KARLOVARSKÝ FILMOVÝ FESTIVALKarlovarská přehlídka filmů, jíž ještě před deseti lety hrozil zánik, se proměnila ve vyhledávanou reprezentační akci. Sponzoři i návštěvníci si mnou ruce, akce je populární a nebývale plodná.Okolo 130 milionů korun proteče každoročně karlovarským filmovým festivalem.
KARLOVARSKÝ FILMOVÝ FESTIVAL Karlovarská přehlídka filmů, jíž ještě před deseti lety hrozil zánik, se proměnila ve vyhledávanou reprezentační akci. Sponzoři i návštěvníci si mnou ruce, akce je populární a nebývale plodná.
Okolo 130 milionů korun proteče každoročně karlovarským filmovým festivalem. Další desítky milionů uvolní firmy, které chystají doprovodné akce a zvou vlastní hosty. Na festivalu vydělají zvlášť ti, kteří jsou na správném místě ve správný čas. A to je už v průběhu samotného festivalu, kdy se začínají rozdávat karty na příští rok.
KDO LETOS SBÍRÁ ESA?
Z měšce na organizaci letos usypal třicet milionů korun stát. Ale to není rozhodující podíl, z toho by se akce nezaplatila. Osm milionů přidalo město Karlovy Vary a 3,5 milionu kraj. O zbytek se postaraly jiné zdroje. „Jedná se vesměs o dlouhodobé partnery, kteří nám už loni přislíbili letošní účast. Zrovna jsme podepsali smlouvu se společností ČEZ na další tři roky,“ uvádí Kryštof Mucha, výkonný ředitel spolupořadatelské firmy Film Servis Festival Karlovy Vary.
Dílčí část investice pokrývá organizátor barterovými obchody. Sklárna Moser touto formou například dodává festivalové ceny, některé hotely a lázeňské domy poskytují ubytování partnerům či prostory pro filmová představení. „Také magistrát dává v podobě nefinančního příspěvku prostory a zdarma reklamní plochy k propagaci festivalu i partnerů. Něco stojí také nasazení městské policie,“ informuje Jakub Kaválek z karlovarského magistrátu. Karlovy Vary jsou podle slov Kryštofa Muchy pro festival ideálním místem. V Česku totiž prý není město s podobně vysokou úrovní ubytování.
„Spousta návštěvníků přijíždí z celé republiky, ale i ze zahraničí, aby využili tuto atrakci letní sezony, navštívili lázně a třeba pobyt spojili s obchodním jednáním,“ objasňuje.
VSTUP ZA PĚT MILIONŮ
Pro soukromé partnerské firmy je filmová přehlídka příležitostí jak se zviditelnit.
Důvodů je několik: od roku 2003 se na festival akredituje denně okolo 1200 návštěvníků.
Pořadatelé prodají celkem 140 tisíc lístků na filmová představení. „Samozřejmě to zahrnuje také návštěvníky, kteří shlédnou víc než jedno filmové představení,“ upřesňuje Kryštof Mucha.
Do povědomí nejširší veřejnosti se firmy dostanou přes „mediální tanec“, který festival doprovází. „Díky tomu jsou sponzoři vidět už před a ještě po festivalu. Posílí si tak výrazně vlastní image, což se může odrazit ve zvýšení obratu o deset až patnáct procent. Ale efekt nelze jednoduše paušalizovat,“ přibližuje analytik Jaromír Beránek z firmy Mag Consulting. Oslňující punc akci dodává návštěva hvězd světové kinematografie, jako například Giny Lollobrigidy, Michaela Douglase, Ornely Muti a dalších.
Ovšem není to zadarmo. Vstupenka na lukrativní seznam oficiálních partnerů začíná na pěti milionech korun.
SYPOU I DOPROVODNÉ AKCE
S pěti miliony nemusí přijít podnikatel, který hodlá provozovat v průběhu festivalu například kvalitní restauraci. „Některé menší společnosti nepřispívají penězi, ale spolupracují jinou formou. S řadou firem navazujeme kontakt vesměs přímo, nebo nás osloví samy, jako například tiskárny,“ popisuje Mucha. Ovšem nejširší vyjednávací pole s pořadatelem mají firmy, které disponují nedostatkovým zbožím. „Například z Francie si půjčujeme nafukovací kino. Je to velmi drahá záležitost. Zvažovali jsme, že si je vyrobíme sami, ale to se nevyplatí. Musíme si je proto draze pronajímat,“ objasňuje Mucha.
Další nemalé možnosti se podnikatelům naskýtají provázáním aktivit s festivalovými partnery. Ti totiž organizují prostřednictvím produkčních agentur řadu doprovodných programů a projektů zábavní části festivalu, které si některé dodávky vyžadují.
Například mobilní operátor Vodafone v rámci festivalu provozuje internetovou kavárnu Fér Klub, úschovnu zavazadel a půjčovnu koloběžek. Pro zákazníky pronajal hotel a nabídne jim ubytování zdarma. ČEZ se chystá před hotelem Thermal postavit pódium a pod ním své mobilní obchodní kanceláře. Benzina nabízí jízdu s rikšou. Řada partnerů staví na festivalu stánky.
