BRNO (zao) - Brněnský veletrh Autotec minulý pátek zahájila konference Sdružení autoprůmyslu ČR, na níž mimo jiné vystoupil i prezident sdružení Vratislav Kulhánek. Věnoval se zejména stavu dodavatelských firem v Česku, který označil za dobrý. „V tomto sektoru rostou počty pracovníků, zvyšuje se mzda. Oceňuji i transparentní vlastnickou strukturu, jakou v Česku nemá žádné jiné odvětví,“ pravil mimo jiné Kulhánek. S ředitelem sdružení Antonínem Šípkem se zaměřili na vychovávání nových zaměstnanců, kde se prý projevuje vážný problém. „Přes padesát procent lidí, které zaměstnávají členové Sdružení autoprůmyslu, má střední odborné vzdělání. U těchto zaměstnanců přesahuje průměrný věk padesát let, a to je naprosto alarmující číslo, skutečná časovaná bomba,“ varoval Kulhánek. „Je bezpodmínečně nutné podporovat učňovské školství,“ doplnil Šípek.
Na Autotecu bylo představeno několika světových novinek. Irisbus Iveco, výrobce autobusů z Vysokého Mýta, přivezl nový linkový autobus Crossway. Během prezentace vozu generální ředitel Rudolf Černý prohlásil, že velmi dobré ekonomické výsledky podniku přispěly k rozhodnutí Iveca přenést do Vysokého Mýta kompletní výrobu všech linkových, městských i školních autobusů z celé skupiny. „Už nyní jde 80 procent naší produkce na export do západní Evropy. Loni jsme vyrobili 1800 autobusů, letos máme za pět měsíců již 2250 objednávek,“ říká Černý.
Velkou expozici nabídla i kopřivnická Tatra. Předseda představenstva Tatrovky Igor Vlček se nechal slyšet, že restrukturalizační procesy v podniku, které poslední dva roky probíhaly, se příznivě odrazily v hospodaření. Tatře za rok narostly prodeje o jedenáct procent a podnik loni skončil s pětimilionovým čistým ziskem. Vlček také zmínil prodej většinového podílu vlastníka Tatry, amerického Terexu. „Terex zvažuje prodej svého podílu. Vstupoval do Tatry v období restrukturalizace a nyní, když je podnik stabilní, ohlíží se po zájemci. Terex ovšem Tatru prodávat nemusí, udělá to pouze na základě výhodné nabídky,“ řekl.
K novinkám se řadí i oficiální představení užitkové verze Škody Roomster, tedy provedení N1. Přepážka zavazadlového prostoru je posuvná a Škodovka zachovala pětimístný interiér, což u N1 nebývá zvykem. Variabilní přepážka a posun sedaček umožňuje Roomsteru N1 manipulovat s objemem kufru od čtyř set do dvanácti set litrů. Mladoboleslavští ovšem ještě nesdělili, kolik bude Roomster N1 stát, ani kolik ho ročně budou vyrábět.