Generálním ředitelem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) jmenovala dnes správní rada dosavadního náměstka pro provozuschopnost dráhy Jiřího Svobodu. Nahradil Pavla Surého, který ke konci února rezignoval. Do konce září má nový šéf předložit plán na snížení celkového počtu vedoucích zaměstnanců SŽDC o tři procenta.
Svoboda byl po Surého rezignaci pověřen řízením podniku. „Na základě vysoké odbornosti a dlouhodobých kladných zkušeností s prací pana náměstka Svobody jsme se rozhodli pro jeho jmenování do funkce generálního ředitele SŽDC,“ uvedl Novotný.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na začátku března uvedl, že nevidí smysluplné dělat výběrové řízení na nového generálního ředitele SŽDC a doporučil, ať podnik řídí právě Svoboda.
Svoboda by se podle svých slov chtěl více zaměřit na regionální tratě, nádražní budovy nebo revize IT systémů. „To jsou témata, ze kterých budou vycházet i mé první kroky,“ uvedl při jmenování.
Čtěte komentář Pavla Párala: Dvě prohry AB
Surý řídil SŽDC od května 2014, na funkci generálního ředitele rezignoval ke konci února. Podle SŽDC ho k tomu vedly osobní důvody. Surý se poté stal šéfem oblastního podniku SŽDC v Plzni.
Svoboda nastoupil po maturitě v roce 1988 k tehdejším ČSD jako výpravčí. Od roku 1997 pracoval na pozicích vedoucího technické skupiny a technicko-ekonomického náměstka stanice Česká Třebová. Poté přesídlil do Pardubic, kde působil u Českých drah jako ekonomický náměstek, vedoucí finančně ekonomického útvaru a opět jako ekonomický náměstek u tamní Správy dopravní cesty. Od roku 2006 byl ředitelem kanceláře ekonomického náměstka generálního ředitele ČD a následně i SŽDC. V listopadu 2011 se stal na SŽDC ředitelem odboru nákupu a veřejných zakázek. Od července 2016 byl jmenován náměstkem generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy.
Správy železniční dopravní cesty
- Firma vznikla 1. ledna 2003, v rámci liberalizace dopravního trhu oddělením od původní státní organizace České dráhy (ČD). Plní funkci vlastníka a provozovatele železniční sítě a regionálních drah ve vlastnictví státu.
- SŽDC se stará rovněž o rozvoj a modernizaci železniční dopravní cesty. Působí jako investor do výstavby tratí, také sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železnici.
- Firma patří k největším investorům do stavebnictví v zemi. Výstavbu financuje zejména z veřejných zdrojů, ve velké míře také z fondů Evropské unie. Jedním z velkých projektů SŽDC je například stavba dvoutubusového čtyřkilometrového tunelu na trati z Rokycan do Plzně za 3,9 miliardy korun.
- Společnost nyní chystá modernizaci železniční trati Veselí nad Lužnicí - Tábor, jejíž náklady budou 3,1 miliardy korun. Letos by měla začít i přestavba trati Sudoměřice - Votice za 4,3 miliardy korun.
- SŽDC v roce 2016 podepsala s Českými drahami smlouvu o převodu nádražních budov z ČD na SŽDC. Za 3,3 miliardy korun získala zhruba 1500 nádraží.
- Firma se stará také o 9400 kilometrů tratí.
Dále čtěte: