LETECKÁ VÝROBA Do největší české zbrojovky Aero Vodochody by mohl vstoupit izraelský kapitál. Zájem má údajně koncern Elbit, který se specializuje na výrobu vyspělých technologií pro válečné stroje.
LETECKÁ VÝROBA Do největší české zbrojovky Aero Vodochody by mohl vstoupit izraelský kapitál. Zájem má údajně koncern Elbit, který se specializuje na výrobu vyspělých technologií pro válečné stroje. Měsíc po odchodu amerického Boeingu z Aera Vodochody už má vláda dalšího potenciálního investora. „Již se objevil další zájemce,“ řekl Profitu náměstek ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Václav Srba. Nesdělil jeho jméno ani další podrobnosti. Podle zdroje blízkého zbrojovce by mělo jít o izraelský Elbit: „Koncern má o Aero zájem, bitevníky L-159 by vhodně doplnily jeho výrobní program. Nemám ale informace, že by již došlo mezi ČR a Izraelci k nějakým konkrétním jednáním,“ uvedl zdroj. CO S DLUHY?
Pokud by k vážným jednáním došlo, cesta k investici bude ještě dlouhá. Stát musí kapitalizovat závazky Aera ve výši 440 milionů dolarů (12,3 miliardy korun), za které se zaručil, a navýšit tak podíl v podniku. Jen pro letošek vláda předpokládá, že by plnění záruk mělo státní kasu zatížit zhruba třemi miliardami korun. „Zadluženost souvisí výhradně s úvěry a dluhopisy se státní zárukou, s kapitalizací počítáme,“ upřesňuje náměstek Srba. V Aeru nyní drží zhruba třetinu státní Česká konsolidační agentura (ČKA), stejný podíl má dceřiná firma Fondu národního majetku Letka. Také zbytek - někdejší podíl společnosti Boeing Česká - přešel do vlastnictví státu. Všechna akcionářská práva by časem mělo získat ministerstvo průmyslu a obchodu „Jednáme o jejich převzetí, změně systému řízení Aera na německý model a obměně členů představenstva a dozorčí rady. Tím budou vytvořeny základní předpoklady pro restrukturalizaci,“ říká Srba. Podle jeho slov se počítá s přehodnocením výrobních programů i organizační struktury zbrojovky. VRTULNÍKY ZŮSTANOU
V Aeru by měla zůstat produkce vrtulníků Sikorski. „Podařilo se nám vyjednat změny smluv, a tak vytvořit předpoklady pro ziskovou výrobu,“ tvrdí Srba. Otazník visí nad civilními letouny Ae 270. „Ty se zatím nemontují. Probíhá jejich certifikace a zároveň jednání se zahraničním partnerem programu. O jeho budoucnosti není dosud rozhodnuto,“ dodává. Aero má nyní zhruba 1600 zaměstnanců. „Jejich budoucnost závisí na rozhodnutí o programech i na obchodní úspěšnosti firmy. Kvalifikovaná pracovní síla představuje nejcennější kapitál společnosti, budeme se ji snažit udržet,“ slibuje náměstek Srba. Vláda proto chce rychle dokončit rozhovory s deseti potenciálními kupci pro bitevní letouny. „Minimálně jedno, dvě jednání jsou ve velmi pokročilém stadiu,“ řekl Profitu mluvčí Aera Vítězslav Kulich. V minulosti zkoušela zbrojovka štěstí v armádních tendrech v Jihoafrické republice a v Indii, ale neuspěla. V obou případech ji předstihla britská BAE Systems, která bude ČR pronajímat stíhačky Gripen. ELBIT
**Koncern Elbit existuje už zhruba šedesát let a je jedním z největších výrobců vyspělých technologií pro vojenská letadla a vrtulníky. Jeho sortiment zahrnuje především optiku, komunikační a počítačové systémy, které jsou montovány mj. do amerických stíhaček F-16 a F-18. Využívají je ale také vlastníci ruských letounů SU-30, SU-25 a MIG 21 či francouzských Mirage. Elbit vyrábí také součástky pro helikoptéry, například evropské cobry nebo americké apache, comanche a blackhawky. Společnost má více než 5000 zaměstnanců, řada z nich pracuje v USA. Akcie Elbitu se obchodují jak na americkém trhu Nasdaq, tak na burze v Tel Avivu.