PLATEBNÍ KARTY Pro domácí firmy je nejrozšířenější platební metodou mezibankovní převod, případně hotovostní platba. Stále více se ovšem využívají firemní karty. V Česku je dnes používá už pětina podniků s méně než 50 zaměstnanci.
PLATEBNÍ KARTY Pro domácí firmy je nejrozšířenější platební metodou mezibankovní převod, případně hotovostní platba. Stále více se ovšem využívají firemní karty. V Česku je dnes používá už pětina podniků s méně než 50 zaměstnanci.
Podle nedávného výzkumu, který prováděla společnost MasterCard, se firemní platební karty v Česku rozšiřují extrémní rychlostí. Počet karet, emitovaných zmíněnou společností, se jenom v prvním pololetí letošního roku zvýšil o 42 procent - „celoevropský“ průměrný přírůstek činil pouhých šest procent. Na Slovensku se počet karet MasterCard Business zvýšil o 8,5 procenta, v Polsku 25 procent.
„Úspory na nákladech se mohou pohybovat v řádu desítek procent,“ tvrdí Ján Čarný, ředitel MasterCard pro Česko, Slovensko a Polsko. Podle něj totiž platební karty přinášejí nejen efektivnější kontrolu všech výdajů, ale i značnoé omezení administrativních prací, které se promítá do nákladů na pracovní síly. Výsledkem může být i úspora až 60 procent transakčních nákladů spojených s nákupem zboží a služeb a jejich následnou úhradou. Přitom na jednu kartu připadaly v prvních šesti měsících tohoto roku výdaje 121 tisíc korun - celoevropský průměr přitom činí 94 tisíc.
Ze zmíněného průzkumu vyplynulo, že menší tuzemské firmy používají platební karty zejména k úhradě nákladů v průběhu služebních cest a na reprezentaci, velmi často při provozu firemních automobilů - typicky při čerpání pohonných hmot. To platí pro plných 42 procent respondentů ankety.
V menší míře se prostřednictvím karet hradí i jiné firemní náklady -nákupy výpočetní techniky a dalšího inventáře, kancelářské potřeby apod. Uživatelé přitom od karet očekávají především úsporu nákladů, omezení administrativních úkonů, vedle toho zabezpečení proti zneužití i „automatické“ cestovní pojištění. Přínosem je pro ně i možnost vydávat k jednomu firemnímu účtu více karet - například v případě karty MasterCard Business jejich počet není nijak limitován.
Rostoucí zájem tuzemských firem kopíruje celosvětový trend - podniky a organizace používají vlastních platebních karet ve stále větší míře. Společnost VISA, která má v oběhu 6,5 milionu kusů firemních karet (VISA Commecial), oznámila zvýšení „útrat“ prostřednictvím těchto karet v období červenec 2004 až červen 2005 o 28,5 procenta. Přitom průměrná výše jedné transakce dosáhla 124 eur, takřka dvojnásobku oproti spotřebitelským kartám (66,4 eura). Počet emitovaných karet se ve stejném období zvýšil o 22 procent. Stále více užívají platební karty také státní instituce. V polské Poznani s úspěchem testovali vyplácení některých sociálních dávek touto cestou. Pozornost nedávno vzbudila zpráva z Venezuely, kde karty začaly suplovat zaměstnanecké stravenky. V některých zemích se zase uvažuje o využití karet při placení dálničního mýtného.
V Česku zatím firemní platební karty vydávají banky, obvykle jako součást produktových balíčků. Podle Čarného mají marketingové aktivity emitentů na současnou dynamiku šíření karet značný dopad. Zatím ještě neschválená novela zákona o platebním styku počítá, že k nim nejspíš přibude ještě centrální banka, a hlavně družstevní záložny, které dosud svým klientům nabízely pouze platební karty různých bank.