César Alierta dostává firmu na první místo na bezdrátovém trhu v Jižní Americe
Chová se opatrně a rozhodně nevypadá jako budovatel říší. A přesto právě jím předseda telekomunikačního gigantu Telefónica César Alierta je. Necelé čtyři roky poté, co převzal největší španělskou společnost, se Alierta pustil do své první velké akvizice a výsledek je neuvěřitelný. V březnu se Telefónica rozhodla zaplatit telekomunikační firmě Bell South 5,85 miliardy dolarů za deset bezdrátových společností v Jižní Americe. Jde o její největší nákup od rozhazovačného období v devadesátých letech. Pokud transakce proběhne tak, jak má, získá Alierta téměř dvanáct milionů nových uživatelů mobilních telefonů od Guatemaly až po Argentinu.
Tím se také Telefónica dostane na nejvyšší příčku bezdrátového žebříčku Latinské Ameriky. Již dnes je jedničkou na největším bezdrátovém trhu v regionu, v Brazílii, kde drží 56 procent. Díky společnostem od Bell South si upevní vedoucí pozici na peruánském trhu a nově se do čela dostane v Chile, Argentině, Venezuele, Nikaraguy a Panamě. Analytici uvádějí, že podíl španělské společnosti na celkovém trhu regionu dosahuje 35 procent. “Tato transakce vychází z naší strategie využívat příležitostí k růstu,” oznámil Alierta koncem dubna akcionářům.
Zatímco růst v odvětví pevných linek, kterému již Telefónica dominuje, se v Jižní Americe zpomaluje, do roku 2008 se předpokládá nárůst příjmů z bezdrátových technologií až na dvojnásobek, tedy na 35 miliard dolarů. Poradenská firma Pyramid Research z massachusettského města Cambridge odhaduje, že by počet uživatelů mobilních služeb mohl do roku 2008 vrůst z loňských 118 milionů účastníků na 180 milionů.
Nákup společností od Bell South také odráží návrat firmy Telefónica k jejímu klíčovému oboru. Alierta vzdal plány na poskytování mobilních služeb třetí generace v Německu, prodal televizní sekci ve Španělsku a pozorně sleduje výkonnost internetového portálu Terra Lycos, který koupil v roce 2000.
V Jižní Americe má dnes pouze jednoho velkého rivala. Je jím Carlos Slim, mexický vlastník společnosti Telmex, která nabízí pevné linky, a dále bezdrátového operátora América Móvil. Javier Borrachero – analytik madridské pobočky společnosti ING Financial Markets – tvrdí: “América Móvil a Telefónica spolu ostře soutěží.” Telefónica za každého zákazníka Bell South zaplatila rekordních 556 dolarů, což bylo nad možnosti Carlose Slima i společnosti Telecom Italia Mobiles, kteří rovněž firmě Bell South předložili nabídky. Alierta počítal s tím, že si může dovolit své rivaly přeplatit – po masivních předloňských odpisech totiž Telefónica loni vytvořila čistý zisk ve výši 2,6 miliardy dolarů při tržbách 33,8 miliardy. “Telefónica nemohla připustit, aby ty firmy od Bell South získal Slim,” dodává Borrachero.
Předplacení zákazníci.
Alierta teď musí u svého nového majetku posílit růst. V minulém roce vytvořily společnosti, které Bell South právě prodala, zisk 876 milionů dolarů při tržbách 2,5 miliardy. Jejich zákazníci totiž v regionu přinášejí jedny z největších zisků – převažují bohatí uživatelé s paušálem. V regionu ale také rychle roste přesně opačný konec trhu, sektor uživatelů předplacených karet. Na něm působí právě América Móvil, která láká zákazníky na nízké ceny a širokou síť prodejen. Alierta má za úkol udržet pozici nakoupených firem v horním segmentu trhu a zároveň se snažit proniknout na masový trh. Ani Slim ale nespí. V loňském roce provedla América Móvil akvizice v Brazílii, Argentině a Salvadoru. Díky nákupu od Bell South se Telefónica se 44 miliony účastníků bezdrátových sítí sice stala jedničkou v regionu, ale América Móvil se 78 procenty mexického trhu se za ní drží v těsném závěsu.
Akvizice sice ještě musí být schválena regulačními úřady, ale Telefónica se obává jedině možného antimonopolního řízení v Peru, kde by měla ovládat 74 procent malého trhu. I přesto zřejmě nebude transakce ukončena před koncem roku. Telefónica by po jejím uzavření mohla vytvořit zisk až ve výši jedné miliardy dolarů, a to díky sjednocení různých aktivit. Dojde například k úsporám při výstavbě vysílačů a zlepší se vyjednávací pozice firmy vůči dodavatelům telefonních přístrojů. Podaří-li se Aliertovi získat nové zákazníky, mohl by mocného Slima porazit.
Alierta nastupuje na jihu
Telefónica je nyní jedničkou na klíčových trzích bezdrátových služeb
ZEMĚ - PODÍL NA TRHU - POČET UŽIVATELŮ - V MILIONECH
- Brazílie 56 % 20,7
- Chile 48 % 3,6
- Argentina 42 % 3,3
- Peru 74 % 2,1
- Venezuela 45 % 3,3
Ke konci loňského roku kromě Brazílie – za předpokladu, že bude dokončena akvizice mobilních operátorů od Bell South Pramen: Firemní zprávy
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Irena Vičarová, www.LangPal.com