HOTELY MAJÍ VYPRODÁNO
Ovšem nejhlasitěji jásají karlovarští hoteliéři. Mimo to, že ubytovací kapacity naplňují festivaloví návštěvníci, sponzoři je pozvanými hosty dovrší. „Tržby stoupnou o třicet procent,“ uvádí Jaroslav Švejdar, ředitel hotelu Romance Puškin. Na zahájení a ukončení festivalu mají definitivně vyprodáno. V průběhu festivalového týdne si stěžovat také nemohou, hotel je obsazen na 80 procent. „Firmy nás kontaktují samy, nemusíme proto příliš energie vydávat,“ pochvaluje si ředitel.
Festival pro ně znamená vyvrcholení sezony. Na akci se po celý rok připravují, i když Švejdar přiznává, že žádné velké investice pro letošní ročník neměli. „Jen jsme vyměnili koberec, vysadili před hotel květiny a v prostorách naaranžovali květinové dekorace,“ upřesňuje. Festivaloví hosté jsou podle něj daleko velkorysejší než nejčastější klientela, jež do města zavítá. Jde o mladé lidi a manažery, jimž nedělá problém si za služby připlatit. Nutno dodat, že v průběhu festivalu jsou téměř všechny služby v Karlových Varech s přirážkou – jsou o přibližně 30 procent vyšší.
Václav Novák, který provozuje levné ubytování AB Apartments, je klidný. „V době festivalu mám vyprodáno už na začátku jara,“ informuje. Ale prý jen proto, že jeho pronajaté čtyři apartmány jsou v centru přímo na pěší zóně. Uvádí, že poptávka po levném ubytování převažuje nad nabídkou. Apartmán s kuchyňkou pronajímá v jiných termínech za 1400 korun denně, během festivalu stojí osmnáct stovek.
V městečku Ostrov, třináct kilometrů vzdáleném od Karlových Varů, vlastní malý penzion Luděk Zrna. Přestože cenu ubytování (350 korun za osobu a den) při festivalu nemění, říká, že se u něj dveře netrhnou. „Máme sice jenom čtyři pokoje, ale nakonec se přece jen tři obsadí,“ uvádí jeho manželka Miroslava Zrnová.
PROFITUJE GOLF I KARLOVARSKÉ SKLO
Kryštof Mucha líčí, že v průběhu filmové přehlídky se rozšířily i golfové turnaje. Uvádí, že se obě akce, tedy turnaje i festival, tak trochu doplňují. „Jde totiž o lidi, kteří přijedou primárně na golf, ale zajdou si také do kina na film. Například Golf & Racing Club turnaje organizuje téměř od sametové revoluce. Poptávka po nich stoupá, každoročně přibývají v průběhu festivalu hráči,“ uvádí marketingová manažerka klubu Lucie Hloušková. Je to proto, že je objevili jak filmoví nadšenci, tak hosté sponzorů, jako vítanou obměnu programu. Upřesňuje, že resort profituje na pronájmu hřiště i aktivitách, jako jsou rauty, doprovodný program či party. Zatímco v průběhu běžné sezony turnaje mívají jen dvakrát do týdne, o festivalu je organizují každý den.
Zvýšený příliv návštěvníků v průběhu festivalu využívá také sklárna Moser. Účastí na přehlídce se snaží rozšířit povědomí o sklárně, získat si významné osobnosti a přilákat do sklárny turisty. „Ceny v podobě křišťálového glóbu inspirují zákazníky ze zahraničí. Často získáváme zakázky na tvorbu trofejí pro významné akce hostů, kteří byli pozváni na festival,“ uvádí za společnost Marek Nečekal.
Jen karlovarský hejtman Josef Pavel vidí ještě v nabídce rezervy. Myslí si, že podnikatelé by měli udržet povědomí o festivalu i v době, kdy se nekoná. „Například suvenýry, jež připomínají tuto filmovou událost, by měly být běžně k dostání po celý rok,“ dodává.
STÁNKOVÝ PRODEJ
Částka za pronájem veřejného prostranství se pohybuje podle části obce. Napfiíklad na nábřeží Jana Palacha a v ulici T. G. Masaryka vyjde metr čtvereční na 100 korun denně. V ostatních částech města je to 80 korun.
Pramen: Magistrát města Karlovy Vary
HISTORIE FESTIVALU MFF Karlovy Vary je jeden z nejstarších filmových festivalů vůbec (první ročník se uskutečnil v roce 1946). Po společenských změnách v listopadu 1989 se festival několik let pot˘kal s nezájmem ze strany státu i veřejnosti. V roce 1994 se organizace festivalu ujal nov˘ tým v čele s hercem Jiřím Bartoškou a filmovou publicistkou Evou Zaoralovou, kteří se rozhodli přetvořit stagnující přehlídku v mezinárodně významné filmové fórum. Novou programovou i organizační koncepcí dokázal tým během několika málo let vrátit festivalu prestiž a zájem odborné i laické veřejnosti. Filmů bude letos více než 220 celovečerních, hran˘ch a dokumentárních, z toho devět ve světové premiéře a 38 v mezinárodní ai evropské premiéře.