REVITALIZACE AREÁLŮ Kompletní oživení více než šedesáti železničních stanic plánují České dráhy. Z nepříliš atraktivních prostor nádraží by se tak měla stát místa, kam budou lidé chodit rádi - a nejen když někam cestují.
REVITALIZACE AREÁLŮ Kompletní oživení více než šedesáti železničních stanic plánují České dráhy. Z nepříliš atraktivních prostor nádraží by se tak měla stát místa, kam budou lidé chodit rádi - a nejen když někam cestují.
Nejen zlepšení prostředí pro cestující, ale také řadu investičních příležitostí přináší rozsáhlý projekt Českých drah na komplexní revitalizaci tuzemských železničních stanic. Nese název Živé nádraží a jeho cílem je nejen omladit nádražní budovy, ale také zvýšit kvalitu odbavovacích a dalších služeb. „Chceme z nádraží učinit respektovanou součást městských center, kam lidé chodí rádi nejen když někam cestují,“ říká generální ředitel Českých drah Josef Bazala.
TŘI SKUPINY PROJEKTŮ
Projekt Živé nádraží lze v zásadě rozdělit do tří následujících skupin. První tvoří revitalizace 58 železničních stanic vybraných v rámci celé České republiky. Druhou jsou modernizace budov ve stanicích Praha Hlavní nádraží, Karlovy Vary a Mariánské Lázně, kterou České dráhy uskuteční ve spolupráci s italským partnerem GrandiStazioni. Třetí skupinu tvoří oživení stanic Praha Smíchov a Praha Masarykovo nádraží, kde dráhy založily společný podnik s dalšími partnery.
Jaká byla hlavní kritéria pro zařazení jednotlivých stanic do projektu? Na jedné straně šlo o frekvenci pohybu cestujících, na straně druhé pak o zájem místní samosprávy na uskutečnění revitalizace. Nutno zdůraznit, že oživení nádraží by se nemělo týkat pouze samotných budov a jejich interiérů. Urbanistické řešení má v mnoha lokalitách zahrnout také přednádraží a další přilehlá území.
Očekávané náklady mají dosáhnout řádu miliard korun. Proto si České dráhy chtějí - formou výběrových řízení - vybírat pro jednotlivé části projektu partnery. Ti pak získají objekty v nádražních prostorách buď do dlouhodobého pronájmu, nebo je budou spravovat společně v rámci společných podniků s drahami.
TENDRY UŽ ZAČALY První výběrová řízení na partnery pro oživení stanic vyhlásil státní podnik před několika dny - 24. června. Jedná se o pět nádraží: Františkovy Lázně, Havlíčkův Brod, Praha Holešovice, Teplice a Ústí nad Labem. U většiny z nich hledají České dráhy partnera, který je zrekonstruuje a později bude dlouhodobě provozovat. Investice se mu vrátí z pronájmů opravených obchodních prostor. Pro železniční stanici Praha Holešovice chtějí dráhy najít partnera k založení společného podniku. „Vítězové výběrových řízení pak zajistí kompletní revitalizaci příslušných stanic včetně přípravy, projektové dokumentace, schválení příslušnými úřady a samotných rekonstrukčních prací,“ upřesňuje mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Výběrová řízení na všech 58 vybraných nádraží by měla - alespoň podle dosavadního časového harmonogramu - postupně proběhnout do konce letošního roku. První rekonstrukční práce pak mají začít v roce 2006. Předání prvních objektů do užívání se předpokládá ještě v jeho průběhu a v roce 2007. Termín dokončení přeměny všech stanic však záleží na zájmu partnerů a navrženém rozsahu prací. U rekonstrukcí většího rozsahu se počítá s jejich trváním po dobu pěti až deseti let. ITALOVÉ ZAČNOU PŘÍŠTÍ ROK Proces oživení největší skupiny - tedy zmíněných 58 železničních stanic - je teprve v samém počátku. Zbývajících pět nádraží je na tom již podstatně lépe. Projekty realizované ve spolupráci s italskou firmou GrandiStazioni (Praha Hlavní nádraží, Karlovy Vary a Mariánské Lázně) jsou nyní ve fázi, kdy byly dokončeny veškeré předběžné technické činnosti, plány jsou schválené a připravené k realizaci. Chybí již jen územní rozhodnutí a následně stavební povolení. „Naším záměrem je zahájit na podzim proces vedoucí k výběru stavební firmy. Začátek stavebních prací chceme umožnit v první polovině příštího roku. Je ale samozřejmé, že časový harmonogram předpokládá plnou spolupráci ze strany institucí, které se budou podílet na vystavování potřebných povolení,“ upozorňuje ředitel GrandiStazioni Česká republika Massimo Paglialunga. Rekonstrukce zmíněných tří nádraží má trvat od dvou (obě západočeské stanice) do čtyř let (Praha). Do rekonstrukce největšího českého nádraží chce firma investovat kolem 658 milionů korun. Plánuje, že se jí vrátí za 30 let následujícího provozu areálu v její režii. Pražské Hlavní nádraží díky italské investici zcela změní tvář. Špinavé a omšelé prostory má nahradit multifunkční prostor s obchody a restauracemi, bankou, poštou či dalšími službami. POMOHOU I DALŠÍ PARTNEŘI
Vedle Grandi Stazioni mají České dráhy partnery také na oživení dalších dvou pražských stanic. Ohledně Masarykova nádraží spolupracují s ING Real Estate, v případě Smíchova s firmou Sekyra Group. Oba projekty se pohybují v řádu deseti miliard korun. Na Masarykově nádraží se mimo jiné počítá s výstavbou hotelu, na Smíchově má vzniknout řada nových obchodních, kancelářských i bytových objektů.
V souvislosti s Masarykovým nádražím se přitom mluví o možnosti tuto stanici zrušit. To však České dráhy zásadně odmítají. „Nejprve by se totiž muselo říci, kam se převede zhruba 130 vlaků, které tuto stanici denně využívají,“ říká Bazala. Projekt přeměny Masarykova nádraží je tedy zatím ve fázi diskuzí o budoucnosti celého prostoru. Podobné je to i na Smíchově, kde se přestavba týká nejen samotné stanice, ale také přibližně 150 tisíc metrů čtverečních pozemků v jejím okolí.
Kdy začnou stavební práce, nelze zatím přesně říci. „Do roka bychom chtěli mít odsouhlasenou urbanistickou koncepci území. Pak bude následovat požadavek na změnu územního plánu a jeho schválení. Poté nás čekají územní a stavební řízení a nakonec samotná výstavba,“ plánuje výkonný ředitel pro oblast developmentu Sekyra Group Leoš Anderle. Podle jeho slov je přeměna smíchovského nádraží nejrozsáhlejším revitalizačně-rozvojovým projektem na pozemcích Českých drah. Vznikne zde přibližně 350 tisíc metrů čtverečních komerčních ploch, funkčně využitelných pro kanceláře, obchody, hotelové i rezidenční prostory. Součástí budou i příslušné parkovací kapacity.
Vzhled českých nádraží by se konečně mohl přiblížit železničním stanicím v západní Evropě (vizualizace budoucí podoby pražského Hlavního nádraží). vizualizace: České dráhy (2x)