Menu Zavřít

NOVÝ DIGITÁLNÍ SVĚT POD KONTROLOU AT&T

6. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Informační technologie

Počítačový průmysl, telekomunikační společnosti a továrny na zábavu k sobě mají mnohem blíž než kdykoli předtím. Spojil je internet. Všichni vědí, že světová informační superdálnice bude brzy přinášet obrovské zisky.

Společnost MediaOne Group, která poskytuje kabelovou televizi pěti milionům předplatitelů, se počátkem tohoto měsíce stala předmětem souboje mezi telekomunikačním gigantem AT&T a firmou Comcast, která stejně jako MediaOne nabízí divákům televizi po kabelu.

Nedělní telefonát

AT&T nabídla za odkoupení MediaOne 58 miliard dolarů. Co se stalo dále, popsal minulý týden velmi podrobně americký ekonomický týdeník Business Week. V neděli 2. května jeden z klíčových manažerů AT&T Leo Hindery zvedl telefon a vytočil číslo mobilního telefonu vrchního manažera Comcastu Briana Robertse. Hindery zná Robertse už čtrnáct let, a proto mimo jiné věděl to, co řekl v rozhovoru pro Business Week: „Svůj mobil si bere i do koupelny. Nemýlil se. Robertse zastihl doma, kde trávil víkend s rodinou.

O den dříve zasedala správní rada MediaOne, která rozhodla, že nabídku AT&T přijme. Comcast však měl stále šanci rozhodnout se, zda do 6. května nenabídne za MediaOne více. Hindery proto navrhl Robertsovi, aby se spolu sešli v New Yorku a doho dli se na kompromisním řešení výhodném pro obě společnosti.

Oba muži se potkali hned na druhý den v sedm hodin ráno v newyorské kanceláři advokátní firmy Wachtell Lipton Rosen & Katz, která funguje jako poradenská společnost AT&T. Po šesti hodinách byla rámcová dohoda na stole. Detaily byly dohodnuty o den později. Comcast od podání vyšší nabídky odstoupil. „Došli jsme k závěru, že by pro nás nemělo smysl podávat vyšší nabídku, uvedl v rozhovoru pro Business Week šéf Comcastu Brian Roberts.

Výhoda pro obě strany

Dohoda uzavřená mezi oběma společnostmi však není výhodná jen pro AT&T. Filadelfská společnost Comcast získá okamžitě od AT&T 750 tisíc nových předplatitelů kabelové televize a dalších 1,25 milionu v blízké budoucnosti. To zařadí Comcast na třetí místo mezi světovými kabelovkami. Zároveň Comcast získal od AT&T záruku, že mu tato telekomunikační společnost poskytne výhodnější podmínky při poskytování telefonních služeb AT&T divákům Comcas tu.

Skutečným vítězem je však ve skutečnosti AT&T. Nákupem za 58 miliard dolarů získá novou infrastrukturu, která společnosti umožní prodávat nejrůznější druhy digitálních služeb. AT&T bude vlastnit kabelové sítě táhnoucí se do 25 milionů amerických domácností. Když se tento fakt sloučí s dalšími dohodami, které AT&T v minulosti uzavřela, pak má tato společnost šanci dostat své služby do 60 milionů domácností.

Už v roce 2000 chce proto AT&T začít poskytovat služby jako digitální kabelovou televizi, lokální telefonní služby a přístup k internetu. „Smyslem naší strategie je zpřístupnit zákazníkům nový digitální svět, svěřil se týdeníku Business

Week se svou vizí šéfmanažer AT&T Michael Armstrong.

Velmi levné telefony Okamžitým výsledkem právě uzavřeného obchodu bude změna na trhu místních telefonních služeb, který dosud ovládaly společnosti Baby Bells a GTE. AT&T už nyní v Kalifornii testuje poskytování telefonních linek po kabelových sítích a příští m ěsíc hodlá začít službu prodávat zákazníkům. Podle Armstronga tato technologie umožní AT&T nabízet druhou a třetí telefonní linku v ceně čtyři až šest dolarů za měsíc. Stejnou službu zatím nyní poskytují místní telekomunikační firmy průměrně za sedmnáct dolarů. „Náš přístup je jednoduchý. Čím více si toho u AT&T zákazník objedná, tím levnější budou naše služby, řekl Armstrong v rozhovoru pro Business Week.

V sázce je však mnohem víc. Zatímco osobní počítač nyní vlastní asi polovina amerických rodin, televizor stojí v obývacích pokojích a ložnicích 98 procent domácností. Technologie takzvaných set-top boxů umožňuje připojení internetu po telefonní lince přímo k obrazovce televizoru. I v tomto byznysu chce hrát AT&T důležitou roli. Pokud však budou Američané chtiví internetu stále více využívat tuto technologii, nebudou m ít důvod pořizovat si osobní počítač. To by mohlo ohrozit současné de facto monopolní postavení společnosti Microsoft, jejíž operační systémy využívá devadesát procent všech osobních počítačů po celém světě.

