PORADNA* Dozvěděla jsem se, že existuje nový formulář k nemocenskému pojištění. Jak tento dokument vypadá a co je na něm vlastně nového?
PORADNA Dozvěděla jsem se, že existuje nový formulář k nemocenskému pojištění. Jak tento dokument vypadá a co je na něm vlastně nového? Marta Douchová, Brno Změna se týká evidence, kterou firma vede o svých zaměstnancích pro účely nemocenského a důchodového pojištění. Podrobnosti jsme přinesli v minulém čísle Profitu. Informace nyní doplňujeme kopií papírového formuláře (obrázek vlevo), který si lze stáhnout na webové stránce www.cssz. cz/nemocenske/prihlasky/tiskopisy/reg_list_poj.pdf. Jak ale Profitu sdělila mluvčí České správy sociálního zabezpečení Štěpánka Mikešová, správa jednoznačně preferuje elektronické podání přihlášek a odhlášek k nemocenskému pojištění. Firmy tak mohou činit zejména prostřednictvím Portálu veřejné správy. Elektronickou verzi formuláře a další instrukce lze stáhnout na adrese www.cssz.cz/nemocenske/prihlasky/prihlasky.asp. Nový vzor tiskopisu pro Českou správu sociálního zabezpečení platí od 1. července. Jedinou výraznou novinkou je však pouze rozšíření vyplňovaných kolonek o informaci o státním občanství. Pokud byl zaměstnanec nemocensky pojištěn v cizině a firma je jeho prvním zaměstnavatelem po skončení této účasti, musí tato firma vést údaj o názvu a adrese cizozemského nositele pojištění a o cizozemském čísle pojištění. Společnosti jsou povinny přihlásit u příslušné okresní správy sociálního zabezpečení svého zaměstnance k pojištění do osmi dnů ode dne jeho vstupu do zaměstnání. Stejná lhůta se vztahuje také na odhlášení zaměstnance, s nímž byl skončen pracovní vztah. Do osmi dnů jsou firmy povinny nahlásit i všechny změny údajů, které byly uvedeny v přihlášce zaměstnance k nemocenskému pojištěn. Rozhodující pro počítání těchto lhůt je přitom den, kdy se firmy o této změně dozvěděly). Martina Martinovičová, redaktorka Profitu