Menu Zavřít

Nové zákony komplikují dopravcům život

1. 7. 2009
Autor: Euro.cz

Poslanci schválili několik zákonů, jež se dotknou všech podnikatelů, kteří používají motorové vozidlo. Zatímco zrušení povinnosti vést knihu jízd lze hodnotit kladně, zpoplatnění aut od 3,5 tuny mýtem je kontroverzní.

Autor: Martin Siebert

Elektronické mýtné budou od příštího roku platit i majitelé dodávek a dalších vozidel těžších než 3,5 tuny. Poslanci před nedávnem také rozhodli, že dosavadní dálniční známky mají být od roku 2011 nahrazeny elektronickými vinětami.

Největší tuzemské sdružení dopravců Česmad Bohemia podle mluvčího Martina Felixe se zavedením mýta pro menší vozy v podstatě souhlasí, protože tato auta většinou slouží ke komerční činnosti a měla by se podílet na nákladech na infrastrukturu podobně jako velké kamiony. „Takovémuto zásadnímu kroku by ale měla předcházet seriózní analýza, která by ukazovala rentabilitu systému a dopady na dopravní firmy. Takovou studii jsme však dosud neviděli,“ říká Felix.

Podnikatelé se bojí problémů menších firem

Podle prezidenta Hospodářské komory Petra Kužela může tato úprava v době krize výrazně dopadnout na činnost malých a středních firem, především soukromých autodopravců, kteří ke svému podnikání využívají lehčí nákladní auta právě v této váhové kategorii. Obdobný názor zastává i předseda Unie malých a středních podniků ČR David Šeich. „Zavedení mýtného pro vozidla nad 3,5 tuny bude znamenat pouze citelnou finanční zátěž a další růst nákladů pro tuzemské malé a střední podnikatele a povede ke zdražení zboží pro konečného zákazníka. V době hospodářské recese to pro firmy nebude žádným přínosem, naopak další komplikací jejich podnikání,“ říká.

Sněmovní hospodářský výbor navrhoval, aby se mýtné rozšířilo až od roku 2011. Jako jeden z důvodů uváděli poslanci, že to pomůže podnikatelům bojovat s dopady krize. Nákladních aut od 3,5 do 12 tun jezdí na českých silnicích kolem 101 tisíc, těžších vozidel nad 12 tun je celkem 106 tisíc. Počet osobních vozů se pohybuje okolo 4,4 milionu.

Vážení na vysokorychlostních váhách není přesné Další novelou, která už definitivně prošla Poslaneckou sněmovnou, je ta, která obcím a městům umožní kontrolovat přetížení nákladních vozidel prostřednictvím vysokorychlostních vah zabudovaných ve vozovce. Na základě tohoto měření by pak dopravci mohli dostat až půlmilionovou pokutu. Podle sdružení Česmad Bohemia je však toto měření poměrně nepřesné a nemělo by tak sloužit jako podklad pro tak vysoké pokuty. „Nikde na světě zatím nevěří, že váhy zabudované do povrchu silnice změří za jakýchkoliv povětrnostních podmínek tlaky na jednotlivé nápravy jedoucího vozidla natolik přesně, aby tato měření mohla sloužit jako podklad k trestnímu postihu,“ tvrdí Felix. Dopravci podle něj jednoznačně schvalují kontrolu přetěžování nákladních vozidel státním odborným dozorem a již řadu let volají po zintenzivnění takovýchto kontrol, které by umožnily nastolení férových podmínek na trhu. „Ostře se ale ohrazujeme proti privatizaci státního odborného dozoru, navíc pomocí zcela nevyhovujících a neověřených technologií,“ dodává Felix. Podle jeho slov se do rukou senátorů dostává důležité rozhodnutí, zda schválením tohoto návrhu přihrají obcím a výrobcům měřicích zařízení výnosný obchod, který však bude v rozporu s požadavkem na objektivitu a spravedlnost při výkonu státního odborného dozoru. Zrušení knihy jízd podnikatelé vítají Do Senátu také míří pozměňovací návrh zákona o správě daní a poplatků, který ruší povinnost podnikatelů vést knihu jízd. „Je to dobrý dárek podnikatelům v tomto těžkém období. Tuzemské podniky, zejména ty malé a střední, schválení zrušení knihy jízd v Poslanecké sněmovně přivítaly s nadšením. Hospodářská komora spolu s Unií malých a středních podniků ČR v rámci pracovní skupiny pro zlepšení podnikatelského prostředí zrušení knihy jízd sama iniciovala a dlouhodobě prosazovala, a jsme velmi rádi, že poslanci podpořili zrušení této nesmyslné povinnosti, která podnikatele bez jakéhokoliv efektu jen zbytečně zatěžovala,“ reaguje prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel. „Kniha jízd je přežitek, který nemá v dnešní době žádný smysl. Většina firem navíc knihu jízd různými způsoby obchází a řeší tuto věc formou paušálů,“ doplňuje David Šeich. Zrušení knihy jízd znamená, že namísto dosavadního vedení evidence služebních jízd si podnikatelé budou moci nově započítat do nákladů paušální odpočet pět tisíc korun měsíčně za jedno služební auto. Tento odpočet bude možné uplatnit na maximálně tři firemní automobily. Za menší přestupky nebudou trestné body**

WT100

Poslanecká sněmovna v prvním čtení rovněž podpořila poslaneckou novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, jejímž cílem je zmírnit postih za menší prohřešky. Řidiči by v budoucnu nemuseli dostávat trestné body za některé menší dopravní přestupky. Neměli by mít také možnost vymlouvat se na to, že vůz řídila osoba blízká, jejíž totožnost nechtějí prozradit.

Podpořený návrh také počítá s rozšířením povinné výbavy vozu o reflexní vestu. Tu na sobě bude muset mít řidič při nouzovém zastavení na silnici, a to mimo obec. Vestu nebudou muset mít motocyklisté. Pokud řidič přijde o řidičský průkaz kvůli dosažení určené hranice trestných bodů a bude jej chtít získat zpět, bude muset podstoupit psychologické vyšetření. To má podle předkladatelů pomoci odhalit jeho „nezdravé“ řidičské návyky. Na vybraných úsecích dálnic a rychlostních silnic bude možné zvýšit nejvyšší povolenou rychlost až o 30 kilometrů, tedy až na 160 kilometrů v hodině. To ale bude platit jen pro osobní auta do 3,5 tuny.

  • Našli jste v článku chybu?