Před Vánocemi se na západním okraji Prahy otevřel desetikilometrový úsek mezi pražským silničním okruhem a Pavlovem.
Řidičům směřujícím z Prahy na Karlovy Vary tak odpadlo zdlouhavé projíždění Hostivicí, Jenčí a Pavlovem. Řada podnikatelů přišla o své klienty.
Každý motorista, který jel z Prahy směrem na Karlovy Vary, měl už předem husí kůži zejména z průjezdu Hostivice. Kombinace zničené silnice, několika přechodů, semaforů a hustého provozu znamenala někdy i poměrně značné časové ztráty. Od poloviny prosince je tomu jinak a většina tranzitní dopravy se přesměrovala na dálnici za severní hranicí obce. Aby se stávající komunikace využívala jako objízdná kvůli zpoplatnění dálnice je vyloučeno, za obcí Pavlov totiž končí.
To, že ze všech tří obcí zmizely dlouhé kolony aut, dělá většině jejich obyvatel radost, horší je to ale s podnikateli, kteří z automobilové dopravy žili. Mraky se stahují zejména nad čerpacími stanicemi v Hostivici a Jenči. „Je to osud, nám se to nemusí líbit, ale nic s tím nenaděláme,“ říká obsluha benzinové pumpy na okraji Jenče. Podle ekonomů hrozí provozovatelům čerpacích stanic zánik. „V jejich případě je odklon dopravy výrazným zásahem do rozpočtu,“ říká ekonom Patria Online David Marek. Podle něj se může s obtížemi uživit jen jedna z nich, pokud by ji využívali motoristé z okolních obcí. Na rozdíl od benzinek se odklon dopravy příliš nedotkne restaurací v okolí staré okresní silnice.
Poroste cena nemovitostí
Čeho se naopak dálnice dotkne, a to možná i dost výrazně, je cena pozemků a nemovitostí v okolí stávající komunikace. Ty byly až dosud jen velmi obtížně prodejné; kdo by také chtěl bydlet přímo u silnice, po které projede denně několik tisíc aut. Nyní se situace výrazně změnila a lokalita Hostivice i Jenče bude zcela jistě patřit mezi atraktivní oblasti.
Hned za Jenčí také vzniká rozsáhlá průmyslová zóna, kde v příštích měsících vyrostou nové sklady. „Tento region bude dobře dopravně obsloužen, což přitahuje nové obyvatele i firmy, a to tlačí cenu nahoru,“ pokračuje Marek. Radnice v Hostivici se především těší na rekonstrukci komunikace, kterou kraj slibuje řadu let. „Dokud nebyla hotová dálnice, nemělo smysl něco rekonstruovat. Teď věříme, že oprava hlavní silnice bude jednou z priorit,“ říká starostka Hostivice Iva Koptová.
HOTOVO O DVA ROKY DŘÍVE
Výstavba rychlostní komunikace mezi Prahou a Pavlovem má pohnutou historii. Stavba měla být zahájena již v roce 2003, ale tehdy chyběly peníze. V momentě, kdy se je podařilo sehnat, stavbu zablokoval jeden z účastníků výběrového řízení. Tento spor skončil až v lednu 2005. Podle plánů měl být úsek dokončen až v roce 2010. Deset kilometrů rychlostní komunikace se ale podařilo dokončit o dva roky dříve.
Rychlostní komunikace R6 momentálně ve směru od Prahy končí v Novém Strašecí a její výstavba dále na Karlovy Vary je nejasná. Jisté je pouze to, že během letošního roku chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) opravit současný čtyřproudý úsek mezi Pavlovem a Novým Strašecím. „Další stavby ve Středočeském kraji jsou připraveny. Z pěti úseků už dva čekají na územní rozhodnutí, tři ho již mají,“ říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Financování R6 ve středních Čechách ovšem ještě není jasné. Se stavbou se počítá po roce 2010, hotovo by mohlo být do roku 2013.
V Ústeckém kraji by měly být zahájeny v příštím roce práce na úseku R6 Bošov - Lubenec a na obchvatu Lubence. V Karlovarském kraji chybí úseky od Karlových Varů na hranice kraje. „Některé části by mohly začít letos, další v roce 2010. Hotovy by mohly být z dnešního pohledu asi v roce 2012,“ dodal Brunclík. Na trase od Chebu do Karlových Varů by měla být R6 hotova do konce roku 2011. Zde už chybí dokončit poslední úsek mezi Sokolovem a Tisovou, který se začal stavět v loňském roce.