Moulinex nezvládá boj s asijskou konkurencí a znovu tvrdě škrtá
Navzdory tomu, že francouzská firma Moulinex už před čtyřmi roky vyhlásila první záchranný plán, potácí se i dnes ve značných potížích. Jejich důvodem je neschopnost výrobků Moulinex cenově konkurovat. A tak tato světová jednička v produkci drobných domácích spotřebičů s ročním obratem ve výši 7,6 miliardy franků (1,19 miliardy eur) ohlašuje další drastickou restrukturalizaci.
Kořeny zla.
Vysoké výrobní náklady dusí Moulinexu obchodní marže, které si může dovolit. Francouzský výrobce dosahuje dnes marží kolem pouhých pěti procent, zatímco jeho domácí konkurence údajně až jedenácti.
Na hospodaření Moulinexu se také výrazně podepsala ruská a brazilská finanční krize v roce 1998. Na ruském trhu totiž firma realizovala deset procent obratu (800 milionů FRF). Propad tamějšího odbytu dovedl firmu ve fiskálním roce 1998/99 do červených čísel (384 milionů franků ztráty), zatímco předchozí dva roky byly ziskové.
Francouzská jednička proto skončí s výrobou vysavačů a mikrovlnných trub, přenese další produkci do zahraničí, zavře dvě výrobní centra a propustí až dva tisíce zaměstnanců. A hodlá navýšit kapitál, což navrhl na konci ledna správní radě ředitel Moulinexu Pierre Blayau.
Radikální proměna firmy s aktivitami ve 135 zemích světa by měla proběhnout do tří let. Zatím k ní chybí souhlas valné hromady, která je svolána na poslední den v únoru. Smlouvy, které jsou k provedení plánu potřebné, stačí už jen podepsat.
Já na bráchu.
Při restrukturalizaci spoléhá Moulinex na prohloubení spolupráce s dalšími výrobci domácích spotřebičů, kteří jsou schopni zaručit nižší výrobní náklady, především nižší náklady na pracovní sílu.
Klíčové je partnerství s americkou firmou (a světovou šestkou) Whirlpool. Ta bude v Číně pro Francouze vyrábět mikrovlnné trouby, které Moulinex prodával za dvakrát vyšší ceny než asijská konkurence.
Dalším zahraničním spojencem Moulinexu se stane polský Zelmer, který by měl podnítit prodeje vysavačů Moulinex, neboť ani ty nejsou zatím schopné cenově konkurovat. Firma se proto předběžně domluvila s tímto největším polským výrobcem, že od něj ročně koupí 700 tisíc vysavačů a ty bude nabízet pod značkou Moulinex.
Francouzi takto mohou zavřít domácí provozy. Utrpí tím hlavně severní Francie, Normandie. Nová čistka, jak restrukturalizační program nazývají zaměstnanci, je jednoduše přemístěním produkce mimo francouzské území, zejména do zemí s levnou pracovní silou, do Asie a východní Evropy. Za poslední čtyři roky propustil Moulinex pětinu zaměstnanců. Dnes u něj pracuje kolem 9300 lidí.
Až i Soros kývne.
Ředitel Moulinexu Pierre Blayau se snaží přenést finanční tíhu restrukturalizace na akcionáře, kteří by měli navýšit základní jmění o miliardu franků čili polovinu tržní hodnoty společnosti. Není zatím jasné, jak pochodí. Hlavním akcionářem je britský penzijní fond Philipps & Drews, který kontroluje zhruba třináct procent kapitálu. Vedle něj vlastní asi deset procent bývalý generální ředitel firmy Gilbert Torelli a 3,4 procenta známý finanční spekulant George Soros. Na burze mezitím akcie Moulinexu zlevňují. Oproti počátku roku 1998 spadly zhruba na polovinu - k 65 frankům.
V případě úspěchu u akcionářů by dvě třetiny z čerstvých peněz šly okamžitě do restrukturalizace, další peníze na vývoj klíčových produktů. Těmi zůstávají fritovací hrnce, kuchyňské roboty a malé pečící trouby.
Od roku 1994 by šlo už o čtvrtý zásah do kapitálu firmy. V roce 1995 byl poprvé navýšen kapitál o miliardu franků, následovně v roce 1996 o 525 milionů k pokrytí nákladů na první restrukturalizaci. V roce 1998 Moulinex emitoval konvertibilní obligace (možnost přeměny na akcie) v hodnotě 750 milionů franků. Na konci loňského března už zadlužení skupiny dosáhlo 2,4 miliardy ve srovnání s miliardou franků vlastního jmění.
Trh se vybarvil.
Celé odvětví se dnes ve Francii potýká s propadem cen domácích spotřebičů. Ve velkých hypermarketech probíhají propagační akce, při nichž například druhý zakoupený spotřebič stojí pouhých deset franků (zhruba padesát korun). Výrobcům ubere zisky také sběr a recyklace produktů, která brzy přejde z beder městské samosprávy na samotné firmy. Ve Francii se náklady jen na recyklaci kávovaru pohybují kolem dvanácti franků, na pračku kolem 120 franků a 160 franků stojí recyklace lednice. Tyto náklady se promítnou do cen.
Moulinex má stále ještě šanci. V roce 1999 se prodej elektrospotřebičů v samotné Francii zvýšil o čtyři procenta. Od roku 1996 se zvedl francouzský prodej domácích spotřebičů o deset procent, avšak podstatný podíl na trhu má asijské zboží.
Na nákupní náladě má lví podíl ekonomická konjunktura a ve stále větší míře módní vlivy, barva spotřebiče, hezký design. „Naučili jsme se žít v kuchyni a stejně tak i koupelnách, které se už dnes hrdě ukazují, popisuje nový trend francouzský ekonomický deník Les Echos. Podle něj vítr vane z anglosaských zemí.
Moulinex se alespoň v tomto směru snaží: přichází s moderními barvami a vzhledem, novinkami, přihlašuje nové patenty, jejichž počet zvýšil ze stovky na tři sta. A hlavně taky hodně mluví o onlineové domácnosti. S kým se spojí v tomto případě zatím není ještě zřejmé. V příštích dvou letech však ještě hodlá vstoupit na trh se čističkami vzduchu a vody či s novými horkovzdušnými troubami.