Přerovský advokát a dlouholetý spolupracovník šéfa poslanců hnutí ANO Jaroslava Faltýnka se během posledních dvou let stal neformálním vládcem Prahy. Ze smluv na právní zastupování mu plynou pohádkové odměny. S pražským dopravním podnikem už stačil uzavřít kontrakty minimálně v hodnotě osmi milionů korun. Nově mu pomáhá dosud neznámý advokát Jakub Štilec, taktéž oblíbený u měst či firem, které ovládá hnutí ANO.
Letos na konci března uzavřela Hlínova a Štilcova kancelář zatím svůj nejvýnosnější obchod s pražským dopravním podnikem. Dodatek k jedné ze starších smluv jim zaručuje dosud největší odměnu z veřejných peněz. Vydělají si až tři miliony korun. Z toho velkou část jen za pouhý měsíc.
Podle smlouvy dostupné z registru smluv má Hlínova kancelář ve spolupráci se Štilcem za tuto sumu během čtyř týdnů zpracovat právní analýzu týkající se problematiky vlastnických práv k několika vstupům a výstupům z pražského metra. Obsahem této analýzy má být mimo jiné „obecný rozbor problematiky” nebo „určení rozhraní staveb metra a objektů jiných vlastníků”.
Dále mají Hlína se Štilcem navrhnout právní obranu ve sporu o vlastnictví těchto vstupů a výstupů z metra. Jejich hodinová sazba placená dopravním podnikem? 2250 korun plus DPH.
„Bez souhlasu klienta nejsme s ohledem na zákonnou povinnost mlčenlivosti jako advokáti oprávněni poskytovat jakékoliv informace týkající se klientských záležitostí,” sdělila týdeníku Euro Lenka Příkazská, advokátka z Hlínovy kanceláře. „V každém případě Vás mohu ubezpečit, že naše kancelář disponuje potřebnými lidskými zdroji pro plnění předmětu smlouvy ve sjednaném rozsahu, a to jak z hlediska počtu právníků, tak i jejich kvalifikace,” dodala.
Mimořádně schopný advokát Květoslav Hlína
Hlína je v posledních dvou letech v Praze považován za důležitého zákulisního hráče, který má velký vliv na rozhodnutí pražského dopravního podniku i samotné primátorky Krnáčové, které radí. Hlína přitom v minulosti pracoval jako advokát pro Babišovy podniky a působil dokonce v dozorčích radách společností Deza a Precheza, které jsou součástí Agrofertu.
Po nástupu hnutí ANO do čela pražského magistrátu se Hlína přesunul z Olomoucka do Prahy. Zřídil si přitom sídlo v pražské Vodičkově ulici v obchodní galerii Myšák, kterou už dříve proslavil jiný pražský zákulisní hráč Roman Janoušek.
Hlínova kancelář už uzavřela s pražským dopravním podnikem smlouvy v hodnotě minimálně 8 milionů korun, a stala se tak hlavním právním zástupcem podniku. Hlína ovšem radí i Správě železniční dopravní cesty, v jejíchž orgánech působí lidé blízcí Jaroslavu Faltýnkovi, kteří stejně jako Hlína pochází z Olomoucka.
Hlínova kancelář získala za poslední rok také výjimečné množství zakázek od jedenáctitisícového města Jeseník, které do letošního února vedl jako starosta Adam Kalous z hnutí ANO, nově také poslanec. Za necelý rok a půl už získala smlouvy na právní pomoc v hodnotě více než 600 tisíc.
Čtěte komentář Pavla Párala:
Zbytečná socanská starost
V úvodu zmíněný třímilionový dodatek je vůbec první spoluprací Hlínovy kanceláře s kanceláří Jakuba Štilce. Štilec ale podobně jako Hlína získává veřejné zakázky od firem a obcí spojených s hnutím ANO. Štilec, jehož kancelář vznikla teprve loni v červnu, získal letos v únoru dvoumilionovou zakázku od města Brna, které ovládá právě hnutí ANO.
V minulých měsících si Štilcovy služby objednala také Správa železniční dopravní cesty nebo ČD Telematika, kde taktéž působí lidé blízcí Jaroslavu Faltýnkovi. Štilec má přitom v seznamu advokátů České advokátní komory zapsanou jedinou advokátní koncipientku.
„Na tom dodatku ke smlouvě s dopravním podnikem pracuje kolektiv lidí. Kapacity naší kanceláře jsou výrazně širší než jen jeden koncipient. Já sám se advokacii věnuji minimálně deset let,“ uvedl na dotaz týdeníku Euro Štilec.
Generálním ředitelem pražského dopravního je Martin Gillar, který v minulosti působil jako Hlínův koncipient, tedy jako jeho podřízený. A teď se svou bývalou advokátní kanceláří uzavírá smlouvy za miliony. Gillar to už v minulosti vysvětloval tím, že „doktoru Hlínovi mimořádně důvěřuje“.
Týdeník Euro oslovil pražský dopravní podnik s žádostí o vysvětlení, proč byla k řadě zakázek vybrána kancelář Květoslava Hlíny a na základě čeho byla zvolena příslušná výše odměny, ale dopravní podnik uvedl, že požadovanými informacemi v tuto chvíli nedisponuje. „Vyžadují od příslušných útvarů dopravního podniku delší časovou prodlevu,” uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Dále čtěte: