VÝKONNÝ ŘEDITEL A PREZIDENT SPOLEČNOSTI ANHEUSER-BUSCH INTERNATIONAL STEPHEN J. BURROWS: Stephen J. Burrows vedl pravidelná jednání s českou vládou o privatizaci Budvaru. V červenci oznámil, že jeho firma Anheuser-Busch International je připravena zahájit nové rozhovory.
VÝKONNÝ ŘEDITEL A PREZIDENT SPOLEČNOSTI ANHEUSER-BUSCH INTERNATIONAL STEPHEN J. BURROWS: Stephen J. Burrows vedl pravidelná jednání s českou vládou o privatizaci Budvaru. V červenci oznámil, že jeho firma Anheuser-Busch International je připravena zahájit nové rozhovory. Jejich cílem je uzavřít s Budvarem obchodní partnerství, a definitivně tak ukončit letitý spor o značku. Nebojíte se, že když teď Budvar může vyvážet své pivo do Číny, přijdete o část podílu na tamějším trhu?
Úspěch v Číně si nezajistíte pouze tím, že se objevíte na trhu. Pokud bude (Budějovický Budvar) pouze dovážet pivo do Číny, nevyhne se podle mě zklamání. Proniknout do země prostřednictvím dovozu je totiž pasivní a Čína není zemí, kde se stačí ukázat a už začnete vydělávat. Musíte investovat čas, peníze, zdroje a musíte také mít přímo na místě chytré lidi, kteří budou řídit vaše obchody. Bez toho podle mě nemáte šanci uspět.
Čím se liší strategie rozšiřování Anheuser-Busch v Číně od strategie, kterou jste použili v Evropě?
Naše společnost má dvě hlavní strategie. Jednou je takzvané budování značky, a při ní se skutečně zaměřujeme převážně na Budweiser. Druhá strategie se týká takzvaného rozvoje obchodu, kdy vyhledáváme možné kapitálové investice do jiných společností a jejich značek. Před časem jsme učinili strategické rozhodnutí, že Čína je pro nás z mnoha zcela patrných důvodů skutečně hlavní prioritou. Je největším a nejrychleji rostoucím pivním trhem na světě. A na čínském trhu teď již vlastně funguje naše strategie budování značky. Navíc jsme investovali do pivovaru Tsingtao (společnost Anheuser-Busch získala v pivovaru Tsingtao 27procentní podíl) a koupili jsme pivovar Harbin, takže zde nyní chceme uplatnit obě obchodní strategie. Evropa je pro nás lokalitou, ve které se zcela soustředíme na budování značky. Nevlastníme zde žádné kapitálové investice. Jedním z obecných problémů investic v Evropě je to, že pivovarnický průmysl zde upadá. Snižuje se tedy ziskovost a z toho vyplývá, že návratnost investic je docela problematická.
Platí tento trend také pro východní a střední Evropu?
Bývalý Sovětský svaz a země východní Evropy tuto obecnou tendenci nevykazují. Oblast naopak zaznamenává celkem dobrý růst. Když si tedy položím otázku, zda je pro nás tento region a Rusko atraktivní, odpovídám: Ano, zajisté. Z tohoto důvodu jsme také před nedávnem pronikli na ruský trh, nikoliv však prostřednictvím kapitálových investic, ale uzavřením obchodního partnerství s holandskou pivovarnickou společností Heineken. Klíčem k úspěchu v Rusku je místní výroba. Pokud totiž chcete do Ruska pivo dovážet, bude vaše cena pro spotřebitele příliš vysoká.
Zvážil byste nabídku partnerství s firmou Heineken na Slovensku?
Ano, jistě… Ale na Slovensku a v České republice nemáme dobrá práva na své značky. Kdybychom se tedy rozhodli uskutečnit nějakou velkou investici a museli používat jiná jména než Bud nebo Budweiser, byli bychom velmi opatrní. A to pouze z toho důvodu, že naším cílem je budovat značku Budweiser.
Jaké plány máte v Maďarsku?
Do Maďarska začneme vyvážet Bud v září, ale to je jen prozatímní záležitost. Chceme se prostě do Maďarska dostat a začít prodávat. Dávám však vždy přednost tomu, můžeme-li být přímo na místě - zvýší se tím prodejní potenciál a pivo je navíc čerstvější. Přestože jsme učinili spoustu opatření, aby si pivo i při dálkovém převozu uchovalo čerstvou chuť (například chlazením a podobně), je vždy lepší, když můžete pivo vyrobit blíže u spotřebitele. Kdyby to bylo možné, vstoupil bych na trh a vyráběl pivo přímo na místě, u nějakého schopného pivovarnického partnera.
Jak úspěšní jste v Polsku? V Polsku působí Anheuser-Busch přibližně rok a jsem z toho trochu zklamaný. Společnost si nevede tak dobře, jak jsem předpokládal. Je skutečně těžké zde značku prosadit. Zdá se mi, že jsou zde jisté problémy s cenou. Nemůžeme se na trhu prosadit konkurenceschopnou cenou. Možná bychom měli trochu více investovat do marketingu. Polsko by pro nás mělo být velmi dobrým trhem - vždyť přece existuje docela silné spojení mezi Poláky a Amerikou. Citové pouto bývá vždy dobrým znakem. Musíme se tedy sejít s naším tamějším partnerem, zasednout ke stolu, projednat problémy a určit způsoby, jakými se můžeme zlepšit. V současnosti projednáváme dovozní smlouvu s firmou Heineken v Polsku a doufáme, že budeme moci zvýšit objem na takovou úroveň, abychom mohli začít vařit pivo přímo v regionu. Čím jsou trhy ve východní a střední Evropě specifické?
