A je rozhodnuto. Vláda koncem minulého týdne oznámila, že se od nového roku zdraží mýtné, a to o čtvrtinu. Sazba vzroste na všech úsecích a pro všechny kategorie přepravců. Po zavedení mýtného systému v lednu 2007 je to vůbec první zdražení. Současná sazba činí v průměru zhruba 4,05 koruny. Od příštího roku by cena za kilometr měla vzrůst na částku kolem pěti korun. Jen pro srovnání, ve Švýcarsku platí kamiony až osmnáct korun za ujetý kilometr. V sousedním Německu zase poplatky na dálnicích platí pouze nákladní vozy s hmotností nad dvanáct tun a autobusy. Mýtné je v Německu rozděleno do dvou tříd dle počtu os a ve třech třídách podle emisí. Kamiony, které vypouštějí do ovzduší nejvíce emisí, zaplatí za ujetý kilometr 0,274 eura (6,70 koruny podle nynějšího kurzu). Naopak vozidla obzvlášť přátelská k prostředí, tedy s nejnižšími emisemi, zaplatí 0,155 eura (3,80 Kč).
Nečasův kabinet si od zvýšení mýta pro kamiony slibuje především navýšení příjmů pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Rozpočet fondu pro příští rok počítá s výdaji ve výši 61,3 miliardy korun. I přes očekávané zvýšení příjmů z mýtného je to meziroční propad o šestatřicet procent. Dle informací týdeníku EURO navíc mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny podraží i od ledna 2012, a to o dalších pětadvacet procent v porovnání s rokem 2011.
Přes prudký pokles rozpočtu SFDI na příští rok vyjádřil ministr dopravy Vít Bárta do dalších let optimismus. „Pro roky 2012 a 2013 dochází k zásadnímu navýšení příjmů fondu o více než deset miliard v každém roce,“ je přesvědčen ministr. Příští rok stát pošle do fondu 33 miliard korun, v následujících letech 43 miliard, další čtyři miliardy ročně má přinést zvýšení mýtného. „V těch dalších letech bych to nerad komentoval, jednáme se zástupci protistrany, tedy sdružení dopravců Česmad Bohemia,“ řekl ministr k dalšímu očekávanému navýšení mýtného pro rok 2012.