Jednání o prodeji firmy se komplikují
Konkursní správkyně zkrachovalého podniku ŽOS Nymburk Jiřina Lužová, mohla být spokojená. O firmu, která opravuje železniční vozidla a zaměstnává 280 lidí, projevilo zájem deset investorů. Do užšího kola postoupili tři, se kterými začala jednat o prodeji. Situace ve společnosti se ale v posledních týdnech začala komplikovat. Podniku, jak tvrdí pomocník správkyně Jiří Franc, přestaly dávat zakázky České dráhy, až doposud jeho největší klient. Navzdory tomu, že železnice hodlá do ŽOS majetkově vstoupit, a to prostřednictví firmy, která zvítězí ve výběrovém řízení. „Dráhy dávaly ŽOS Nymburk až 50 procent zakázek. Teď nám tu dobíhají poslední od Českých drah a další buď nedostáváme, nebo jsou výrazně omezeny. Některé provozy tak nemají naplněnou kapacitu. Hodnota podniku se samozřejmě snižuje,“ řekl týdeníku EURO Franc.
Slibná budoucnost.
Soud poslal silně předlužený podbnik do konkursu letos v lednu. Návrh na konkurs podala společnost Konpo, která je největším věřitelem podniku. Celkové dluhy ŽOS dosahují zhruba sto milionů korun.
Správkyně konkursní podstaty, která v čele společnosti vystřídala dosavadní management, se rozhodla společnost prodat. Uběhlo zhruba půl roku od lednového vyhlášení konkursu, a už měla na stole řadu nabídek na koupi podniku. Tu nejvyšší, 75 milionů korun, podala společnost Odien. SKD Trade je ochotna za podnik zaplatit 61,1 milionu korun a třetí účastník soutěže, brněnská firma Alfa Verus nabídla 51,1 milionu. První dvě jmenované společnosti už začaly v ŽOS provádět vnitřní audit. Tři postupující firmy podnikají v oboru a jsou kapitálově silné, správkyně si proto slibovala, že po příchodu investora zůstane v podniku zachovaná výroba. ŽOS totiž patří k největším zaměstnavatelům na Nymbursku.
A právě v tomto okamžiku dostává příběh novou dramatickou zápletku. Jedním z účastníků prvního kola tendru, který se neprobojoval do finále, bylo konsorcium firem ČMKS Holding, Pars nova a Movo Plzeň. Franc s nimi jednal v polovině června, nabídly však pouze 30 milionů korun. A právě na tuto schůzku pomocník správkyně konkursní podstaty vzpomíná.
Návštěva z Českých drah.
„Ozval se mi náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kloutvor s tím, že se chce jednání se zástupci konsorcia osobně zúčastnit,“ tvrdí Franc. Deklaroval, že dráhy mají zájem kapitálově vstoupit do společnosti, která uspěje v nabídkovém řízení na ŽOS. Ve vítězné firmě chtěly ovládnout podíl 34 až 51 procent. „Na můj přímý dotaz, zda nabídka Českých drah platí pro jakéhokoliv vítěze, nebo pouze pro konsorcium, odpověděl, že pro každého,“ říká Franc. Takový postup také Kloutvorovi schválila dozorčí rada Českých drah. Jejím členem je i předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Dušek. Ten poukazuje na postup Kloutvora, o němž se domnívá, že je nestandardní. „Neměl se účastnit schůzky s konsorciem, ve kterém figuruje společnost ČMKS holding, kterou pan náměstek ještě před nástupem do funkce spoluzakládal,“ kritizuje Dušek. „Myslím si, že dráhy by měly o podnik usilovat, ale normální cestou,“ dodal. Výpis internetové verze obchodního rejstříku uvádí, že Kloutvor v ČMKS figuroval jako člen dozorčí rady.
Málo času.
Žádný problém naopak nevidí v chování náměstka mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský: “Dráhy původně konzultovaly s některými opravárenskými společnostmi vznik konsorcia, které by se účastnilo soutěže, protože nemají dostatečný volný kapitál na možný odkup konkursní podstaty,“ říká. Upozorňuje, že vzhledem k termínům soutěže na prodej ŽOS však nakonec nebylo na sestavení konsorcia dost času. Jeho vznik totiž bylo nutné projednat v řídících a dozorčích orgánech zúčastněných společností. „Dozorčí rada schválila vstup do podniku, přestože jej nepovažuje vzhledem k dostatečným opravárenským kapacitám uvnitř ČD za nezbytný,“ vysvětlil Šťáhlavský. České dráhy navíc o svém úmyslu jednat o kapitálovém vstupu do firmy, která zvítězí v tendru na ŽOS, informovaly všechny známé účastníky soutěže. „Z tohoto titulu také Kloutvor postupoval,“ dodal Šťáhlavský. Náměstek se k celé problematice odmítl vyjádřit s tím, že stanovisko prezentované tiskovým mluvčím drah je dostačující. Přes Šťáhlavskéhjo pouze vzkázal, že je při svém jednání zcela vázán rozhodnutím dozorčí rady ČD.
Jediní v republice.
Nad zájmy ČD by si hlavu nelámal ani Franc, kdyby krátce po oznámení firem postupujících do užšího výběru nezastavily přísun oprav pro ŽOS. „Železniční depa prý dostala shora zákaz zadávat ŽOS práci. Dráhy plnění příkazu budou kontrolovat. Kdo neuposlechne, jak se údajně vyjádřil pan náměstek, si vystaví červenou kartu,“ říká Franc.
S jeho tvzením nesouhlasí Šťáhlavský: „České dráhy vypisují pravidelně soutěž na opravu všech typů železničních vozidel. V průměru na dobu tří let. Přesně takový tendr dráhy vypsaly letos na přelomu března a dubna, uzavřen byl počátkem července. „ŽOS již byl tou dobou v konkurzu, ze zákona se proto tendru nemohl zúčastnit, natož v něm vyhrát,“ zdůvodnil Štáhlavský objem klesajících zakázek pro nymburskou firmu.
Současný vývoj situace však komplikuje život dalším opravárenským firmám. ŽOS totiž jako jediná firma v republice vlastní některé kompletní opravárenské technologie, například zařízení na renovace točných strojů. Místo nymburské firmy tak dostávají zakázky jiné společnosti, které ale musejí některé práce nakupovat v ŽOS. Například z Nymburka jede lokomotiva do českotřebovské pobočky ČMKS, kde se některé součástky demontují a převezou do Nymburka a pak zase zpátky do Třebové.
.