Když byl loni v květnu na jedné z pražských aukcí dražen obraz Koně na pastvě od ruského malíře Pavla Osipoviče Kovalevského, celý sál se dobře bavil. Několik telefonních dražitelů vyhnalo cenu obrazu z 30 na 600 tisíc korun. Z pohledu českého sběratele šlo o zcela absurdní částku za celkem tuctový žánrový obraz z konce 19. století. Když se licitátorka zeptala, zda se k dražbě nepřidá také někdo v sále, propuklo publikum v hlučný smích.
Dnes už by tento případ asi tolik pobavení nevyvolal. Ruští sběratelé zkrátka platí za díla svých krajanů horentní sumy. Letos se na českém trhu objevily dva ruské obrazy a oba se dostaly do desítky nejdražších děl. Noví Rusové mají zkrátka umění rádi; nebo mají přinejmenším dost prostředků na jeho nákup.
O síle ruských peněz svědčí i to, že obě největší aukční síně Sotheby‘s a Christie‘s začaly v Londýně pořádat specializované aukce, na kterých je draženo výhradně ruské umění. Částky běžně dosahují řádu statisíců liber. „Angličané si z Rusů nejdřív dělali legraci, co že to kupují, ale teď už pochopili, že jde o velký byznys,“ říká Jan Neumann z aukční síně Meissner & Neumann. Nejdražším obrazem ruské aukce Sotheby‘s, konané letos v květnu, se stal obraz Michala Vasilijeviče Nestěrova, který byl vydražen za 560 tisíc liber. Pro nás může být zajímavé, že šlo o dílo, které podle aukčního katalogu pocházelo ze soukromé české sbírky.
Ruským rekordmanem na českém trhu je Konstantin Alexejevič Korovin (1861-1932). Je považován za nejdůležitější osobnost ruského impresionismu a za jednoho z průkopníků secese. Několik let také působil jako hlavní výtvarník moskevského Velkého divadla. V roce 1900 byl kurátorem umělecké části ruské prezentace na Světové výstavě v Paříži. Ve Francii, kam pravidelně zajížděl, se natrvalo usadil v roce 1923.
Loni na podzim se v aukčním katalogu společnosti Meissner & Neumann objevil Korovinův obraz Vichy. Vyvolávací cena zněla na 280 tisíc korun a aukční síň očekávala, že by se mohl prodat za 400 až 600 tisíc korun. Konečná cena včetně aukční provize se však vyšplhala téměř na 2,5 milionu korun. „Tehdejší vyvolávací cena dnes vypadá velice nízká. Nasadili jsme ji však níž proto, abychom sběratele navnadili. Že to půjde tak vysoko, jsme ale nemohli tušit. Do té doby se Korovin nijak skvěle neprodával. Dosažená cena v tu dobu byla druhou nebo třetí nejvyšší cenou za tohoto autora na světě,“ zdůrazňuje Neumann.
Dražbu druhého Korovinova obrazu letos v květnu společnost avizovala již od února a jeho reprodukce se posléze objevila i na obálce katalogu. Obraz nazvaný Paříž byl vyvoláván za 900 tisíc korun. Nový majitel za něj nakonec zaplatil 3,4 milionu korun. Zatímco v listopadu měl být kupcem jakýsi galerista ze Skandinávie, tentokrát obraz koupila rusko-česká firma. Obraz byl dodatečně poslán na expertízy do Moskvy, které jednoznačně potvrdily jeho pravost. Pod nynější malbou se dokonce nachází přemalovaný starší Korovinův obraz.
Aukční síň byla napodruhé sdílnější i co se týče provenience obrazu. Obě olejomalby pocházely ze sbírky Josefa Škvora, někdejšího ředitele Škodových závodů a významného obchodníka, který před první světovou válkou a během ní pracoval v Rusku. Na přelomu 20. a 30. let pak obchodoval v Paříži, kde obrazy získal přímo z Korovinova ateliéru. Na podzim by společnost měla dražit ještě jeden Korovinův obraz ze Škvorovy sbírky a další z jiného zdroje.
(Následující reprodukce naleznete v tištěné verzi magazínu E8.)
Pavel Osipovič Kovalevskij: Koně na pastvě
technika: olej na plátně, rozměry: 35 x 54 cm
dosažená cena včetně aukční provize: 720 000 Kč
Nikolaj Bogdanov Bělský: Snídaně (začátek 20. století)
technika: olej na plátně, rozměry: 88 x 70 cm
dosažená cena včetně aukční provize: 1 140 000 Kč
Michal Vasilijevič Nestěrov: Pokoj zemi (1912)
technika: olej na plátně, rozměry: 102 x 66,5 cm
dosažená cena včetně aukční provize: 565 600 liber
Konstantin Alexejevič Korovin: Pařížská ulice (po roce 1923)
technika: olej na plátně, rozměry: 71 x 90 cm
dosažená cena včetně aukční provize: 179 200 liber
Dosud nejdražší Korovinův obraz. Byl dražen londýnskou pobočkou aukční síně Sotheby‘s týden po pražské aukci obrazu Paříž. Vysoká cena je pravděpodobně dána i zajímavou historií této malby. Obraz pochází ze sbírky Léona Garganova, v jehož salonu se scházeli ruští emigranti žijící ve Francii.