Menu Zavřít

O české mýto a výběr drážního regulátora se začal zajímat Brusel

13. 2. 2017
Autor: čtk

Evropská komise se začala zabývat způsobem, jakým ministerstvo dopravy prodloužilo smlouvu na výběr elektronického mýta po konci letošního roku a také výběrem nového šéfa drážního regulátora. Podle ministra dopravy Dana ťoka ale zrušení dohody na tříleté prodloužení správy mýta se společností Kapsch ale v současnosti nehrozí.

Mýta se týkal dopis, který ministerstvu poslala komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elżbieta Bieńkowská na základě stížnosti jednoho z konkurenčních poskytovatelů mýtných systémů. Zatím jde jen o upozornění, které může vyústit v takzvané formální upozornění na porušení pravidel evropského trhu.

Takovýchto upozornění jsou ale v Česku desítky, uvedl ministr dopravy Dan Ťok. V nejhorším případě podle ministra může Česko dostat pokutu. Věří ale, že se tak nestane.

Podle poslance a dopravního experta koaliční ČSSD Jana Birkeho není možné dopis eurokomisařky brát na lehkou váhu. V každém případě takováto výtka vrhá špatné světlo na další pokračování procesu přípravy soutěže na nového provozovatele. Přestože české mýto je dlouhodobý problém, ministři za ANO Ťok a před ním Antonín Prachař s přípravou na nový tendr příliš nepohnuli, uvedl Birke.


Přečtěte si exkluzivní rozhovor týdeníku Euro s českým šéfem společnosti Kapsch:

Šéf českého Kapsche Feix: Sliby SkyTollu nemají co dělat s realitou

Výkonný ředitel Kapsch Telematic Services CZ Karel Feix.


Druhý dopis se týkal opakovaného výběru šéfa Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. První tendr skončil vítězstvím bývalého šéfa Drážního úřadu Pavla Kodyma. Vláda ale odmítla jeho jmenování potvrdit, a ministerstvo dopravy proto uspořádalo nové řízení, v němž zvítězil rovněž Kodym.

Evropská komise se podle Ťoka ptala, proč bylo zrušeno první řízení a zda byly dodrženy všechny regule. Ministr s obsahem dopisu seznámil rovněž premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD). Jmenování Kodyma šéfem drážního regulátora má vláda na programu tuto středu.

Úřad bude mít za úkol hlídat rovný přístup státu při přidělování kapacity dopravcům na přeplněných železničních tratích či chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám. Na starosti bude mít i přístup k letecké infrastruktuře.

MM25_AI


Přečtěte si, co provázelo výběr nového provozovatele českého mýta:

Ministerstvo dopravy dostalo milionovou pokutu. Kvůli smlouvě s Kapschem

Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD

Ťokova logika: Smlouva s Kapschem pomůže nové soutěži

Mýtná brána


  • Našli jste v článku chybu?