Výzva těchto trhů spočívá v tom, že lidé jsou oddaní místnímu pivu - to je ostatně výzva, které musíme čelit i na mnoha ostatních trzích. Chuť Budweiseru se velmi liší od chuti piv vyrobených v tomto regionu. Je o mnoho slabší a ne všem zachutná, ale mnohým ano. Jasné je však to, že pivo je zde oblíbené, a to je dobrý začátek. Nemusíme lidi přesvědčovat, že pivo dobře chutná. Už to vědí. Musíme je ale přesvědčit, aby zkusili Budweiser nebo Bud. Přesně to je naším cílem.
Po sestavení nové vlády se možná začne znovu projednávat privatizace Budějovického Budvaru. Budete o něj mít ještě zájem?
Osobně jsem se pravidelně tímto problémem zabýval po téměř 15 let. Vždy jsme si mysleli, že bychom s tímto pivovarem mohli navázat určitý druh spolupráce. Je to však bohužel velmi citlivé téma a myslím si, že je i problematické z politického hlediska. Proto se nám vždy zdálo, že nejlepším řešením by byla určitá forma spojenectví. Jednání pravidelně začínala, a pak zase končila, a z toho či onoho důvodu nikdy daleko nevedla. Přestože věříme, že určitý druh partnerského vztahu by byl dobrou cestou k vyřešení problému. Dosud jsme totiž ještě nepřestali hájit svou značku a doufáme, že jednou dosáhneme shody. Do značky Budweiser jsme investovali ohromný kapitál a musíme ji proto chránit. Pokud to neuděláme, vydáme se napospas jiným.
Sledujete letos bedlivěji situaci kolem privatizace Budvaru?
Myslím, že ne. Naše činnost v České republice je víceméně stále stejná, tedy již několik let nepříliš intenzivní - důvodem je to, že už jsme prošli tolika zvraty. Vypadá to jako na horské dráze: když se zdá, že vláda je připravena, tak připravena není. Když se zdá se, že oni jsou připraveni, nejsou připraveni. Je to dlouhá řada začátků a konců. My jsme připraveni kdykoliv, když jsou připraveni oni.
Máme to chápat tak, že pokud dojde k privatizaci Budějovického Budvaru, učiníte nabídku?
Zájem spojit se s pivovarem Budvar bychom měli. V minulosti jsme jednali o minoritní investici - tehdy to bylo kvůli tomu, že společnost potřebovala peníze na zvýšení kapitálu pivovaru. To se již stalo, a tak možná peníze dnes již nepotřebují.
Kolik byste byli ochotni do budějovického pivovaru investovat? To vám neřeknu. Možná nic. Je mnoho způsobů, jakými lze tvořit obchodní partnerství, a ne všechny vyžadují investici. Situace kolem Budvaru je nyní taková, že někteří by zřejmě měli z investice společnosti A-B obavy. Víte, my se vždy raději dohodneme, než abychom bojovali. Pokud se však nedohodneme, budeme obhajovat to, co nám podle nás patří, a to je značka Budweiser. Jaký druh partnerství máte na mysli? Můžete nám dát příklad?
Z hlediska politiky společnosti bych o partnerství raději nespekuloval. Na nějakou dobu byla nyní jednání s Budějovickým Budvarem ukončena.
Pokud byste měl možnost, rozšířil byste značky Budweiser nebo Bud do čtyř unijních zemí, ve kterých je nyní prodávat nesmíte? Určitě ano. Z hlediska absolutní spotřeby, objemu a spotřeby na osobu se totiž jedná o lákavé pivní trhy. Každý, kdo prodává pivo, by ho rád prodával na těchto trzích, a stejně tak i my. Jak vám chutná český Budweiser?
Je vynikající. Tedy chutná jako mnoho jiných evropských piv, má velmi silnou chuť. Podle mého názoru je chuť tohoto piva časem stále lepší. Je to pivo s velmi silnou evropskou chutí. *
STEPHEN J. BURROWS
Narodil se 5. února 1952 v americkém městě Albany. Bakalářský titul z psychologie a zeměpisu získal na Wisconsinské univerzitě. Univerzitní titul manažera MBA má z Lindenwood College (dnes Lindenwood University). Od roku 1998 působí jako výkonný ředitel pivovarnického gigantu Anheuser-Busch International a od roku 1994 je prezidentem této společnosti. V letech 1979 až 1989 pro společnost Anheuser-Busch pracoval jako zástupce divize a zastával různé pozice v oblasti prodeje a marketingu, včetně funkce oblastního viceprezidenta pro obchod v jihozápadní oblasti USA.
**SPORY O ZNAČKU
Budějovický Budvar a Anheuser Busch uplatňují historické právo používat pro své pivo značku Budweiser či Bud a jsou zapojeni do přibližně 40 soudních sporů po celém světě. Společnost Anheuser Busch začala používat značku Budweiser v roce 1876, tedy 19 let před otevřením pivovaru v Českých Budějovicích, které se dříve jmenovaly Budweis. Zástupci Budvaru tvrdí, že značka Budweiser odkazuje k názvu města, ve kterém se pivo vaří již od 13. století. Anheuser Busch vlastní právo prodávat Budweiser neboli Bud ve 21 zemích Evropské unie, nemůže však tyto značky prodávat do České republiky, na Slovensko, do Německa a Rakouska. Na evropské trhy míří 31 procent celkového zahraničního prodeje piva americké firmy.