LEGISLATIVA Současný stavební zákon je téměř třicet let starý a neodpovídá aktuálním potřebám. Práce na jeho následníkovi se už chýlí ke konci. Podle ministra pro místní rozvoj Jiřího Paroubka by mohl začít platit od roku 2006.
LEGISLATIVA Současný stavební zákon je téměř třicet let starý a neodpovídá aktuálním potřebám. Práce na jeho následníkovi se už chýlí ke konci. Podle ministra pro místní rozvoj Jiřího Paroubka by mohl začít platit od roku 2006.
Ministr Paroubek tvrdí, že díky novému zákonu bude stavební řízení jednodušší a hlavně rychlejší. Toho by mělo být dosaženo koncentrací řízení do jednoho místa, tedy na příslušný stavební úřad. Zatím ovšem není jasné, jaká bude podoba těchto úřadů - ministerstvo preferuje jejich vyšší odbornost a tedy menší počet oproti současnému stavu, konečné slovo však budou mít zákonodárci.
Těžištěm řízení ale tak či onak má být územní rozhodnutí, v jehož rámci bude každý projekt posuzován především z hlediska společenských zájmů. Samotné stavební řízení či stavební povolení by mělo být už spíše technickou záležitostí. Nový stavební řád přináší jistou liberalizaci - rozšíření okruhu staveb, u nichž má stavebník pouze ohlašovací povinnost. Zavádí proto současně instituci stavebního inspektora. Ten bude kontrolovat, zda stavba probíhá v souladu s územním rozhodnutím.
Důsledkem nového zákona má být i další změna oproti současnému stavu: Omezí možnosti zablokování stavebních prací podáním protestu, jako to dnes dělají především ekologické organizace. Takové prodlevy se zkrátí díky zavedení možnosti pouze jednoho odvolání.
Ani nový stavební zákon však víceméně neodstraňuje černý sen malých stavebníků - záplavu razítek, kterými musí opatřit žádost o stavební povolení, například vyjádření památkářů nebo dokumenty související s energetikou a komunikacemi. Někdy v blízké budoucnosti lze podle pracovníků ministerstva očekávat, že příslušný stavební úřad stavebníkovi ulehčí alespoň v tom, že by sám komunikoval s dalšími orgány státní správy (tedy například památkovými úřady či odbory životního prostředí).
Jednodušší by nicméně mělo být řízení u malých staveb (do 150 metrů čtverečních a tří nadzemních podlaží). Po schválení projektu na konkrétním pozemku v rámci územního rozhodnutí (to mají zjednodušit územní plány obcí a regionů) by stavební řízení mělo už jen formu ohlášení. Pokud stavební úřad do 30 dnů nijak nezareaguje, může stavebník začít stavět.
V jaké fázi je nyní příprava zmíněného zákona? Někdy v průběhu března má návrh nového stavebního řádu projednat vláda, ve druhé polovině roku má projít standardní procedurou v parlamentu. „Nečekám politické potíže, doufám v podporu napříč politickým spektrem,“ tvrdí ministr pro místní rozvoj. Právě ten je spolu s ministry životního prostředí a vnitra jeho předkladatelem.
Poměrně ostrý konflikt ale vyvolal nový zákon už nyní, byť se ho to bezprostředně netýká. Jde o institut vyvlastnění. Ten bude podle ministerstva pro místní rozvoj řešit jiná norma, takže stavební zákon se jím nezabývá. Postoje pravice a levice k tomuto problému jsou zatím dosti odlišné. Konkrétně ministr Paroubek by příslušné kompetence v zásadě svěřil obcím, zatímco ministr spravedlnosti Němec prosazuje vyvlastnění jen na základě soudního výroku. Tyto spory by ovšem schválení stavebního zákona neměly nijak ztížit.