způsob, jakým si lidé vybírají destinaci, ve které pak tráví svou dovolenou. Velkou roli zde hraje rozvoj internetu a sociální sítě. Ty mají rozhodující vliv zejména v asijských zemích, kde dokážou oslovit jak nejmladší generaci, tak i lidi ve věku 40+. „Jako velmi efektivní nástroj se nám ukázala spolupráce s influencery v Jižní Koreji, kteří navštívili Moravu a ta se následně v jejich zemi stala populární destinací,“ popisuje Monika Palatková nedávnou kampaň CzechTourismu.
Úspěch podobně zaměřených kampaní v asijských zemích potvrzují i čísla. V prvních třech čtvrtletích roku tvořili největší meziroční nárůst na prvním místě Číňané (o 44 procent), na druhém Rusové (o 41 procent) a na třetím Korejci (o 31 procent).
Respekt k místním
Cestovní ruch se ale musí vyrovnávat i s novými výzvami. Jednou z nich je nepochybně již zmíněný fenomén sdílené ekonomiky. Tyto služby s sebou nesou stále dostupnější způsob cestování, nicméně i rostoucí zátěž pro rezidenty a životní prostředí. V některých západoevropských městech, která jsou turisty „zavalena“, proto již místní začali prostřednictvím nápisů „Tourist go home!“ vyzývat turisty k odjezdu.
„Je nutné vést debatu s místními, naslouchat jejich hlasu a zapojovat je do rozhodování o budoucnosti turismu. Důležité je, aby existovala jasná pravidla a ta byla vymáhána,“ je přesvědčena Monika Palatková.
I v souvislosti s tímto problémem směřují aktivity CzechTourismu také k tomu, aby do Česka častěji cestovali lidé z okolních zemí. „Kromě zaměření na zmíněné vzdálené trhy cílíme i na sousední země, kde vidíme velký potenciál. Právě turisté z těchto států častěji volí méně vytížené lokality a přispívají k většímu regionálnímu rozložení cestovního ruchu. Navíc generují menší uhlíkovou stopu,“ vysvětluje Monika Palatková. Přispět k tomu má i nový program Ambasador, kdy české osobnosti budou v zahraničí zvát turisty, aby zamířili do jejich rodiště. Účast už přislíbili Karel Gott, Jaromír Jágr, Gabriela Koukalová, Magdalena Kožená a další.
Novým trendům a výzvám v cestovním ruchu se v listopadu věnovala konference Fórum cestovního ruchu, kterou CzechTourism letos uspořádal v Táboře.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz