Menu Zavřít

Nový filmový trend. Hollywoodské propadáky zachrání Čína

16. 6. 2016
Autor: Flickr.com (CC BY 2.0)

Ambiciózní americký fantasy film Warcraft na domácím trhu propadl. Tvůrci filmu se ale o výdělečnost snímku nebáli. Věděli, že je podrží Čína. A to se také stalo. Investice do filmu se vrátila během pěti dnů.

Warcraft vznikl podle stejnojmenného herního univerza, které je po celém světě nesmírně populární. S rozpočtem 160 milionů dolarů má film velké ambice. Úvodní týden ve Spojených státech byl však velkým zklamáním. Po rozporuplných recenzích film vydělal pouhých 30 milionů dolarů.

Dříve se za takových okolností téměř hned vyvozovaly důsledky: seškrtávání, vyhazovy, případně konec celého studia. Producenti z Legendary Pictures však tentokrát nic takového nechystali. O záchranu jejich snímku se měli postarat čínští diváci.

Výsledky byly ohromující. Jen za prvních pět dní vydělal Warcraft 156 milionů dolarů, což znamená nejúspěšnější premiérový týden zahraničního filmu v Číně. Například sedmá epizoda Star Wars z loňského prosince vydělala 124 milionů dolarů za celou dobu od uvedení do místních kin.

Začnou se filmaři učit čínštinu?

Výrazný podíl výdělků ze zahraničí na celkových tržbách je u hollywoodské produkce stále častějším jevem, Warcraft ale představuje extrém. „Warcraft se stane rekordmanem v nepoměru výdělků mezi USA a Čínou. V takovém měřítku se nic podobného dříve nestalo,“ diví se Jeff Bock, analytik z Exhibitor Relations.

Výrazného úspěchu Warcraftu v Číně si všiml i populární herec Jackie Chan, původem z Hong Kongu. „Výsledek Warcraftu v Číně Američany vyděsil,“ myslí si Chan. „Pokud se někomu podaří vytvořit film, který v Číně vydělá 1,5 miliardy dolarů, tak se všichni lidé na světě, kteří se zabývají filmem, začnou učit čínštinu.“

Tržby čínských kin vzrostly v loňském roce o padesát procent a během posledních pěti let v průměru o třicet procent ročně. Podle tohoto vývoje je možné, že už v příštím roce by Čína mohla předehnat USA. Čínská státní správa přitom ročně povoluje uvedení pouze 35 zahraničních filmových titulů. To znamená, že si místní distributoři musí pečlivě vybírat, jaké filmy do domácích kin uvedou.

V USA chystají kina s virtuální realitou

IMAX se vrhá na virtuální realitu. První kina postaví v USA

 IMAX

Warcraft byl vzhledem ke své obrovské popularitě v Číně nicméně jasná volba. Legendary Pictures si navíc dobré vztahy s Čínou pěstují už delší dobu a před pěti lety tam otevřeli pobočku Legendary East. Dokonce už se začalo spekulovat, že příští díl Warcraftu, který bude vzhledem k obrovskému úspěchu téměř jistě natočen, už by mohl být financován výhradně z Číny. V Severní Americe by pak byl uveden jako okrajový titul bez větší propagace. Tu by Legendary Pictures směřovali na východ.

MM25_AI

O stále rostoucím čínském významu pro filmový trh svědčí i fakt, že mezi deseti celosvětově nejvýdělečnějšími tituly letošního roku jsou dva snímky čínské produkce: The Mermaid a Monster Hunt. Ve Spojených státech přitom měly minimální návštěvnost.

Jak si vede Warcraft ve vybraných zemích
Země Tržby v mil. USD
USA 29,9
Čína 156,8
Rusko 20,5
Velká Británie 7,1
Německo 12,3
Česká republika 0,8
Indie 0,6

Pozn.: data k 12.6. s výjimkou Německa (13.6.) a USA (15.6.)

  • Našli jste v článku chybu?