Korejský Nexon i jiní následují Second Life s pomocí zjednodušených vlastností
Dvacetiletá Cyndi Lesterová vzpomíná na své první setkání s budoucím manželem Frankem: „Můj avatar procházel kolem jeho avatara. On si mě všiml a napsal: Líbí se mi tvé vlasy.“ Po opravdické svatbě, jež se konala loni, si pořídili Cyndi s Frankem i digitální prstýnky a odehrála se druhá svatba. Tentokrát ve virtuálním světě.
Stalo se tak v MapleStory - v nereálné on-line počítačové hře, kde hráči prohánějí animovaná monstra a textově spolu komunikují. Pro Cyndi Lesterovou, hospodyňku z Huntingtonu v Západní Virginii, jež věnuje tři až šest hodin denně poznávání onoho dvourozměrného světa, představuje MapleStory víc než jen nějakou prachobyčejnou střílečku. Za své digitální dvojče utratí měsíčně sto dolarů, v nichž je kupříkladu zahrnut nákup nových šatů (od devíti centů do sedmi dolarů za kus) nebo útrata za holiče (5,70 dolarů).
Z čista jasna to vypadá, jako by Second Life - tento trojdimenzionální virtuální svět, jenž se před rokem stal oblíbeným úletem pro zanícené „techáče“ i společnosti libující si v trendech - získal konkurenci. Objevuje se nový druh on-line her pro více hráčů, který se zaměřuje na širší obecenstvo, na jednodušší navigaci a na větší uživatelský komfort, než nabízel Second Life. Tyto hry také vyřazují oplzlé chování. Firmy, které zahájily jejich vývoj, odhalily nový způsob vydělávání peněz: prodávají neexistující digitální zboží jako avatary a jejich oblečení. Hry samotné jsou zdarma.
Hlavní proud tohoto virtuálního světa začal - podobně jako mnoho technologických příběhů - na Dálném východě. Hra MapleStory od korejského výrobce Nexon byla asijským hitem v roce 2003. Americká větev Nexonu začala s marketingem vlastní kontinentální verze loni v září a brzy si přisvojila novinové titulky. Nyní má více než tři miliony severoamerických hráčů, kteří se připojili k dalším padesáti milionům na celém světě. Nexon je znám hlavně díky programu KartRider, tři roky staré on-line závodní hře, která byla velmi populární v Jižní Koreji. Americká verze se má objevit koncem tohoto roku. V roce 2005 měl Nexon celosvětový výnos 230 milionů dolarů, přičemž se na 85 procentech podílely právě virtuální produkty.
Na podzim začala společnost Sony nabízet PlayStation Home - realistický 3D on-line svět, kde hráči mohou nakupovat digitální výrobky (třeba trička); televize Sony Brevia je k dispozici jako neplacený download ke konzolím PlayStation 3. A Nintendo sází v Americe na postavy snadno dotvářených a oblékaných avatarů, které jsou zdarma stažitelné k populárním Wii konzolím, aby k „paření“ přitáhly i starší nehráče.
Vzestup avatarů souvisí s všeobecným nárůstem on-line her pro více hráčů. Širší kategorie, která zahrnuje technicky jednoduché a nenásilné “oddechovky“ stejně jako graficky propracovanější střílečky, očekává jen v Severní Americe letošní výnosy v hodnotě 760 milionů dolarů, což znamená téměř ztrojnásobení zisků během čtyř let, říká výzkumník v oboru videoher z DFC Intelligence.
Chňapnutí po ovladači
Tyto nové multiplayerové hry jsou jako šité pro netechnické typy. Jednoduché postavy v MapleStory a KartRideru nevyžadují žádné nadupané grafické karty nebo ultrarychlé internetové připojení. Avatary lze měnit a přizpůsobovat pomocí jednoduchých menu pro výběr věcí - jako třeba „vlasů do culíku“ nebo „červených holínek“.
Nexon čekal s námluvami u amerických hráčů „až vysokorychlostní napojení dosáhlo kritické hranice,“ říká John H. Chi, prezident Nexonu pro Ameriku. Společnost také potřebuje rozšiřovat trh. Popularita KartRidera v Koreji se rozplývá; zatímco nyní ho v jeden moment hraje asi sto tisíc Korejců, tak v roce 2005 to bylo 200 tisíc hráčů.
A teď je otázkou: budou Američané utrácet skutečné peníze za virtuální svět? (Starší hry vyžadovaly předplatné nebo poplatky za download.) MapleStory „byla lakmusovým papírkem, zda by publikum v USA mohlo mít stejný přístup k utrácení jako korejští hráči,“ říká Min Kim, ředitel pro provozování her Nexonu v Americe. Aby to bylo snazší, byly dokonce vydány Nexon Cash Cards používané k nákupu digitálního zboží, které se prodávají v síti Target Stores.
Zatím to vypadá dobře. V únoru utratili severoameričtí „pařani“ 1,6 milionu dolarů za 600 tisíc virtuálních produktů v rámci hry MapleStory.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek