Menu Zavřít

Nový trik německých supermarketů. Za parkování až 800 korun pokuta

24. 2. 2017
Autor: CC BY-SA 3.0/ Holger.Ellgaard

Maloobchodní řetězce v Německu zahájily tažení proti řidičům, kteří parkují před obchody, i když v nich nenakupují. Najímají si soukromé firmy, které parkoviště hlídají a řidiče kasírují. Pár minut může přijít až na 30 eur, tedy přes 800 korun.

Pokud jezdíte často nakupovat do Německa, měli byste být připraveni na to, že můžete dostat pokutu od ostrahy parkoviště před supermarketem. Pokud nemáte za sklem kotouč s časem, ze kterého bude patrné, kdy jste přijeli, hrozí vám pokuta 30 eur (810 korun).

Maloobchodní řetězce Aldi, Edeka a Rewe chtějí zamezit tomu, aby lidé celý den parkovali před supermarketem a blokovali místo pro jiné zákazníky. Problém ale může být to, že nedostatečně zákazníky informují o novém postupu.

Deník die Welt upozornil na případ, kdy před obchodem Aldi v berlínské čtvrti Kreuzberg zaparkoval otec s dítětem, vyběhl nakoupit, za dvacet minut se vrátil, ale za stěračem už měl pokutu ve výši třiceti eur. Lístek s pokutou byl vytištěna jen minutu před jeho návratem. „Můj případ ukazuje, že jde pouze o to, jak lidi rychle zkasírovat,“ postěžoval si německému deníku.

Po celém Německu tak supermarkety zvolily poněkud spornou strategii, jak odradit neukázněné zákazníky od parkování před obchodem. Najímají si soukromé firmy, které parkoviště hlídají. Náklady zaplatí zákazník.

„Chráníme parkoviště od cizích, špatně a dlouhodobě parkujících lidí,“ hájí se firma Parkräume KG. Další z nich, Park & Control, hlídá pro supermarkety až čtyři stovky parkovišť a je to pro ni výhodný byznys.

U Lidlu 90 liber
Nejen v Německu jsou zákazníci supermarketů překvapeni. Britský deník Mirror informoval minulý rok o případu, kdy čtyřicetiletý učitel Stewe Crowley při nákupu v Lidlu v Bristolu měl zaplatit pokutu za parkování 90 liber (2880 korun). Nakonec mu stačilo nakreslit obrázek s časem příjezdu, protože účet ze supermarketu vyhodil, a pokuta mu byla nakonec odpuštěna. Také on uvedl, že politika Lidlu není postavena na ochraně zákazníků, ale na vydělávání peněz.

Na parkovišti hlídkují její zaměstnanci, pokud nějaký řidič nesplní interní pravidla pro parkování, dostane pokutu. Je jedno, zda tu parkuje celý den, nebo je to jen roztržitý zákazník, jenž zapomněl označit čas příjezdu.

„Před některými našimi pobočkami jsou parkovací místa pro zákazníky používána jako dlouhodobá parkoviště. Lidé pak jedou metrem do práce a vyzvednou si auto až večer. Pro naše zákazníky neměř nezbývá místo,“ vysvětlila mluvčí firmy Rewe v Kolíně nad Rýnem, proč firma zvolila tento postup. U poboček v blízkosti dálnic si zase řidiči kamionů dávají na těchto parkovištích pauzu na spánek.

Pochybné způsoby

Nekompromisní metody firem, které parkoviště hlídají, vzbuzují na celoněmecké úrovni pochybnosti. Podle právníků jde o to, že se řetězce mají primárně starat o to, aby byla volná místa pro zákazníky. Majitel obchodu do parkoviště investoval peníze a je jeho legitimním právem majetek chránit.


Česká ministryně bojuje se supermarkety za práva zaměstnanců

Marksová: Je nehorázné mít za stejnou práci nižší plat Michaela Marksová


Na druhou stranu má zákazníky dostatečně informovat o podmínkách parkování. „Tím, že zákazník na parkoviště vjede, s podmínkami souhlasí,“ vysvětlil advokát Wolfgang Gehrke. V právním slova smyslu nemůže jít o pokutu, ale o soukromý právní postih.

„Pokud na parkovišti visí cedule s nápisem „Parkovací doba nejvýše 60 minut“, pak to je závazné,“ vysvětlilo německé spotřebitelské sdružení Warentest. Podmínky ale musí být pro klienty srozumitelné a viditelné.

Pokud dojde k paušálnímu zvýšení poplatku na 30 eur, musí to být napsáno na přiměřeně velké ceduli u vjezdu na parkoviště, míní Gehrke.

Musíme pokrýt náklady

Pokuta je přitom dvakrát až třikrát vyšší než za špatné parkování na veřejných parkovištích. „Soukromá firma, která parkoviště kontroluje, musí pokrýt své náklady,“ argumentuje Tilman Kube, marketingový šéf firmy Apcoas, pod kterou spadá společnost Park & Control.

Náklady se přitom pro ty, kteří nezaplatí hned, mohou vyšplhat až na 54,5 eur (1470 korun). „Náš apel je jednoduchý. Lidé mají používat parkovací kotouče. Snad toho tolik nepožadujeme,“ dodal manažer Kube.

ebf - tip - debata

Zpoplatnění parkovišť u nákupních center v ČR není zatím pravidlem. Někde chtějí ukázat účet s nákupem, jinde ne. Například v Prostějově firma Lidl během rekonstrukce prodejny parkoviště na půl roku uzavřela. Po otevření bude první hodina zdarma, další za 30 korun. V pražské Metropoli Zličín lze parkovat zdarma tři hodiny, pak si řidič zaplatí 50 korun.

Dále čtěte:

Hlavní město hledá parkování pro Středočechy, vytipovalo 62 míst

Praha 8 chce rozšířit zóny v Kobylisích, Střížkově a Ďáblicích

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).