Menu Zavřít

Nový vlastník v dohledu

2. 5. 2002
Autor: Euro.cz

Padesátiprocentní podíl Komerční banky je na prodej

Jedna z největších leasingových společností v České republice zažívá nejistotu. Ne snad kvůli výsledkům hospodaření (rok 2001 byl pro firmu velice úspěšný), ale kvůli možným změnám ve vlastnické struktuře. Komerční banka dnes vlastní padesát procent akcií CAC Leasingu, zatímco spřízněné subjekty Bank Austria AG a Bank Austria Creditanstalt Leasing GmbH drží 35, respektive patnáct procent. Týdeník EURO zachytil množství spekulací o možném prodeji podílu Komerční banky skupině HVB Bank, která by tak získala de facto plnou kontrolu nad leasingovou firmou. Této hypotéze nasvědčují i některé události posledních měsíců.

Bez kontroly.

Stav, kdy dva konkurenční subjekty, které navíc samy vlastní leasingové společnosti, vytvoří společný podnik, je poněkud zvláštní. Při jistém zjednodušení se dá prohlásit, že polovina CAC Leasingu patří do stejné skupiny jako HVB Bank, jež vlastní leasingovou společnost HVB Leasing Czech Republic. Société Générale jako nový majitel Komerční banky zase ovládá společnosti SOGELEASE ČR a ALD Automotive. Druhá zmiňovaná patří německé firmě ALD AutoLease, která původně spadala do skupiny Deutsche Bank. Současné rozložení sil v CAC Leasingu nedává odpověď na otázku, kdo vlastně firmu ovládá. Akcionářská struktura je taková, že obě skupiny mají přesně polovinu hlasů. Společnost ani nevypracovávala zprávu o vztazích mezi propojenými osobami (EURO 17/2002). „V CAC Leasing, a. s., neexistuje ovládající osoba, žádná skupina nevykonává faktickou kontrolní moc nad společností,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel CAC Leasingu Jiří Kubíček.

FIN25

Prý se prodá.

„Těžko říct, co se bude dít. Proslýchá se ale, že Komerční banka, respektive Société Générale, bude prodávat,“ říká nejmenovaný zdroj obeznámený se situací okolo společnosti CAC Leasing. Dodává, že produktoví manažeři v Komerční bance údajně začali preferovat leasingové společnosti své matky – SOGELEASE ČR a ALD Automotive. Na českém trhu jde přitom o poměrně malé firmy – za rok 2001 se podle objemu nových obchodů umístil ALD s 914 miliony korun na dvacátém místě. Ochlazení vztahů mezi společností a Komerční bankou prý nasvědčuje i to, že již několik měsíců se nekonala schůzka finanční skupiny KB, která se předtím pravidelně uskutečňovala a na níž se diskutovaly nové možnosti cross-sellingu a synergie v rámci skupiny. Zdroj z banky však říká, že tato změna souvisí s novým stylem řízení francouzského vedení a nikterak neodráží vzájemné vztahy. Týdeníku EURO se nakonec podařilo potvrdit informaci o chystaném prodeji CAC Leasingu u důvěryhodného zdroje z bankovních kruhů: „Uvedené hypotézy jsou správné. Banka se opravdu chystá svůj podíl prodat a je to pochopitelné. Vezměte si, že Francouzi zaplatili za Komerční banku čtyřicet miliard a chtějí alespoň část peněz zpátky.“ Je více než pravděpodobné, že Komerční banka bude prodávat skupině spřízněných osob okolo současných akcionářů. Banka sama sdělila prostřednictvím tiskového oddělení, že tyto informace nebude komentovat. HVB Bank jako potenciální kupec se také odmítla k záležitosti vyjádřit s tím, že v CAC Leasingu přímo nevlastní žádný podíl.

Automobilová perla.

Společnost CAC Leasing je označována za „perlu“ mezi dceřinými společnostmi Komerční banky. Výrazně zisková firma byla založena v roce 1991 a dnes patří mezi tři největší leasingové společnosti v České republice - její tržní podíl přesahuje třináct procent. Ke konci loňského roku obhospodařovala celková aktiva ve výši 19,3 miliardy korun a za příslušné účetní období vykázala čistý zisk 155 milionů korun. Největší aktivity vyvíjí společnost v oblasti leasingu automobilů, který loni tvořil přes osmdesát procent nově uzavřených obchodů. CAC také drží poloviční podíl ve společnosti Renault Leasing CZ. Zbytek obchodů tvoří leasing strojů a zařízení a odbytový leasing. Celkově se CAC Leasing loni umístil na třetím místě podle objemu nově uzavřených obchodů v hodnotě 13,553 miliardy korun (první místo patří ČSOB Leasingu). Těžko předpokládat, že se změnou vlastníka dojde k nějaké změně v postavení společnosti, která si podle účetních výkazů buduje stále silnější pozici. Klienti podle všeho nemají sebemenší důvod obávat se nějakých komplikací.

  • Našli jste v článku chybu?