Také set-top boxy ovšem potřebují operační systém. To si velmi dobře uvědomuje šéf Microsoftu Bill Gates. A tak se i on rozhodl jednat.

Skok do rozjetého vlaku

Ve čtvrtek 6. května oznámily světové agentury, že Microsoft získá za pět miliard dolarů tříprocentní podíl ve společnosti AT&T. Bill Gates si tím konečně zajistil přístup do rychle se rozvíjejícího odvětví blízké budoucnosti.

Už v roce 1993 navrhl Microsoft vytvoření společné firmy se společnostmi Time Warner Inc., AT&T a TCI. Projekt pojmenovaný Cablesoft měl sloužit především Microsoftu, který chtěl vnutit kabelovému a telekomunikačnímu průmyslu svůj operační systém Windows. Společnost však nikdy nevznikla, protože potenciální partneři se báli, že se stanou stejn ou obětí Microsoftu jako výrobci osobních počítačů a softwaru. Od té doby se Gates snažil uzavřít dohody s každým, kdo byl v oblasti kabelových sítí telekomunikací ochoten se s ním spojit.

Jednou z takových firem byl i Comcast, v němž získal Microsoft před lety jedenáctiprocentní podíl. Ačkoli další společnosti se takovému spojení bránily, kapitálová síla softwarové továrny Billa Gatese jejich odpor zlomila. Vedle Comcastu se s Microsoftem spojily i společnosti WebTV, Road Runner (jejím majoritním vlastníkem je Time Warner), čtyři evropské kabelové televize a naposledy počátkem května AT&T.

Za pět miliard dolarů AT&T odebere od Microsoftu nejméně pět milionů licencí na operační systém Windows CE, kterými by měly být vybaveny set-top boxy poskytované zákazníkům AT&T. Microsoft si tím pojistil, že mu v oblasti interaktivní televize neuj ede vlak.

Jen už žádný monopol!

Počátky snu o digitální televizi sahají zpět do sedmdesátých let. Dlouhou dobu však nebylo jasné, jak přesně bude taková televize fungovat. Původně totiž nebylo možné technologicky vyřešit přenos potřebných dat po kabelové síti. Tento problém ovšem hravě zvládne světová informační superdálnice.

AT&T i Microsoft spoléhají na set-top box DTC-5000, který by letos na podzim měla začít prodávat společnost General Instrument. Jeho prostřednictvím by měly do domácností a z domácností proudit všechny důležité informace.

Původní vize interaktivní televize se tak nyní rozšířila daleko za pět set televizních kanálů a zahrnuje telefonní služby, objednávku filmů a dalších videoprogramů, prodej hudebních nahrávek po síti, videohry a přístup k internetu.

Lidé v AT&T si dobře uvědomují, že Microsoft je nyní ve slabší pozici, a proto si v tuto chvíli víceméně diktují podmínky.

Americký deník The New York Times napsal počátkem května o průběhu jednání mezi AT&T a Microsoftem s odvoláním na nejmenované osoby, které se ho přímo zúčastnily. Podle nich měla AT&T dva cíle - dostat peníze, ale zabránit vzniku nového monopolu v oblasti ultrarychlých datových sítí, kterým se v angličtině říká „broadband . „Microsoft dostal příležitost podílet se s námi na vývoji technologií pro broadband, uvedl pro The New York Times výkonný viceprezident pro podnikovou strategii v AT&T John Petrillo a dodal, „co ovšem Microsoft nezískal, je exkluzivita. Nebude to jediná společnost dodávající software pro set-top boxy.

Příští rok začne AT&T provozovat interaktivní televizi ve třech amerických městech. Novinářům se už podařilo zjistit, že jedním z nich bude Denver.

Pokud AT&T vybaví operačním systémem Windows CE 7,5 až deset milionů set-top boxů, bude to znamenat třicet až čtyřicet procent z 25 milionů kabelových zákazníků AT&T.

Sám sobě konkurentem

bitcoin_skoleni

Noví strategičtí spojenci však v žádném případě nezískají na internetovém trhu dominantní postavení. Budou čelit rychle se rozvíjející konkurenci pevných i bezdrátových telekomunikačních sítí a interaktivních satelitních systémů. Svou roli budou jistě chtít posílit i výrobci digitálních videorekordérů, stejně jako společnosti produkující nové generace přístrojů pro videohry - Sony, Sega a Nintendo.

Svým vlastním konkurentem by se mohla stát sama AT&T. Brzy totiž hodlá uvést do provozu vysoce výkonný systém mobilní telekomunikační sítě, která bude ideálním hřištěm pro společnosti jako Nokia a Ericsson. Ty hodlají obsadit významné místo mezi vý robci mobilních telefonů umožňujících využívání internetu. Ani na tomto poli už Microsoft nemá dominantní postavení.

  • Našli jste v článku chybu?