Menu Zavřít

Nový dravec z Ingoldstadtu

24. 1. 2003
Autor: Euro.cz

Audi TT Coupé 3.2 quattro zrychluje jako raketa

MM25_AI

V polovině letošního roku se má na trhu objevit nové Audi TT Coupé 3.2 quattro. Od současné verze se bude lišit výkonným šestiválcem a unikátní šestistupňovou převodovkou. Model bude poháněný zážehovým šestiválcem o objemu 3,2 l a výkonu 184 kW/250 k, který se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím sportovní šestistupňové převodovky DSG (Direct Shift Gearbox). Vidlicový šestiválec 3.2 V6 má díky patnáctistupňovému rozevření řad válců kompaktní rozměry, pod kapotou nového Audi TT Coupé je uložený napříč ke směru jízdy. Vahadla ventilů s ložiskovými rolnami snižují třecí ztráty motoru.
Další technickou specialitou šestiválcového agregátu je variabilní časování sacích i výfukových ventilů a sací potrubí s proměnlivou délkou. Především díky této technologii disponuje motor 3.2 V6 nejenom špičkovým výkonem, ale především mohutným maximálním točivým momentem 320 N.m, který je k dispozici v rozmezí otáček 2800-3200/min.
Průběh točivého momentu a vysoký výkon propůjčují novému modelu řady Audi TT špičkové dynamické parametry: z 0 na 100 km/h tento vůz zrychlí během 6,4 s, jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Průměrná spotřeba přitom činí 9,8 l/100 km.
Revoluční šestistupňová převodovka DSG podle výrobce dokonale kombinuje výhody konvenčních šestistupňových manuálních převodovek a moderních automatických převodovek. Sofistikovaná konstrukce převodovky DSG s dvojicí vícelamelových spojek dovoluje, aby v převodovce byly navoleny dva rychlostní stupně najednou. Například při zrychlování vůz akceleruje na nižší převodový stupeň a v okamžiku těsně před přeřazením, kdy otáčky motoru dosáhnou odpovídající výše, se v převodovce zařadí vyšší rychlostní stupeň, jehož lamelová spojka však zůstává rozepnutá. Teprve v okamžiku vlastního přeřazení se ve stejném okamžiku rozepne spojka nižšího rychlostního stupně a sepne spojka vyššího. Díky tomuto systému řazení tzv. pod zatížením nedochází k přerušení přenášeného výkonu.
Kořeny unikátní převodovky DSG lze hledat kolem roku 1985, kdy vynikající soutěžní jezdec Walter Röhrl testoval převodovku se dvěma spojkami na svém sportovním speciálu Audi Sport quattro S1. Převodovku DSG může řidič manuálně ovládat buď pákou voliče na středovém tunelu, nebo pomocí tlačítek přímo na volantu. Může také zvolit samočinný režim práce převodovky, a to buď běžný režim „D“, nebo sportovní režim „S“, při kterém převodovka odřazuje na vyšší rychlostní stupně později ve vyšších otáčkách, a naopak směrem dolů podřazuje rychleji. I v automatickém modu však může řidič kdykoli zasáhnout tlačítky na volantu do práce převodovky.
Výkonný motor nové verze řady Audi TT Coupé si vynutil změny i na podvozku. Vůz dostal dvoupístové třmeny kotoučových brzd odvozené z modelu Audi RS 4. Vpředu má nejvýkonnější Audi TT Coupé ventilované kotouče o průměru 334 mm, vzadu pak také ventilované kotouče o průměru 265 mm. Do brzdového okruhu je standardně zařazený elektronický stabilizační systém ESP a brzdový asistent. Na pohled se nejdynamičtější verze řady Audi TT Coupé odlišuje od svých sourozenců pozměněným zadním spojlerem a předním nárazníkem s většími otvory pro vstup vzduchu k motoru a brzdám. Do standardní výbavy modelu Audi TT Coupé 3.2 quattro patří také xenonové světlomety, uvnitř zaujme kulisa řadicí páky z leštěného hliníku nebo rychloměr cejchovaný do 280 km/h.

  • Našli jste v článku chybu?