Ve snaze rozšířit své trhy...
Celý podtitulek: Ve snaze rozšířit své trhy umožňuje eBay prostřednictvím portálu eBay Express nákupy za pevné ceny
Webový trh eBay má po celém světě zhruba dvaasedmdesát milionů aktivních kupujících, Elizabeth Scheuringová k nim ale nepatří. Spoluzakladatelka firmy Three-Forty Communications, sídlící v kalifornském Sausalitu a zabývající se marketingovou komunikací, přestala přes eBay nakupovat v roce 2002. Chtěla se zbavit časově náročné platební a registrační procedury. Aukce nemá ráda, protože uzavření obchodu může trvat třeba i týden. „Na to, abych sehnala, co potřebuji, mám jen omezený čas,“ vysvětluje, „eBay by mě mohl zlákat, kdyby byl rychlejší.“
Přání Elizabeth Scheuringové se brzy vyplní. Očekává se totiž, že společnost, která proslula svými internetovými aukcemi, spustí koncem dubna zbrusu novou obchodní stránku pro netrpělivé spotřebitele, kteří chtějí jen kliknout a nakoupit. Již dne eBay nabízí jednotlivcům, malým podnikatelům a drobným obchodníkům zboží za pevné ceny. Takové položky jsou ale roztroušeny v aukčních seznamech bez ladu a skladu. EBay Express seznamy zboží za pevné ceny předloží v přehledném, na obrázky bohatém zobrazení; bude to něco docela jiného než současné „suché“ katalogy serveru eBay. Bude přístupný přes odkaz ze stránky eBay.com a nová služba má připomínat spíš Amazon a jiné podobné stránky internetových obchodů. Nabídne spoustu nového zboží od knih a nosičů DVD až po oděvy a elektroniku. Zákazníci budou platit kreditními kartami nebo přes účet v platebním systému eBay nazvaném PayPal.
Svým způsobem největší hit eBay je zároveň i nejagresivnější taktikou v obchodování po internetu. Je to ale i tiché doznání, že eBay musí najít způsoby, jimiž bude, zejména ve vyhledávacích stránkách, bojovat s rostoucí konkurencí, jako je například Google. „Je zřejmé, že vyhledávání se stává bodem, kde e-commerce začíná,“ vysvětluje Chris Saito, ředitel vyhledávací služby Yahoo! Shopping. Kromě toho je tu bezplatná vyhledávací služba Google Base, umožňující komukoli nabízet výrobky k prodeji.
To vše stojí za zpomalováním hlavního byznysu společnosti eBay, jímž jsou aukce. Aktivní uživatelé rovněž přibývají pomaleji. Ve druhém čtvrtletí roku 2003 se jejich počet ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku zvýšil o 49 procent, ale v posledním čtvrtletí roku 2005 jich proti čtvrtému kvartálu 2004 přibylo pouze 28 procent. Zisk a obrat přesto rychle poskočily, loni se zvedly o 39 procent, na 1,1 miliardy, respektive 4,6 miliardy dolarů. Investoři si ale dělali starosti s tím, že v důsledku prognóz růstu firmy na další rok, poklesly akcie eBay od 1.ledna o třináct procent, zhruba na 38,5 dolaru.
PONĚKUD POZDĚ
EBay Express nebude jen jednoduše obnovovat tempo růstu. Mohl by ale také přimět současné uživatele nakupovat širší škálu výrobků. William C. Cobb, prezident divize eBay North America, dokonce na nedávné internetové schůzce se členy eBay prohlásil, že firma se „pokusí přilákat kupující mimo dosavadní základnu.“ V současné době se potenciálním kupujícím nehledá nové zboží snadno, na seznamech je denně 78 milionů položek a lidé se buď nechtějí dražbou zabývat, nebo se bojí malých prodejců.
Nová stránka by tohle měla napravit. Automatickým výběrem z milionů existujících výpisů zboží s pevnými cenami bude možné díky nové vyhledávací technologii eBay výrobky snadněji nalézt. Aby stránka odradila podvodníky, bude nabízet pouze výrobky od prodejců pozitivně hodnocených kupujícími minimálně v 98 případech ze sta transakcí. „eBay Express by mohl otevřít eBay zákazníkům, na které doposud nedosáhl,“ raduje se Scot Wingo, generální ředitel firmy ChannelAdvisor, která pomáhá obchodníkům prodávat na stránkách jako je eBay.
Někteří prodejci vkládají do portálu eBay Express velké naděje. „Je to skvělá nová služba, ve skutečnosti přišla ale trochu pozdě,“ konstatuje Mark Fitzgerald, vedoucí pracovník společnosti Grapevinehill. Společnost prodala v loňském roce přes eBay, na svých vlastních stránkách a na dalších internetových trzích obuv a kabelky v hodnotě pětadvacet milionů dolarů. Fitzgerald doufá, že jakmile na podzim spustí marketingovou kampaň, pomůže mu eBay Express i bez zvláštního úsilí zvednout prodej nejméně o deset procent.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek