Mnoho společností po celém světě se v současnosti zaměřuje na vývoj elektromobilů, které mají představovat zelenou budoucnost automobilového průmyslu. Velkým problémem uvedené technologie je nicméně skutečnost, že potřebná elektřina často pochází z neobnovitelných zdrojů, kvůli čemuž tato auta nejsou zdaleka tak ekologická, jak by se na první pohled mohlo zdát. Naštěstí i na to existuje řešení, a sice v podobě vozidel vybavených solárními panely.
Aktuálně je ve výrobě hned několik prototypů, jako je například malé auto Squad Solar City Car připomínající větší golfový vozík, které se prodává za 6800 dolarů (zhruba 155 tisíc korun). Opomenout však nelze ani elegantní solární automobil Lightyear Zero, jehož pořizovací cena se vyšplhala na 250 tisíc dolarů (více než 5,5 milionu korun). A ruku k dílu nyní přikládá i automobilka Scania.
Švédský výrobce podle Singularity Hub představil vozidlo, které je ještě podstatně větší. Nový solární kamion, jenž vznikl ve spolupráci s akademickou sférou, byl nedávno poprvé testován na veřejných komunikacích. Skandinávská společnost doufá, že jeho nasazení pomůže snížit náklady na palivo a v konečném důsledku povede ke zlevnění přepravy zboží z jednoho místa na druhé.
Panely jsou na střeše i na bocích
Hybridní solární kamion má baterii schopnou opakovaného nabíjení. Kromě toho je ale vůz vybaven solárními panely s plochou 100 metrů čtverečních, které poskytují alternativní zdroj energie. Výkonné články, jež byly speciálně vyrobeny pro tento projekt, se nachází na bocích a na střeše 18 metrů dlouhého přívěsu. Podle tvůrců kamionu jsou navíc mnohem lehčí a efektivnější než současný průmyslový standard.
Motor zmíněného vozidla dosahuje výkonu 560 koní a jeho panely můžou i v chladném švédském podnebí poskytnout až osm tisíc kilowatthodin (kWh) energie ročně, což odpovídá dojezdu přibližně pěti tisíc kilometrů. Vývojáři Scanie navíc tvrdí, že v jižních oblastech Evropy s vyšší mírou slunečního záření by se dojezd mohl i zdvojnásobit.
A pokud vše půjde podle plánu, technicky je možné ještě víc – švédský tým totiž nyní pracuje na vývoji speciálních solárních článků s daleko větší účinností, což jinými slovy znamená ještě násobně vyšší dojezd. Další možným vylepšením je pak instalace kvalitnějších baterií. Ty současné mají celkovou kapacitu 300 kWh, přičemž 100 kWh je umístěno na kamionu a zbývajících dvě stě na přívěsu.
Kamion, který napájí jiný kamion
Vývojáři se nyní soustředí na přesné popsání toho, kolik solární energie mohou panely kamionu produkovat za různého počasí. Současně s tím Scania zkoumá i různé způsoby, jimiž by mohla solární vozidla interagovat s elektrickou sítí.
Jedním z uvažovaných řešení je třeba takzvané obousměrné nabíjení, v rámci něhož se přebytečná energie vrací zpět do sítě. Další prověřovanou možností je pak, aby kamion mohl přímo napájet jakékoliv jiné zařízení nebo vozidlo.