Regionální vlaková doprava v Česku zažívá revoluci. Ve dvou krajích již začaly jezdit nové, motorové soupravy Stadler RS1. České dráhy vlaky od německého výrobce zatím nasadily v Libereckém kraji a na Vysočině. Do konce roku by jich na severu Čech mělo jezdit celkem šestnáct, na Vysočině pak ještě o jeden více.
Foto: České dráhy
„Soupravy Regio-Shuttle nabízí maximální pohodlí, jsou bezbariérové, klimatizované, vybaveny uzavřeným systémem WC i moderním audiovizuálním informačním systémem,“ uvedl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
V Libereckém kraji by tak díky novým soupravám měly téměř zmizet klasické „motoráky“ řady 810. Celková hodnota 16 motorových vozů činí 877 milionů a 952 tisíc korun. „Výhodou vozů je možnost zavedení přímých spojů z centra kraje do regionálních center, například z Liberce do Bílého Potoku nebo do Frýdlantu. Spojené vozy pojedou z Liberce do Raspenavy, kde se rozpojí a pojedou do různých cílových stanic. Zavedením přímých spojů tak dojde ke zlepšení dopravní obslužnosti a odpadnou některé přestupy,“ upřesňuje náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Martin Sepp.
Sedmnáct nových souprav pro Vysočinu stálo necelých 898 milionů korun. „Zcela nové vozy a v takovém rozsahu jsme na Vysočinu dodali před více než dvaceti lety,“ dodal Antonín Blažek. Připomněl, že vedle nákupu nových vozidel České dráhy investují také do modernizace dalších souprav.
České dráhy patří k významným železničním dopravcům v rámci Evropské unie. V roce 2010 využilo její spoje 163 milionů cestujících. Denně vypraví více než sedm tisíc spojů.