Síla poptávky po bytech v novostavbách stále neodpovídá představám developerů. Ti se snaží najít nejrůznější cesty, jak svou nabídku zatraktivnit a přitom co nejméně hýbat s cenou. Poslední novinkou je prodej již zařízených bytů. Je toto správná cesta, jak zvýšit prodeje?
Autor: Profit
Poptávka po bytech v novostavbách vlivem ekonomické recese dramaticky propadla. Nabídka začala válcovat poptávku a developeři hledali způsob, jak nabízené byty pro kupující zatraktivnit. Bohužel místo nejjednoduššího řešení v podobě snížení ceny, zvolily cestu oklikou a klientům nabízely bonusy v podobě auta, kuchyňské linky, pojištění úvěru nebo uhrazení několika splátek hypotéky - „zdarma“. Se zatuhlou poptávkou však tyto marketingové akce příliš nezmohly. Lidé ochromení děním ve světě, poklesem cen nemovitostí a obavami ze ztráty příjmu přehodnotili své priority a koupi bytu odsunuli na okraj svého zájmu.
V současné době trh začíná jevit známky oživení. Nabídka však stále převyšuje poptávku. Pravda, auta k novým bytům se již nerozdávají, ale i tak hledají developeři nástroje, jak prodej bytů podpořit. Jedním z velmi oblíbených je například záruka nejnižší ceny. Podstata této služby spočívá v tom, že klient, pokud najde byt stejné kategorie v nabídce konkurence za nižší cenu, developer mu kupní cenu dorovná na tuto úroveň a zpravidla návdavkem přidá finanční bonus - někdy i v řádu desítek tisíc korun. Háček je však v tom, že klientovi se musí podařit prokázat, že oba byty mají stejné, či velmi podobné parametry.
Byty rovnou k nastěhování
Další novinkou, která má podpořit prodeje nově dostavěných bytů, je nabídka kompletního vybavení bytu, s kterou přichází developerská společnost FINEP. V nabídce společnosti se objevily byty, v kterých může zákazník okamžitě po nastěhování bydlet, přičemž náklady na vybavení jsou již zakalkulovány do prodejní ceny bytu. „Vybavení bytů je propracované od barevného ladění, výběru a rozmístění nábytku až po osvětlení, přičemž každý byt je originál,“ uvádí ve své tiskové zprávě FINEP.
Ačkoliv FINEP tento produkt nabízí jako horkou novinku, kterou skutečně zatím žádný z tuzemských developerů nenabízí, jedná se o službu do jisté míry shodnou s výše uvedenými marketingovými taháky. „Hlavním smyslem takových akcí je vyhnout se přímým slevám na byty, jejichž ceny dnes nejsou kupující ochotni akceptovat. Vybavení bytu, podobně jako již zmíněné automobily, totiž developer pořizuje s výraznými slevami nebo v některých případech i zdarma formou barteru. Ve své marketingové komunikaci pak ale vykazuje tyto dárky v maximálních maloobchodních cenách, důsledkem čehož se prodávaný byt nezdá tak drahý,“ upozorňuje Evžen Korec, generální ředitel společnosti EKOSPOL.
FINEP má v současnosti v nabídce 4 předem vybavené byty zpravidla s dispozicí s dispozicí 3+1 či kk a rozloze zhruba 70 – 80 m2 obytné plochy. Prodejní cena těchto bytů se pohybuje zhruba od 40 000 Kč za m2, přičemž v porovnání se sousedními byty se srovnatelnými parametry jsou dražší o 1500 – 5000 korun/m2.
„Domnívám se, že dnešní klienti již na podobné akce neslyší a požadují spíše férovou cenu. Jejich psychologické hranice se dají velmi jednoduše charakterizovat – maximálně 1,8 mil. Kč vč. DPH za byt 1+kk, 2,7 mil. Kč za 2+kk a 3,6 mil. Kč za 3+kk. Nikdo dnes nedá developerům víc. Víme to proto, že za tyhle ceny skutečně prodáváme,“ komentuje současnou situaci na trhu Evžen Korec z EKOSPOL.
Více na Hypoindex.cz.