Michal Čupa
Český telekomunikační trh nelze liberalizovat před rokem 2001, prohlašuje Michal Čupa, nový generální ředitel společnosti Contactel, která si činí ambice na to, být největším konkurentem SPT Telecom. Podle jeho názoru v ostrém boji o místo na s lunci vyhraje ten, kdo nabídne lepší službu. Infrastruktury je tu dost.
Michal Čupa (39) promoval v roce 1984 na Elektrotechnické fakultě ČVUT, v roce 1991 a 1992 studoval rovněž na Technické univerzitě Delft a titul MBA získal na University of Chicago v roce 1999. Na začátku své profesní kariéry nastoupil do Telekomunikačních montáží, v roce 1992 přešel na vysoké posty do SPT Telecom. Letos přijal pozici generálního ředitele ve společnosti Contactel. Je ženatý a má dvě děti.
EURO: Patřil jste k vrcholovému vedení SPT Telecom, měl jste v manažerské smlouvě klauzuli, že po rozvázání pracovního poměru nesmíte po určitou dobu pracovat v konkurenční firmě?
ČUPA: Nechci zveřejňovat věci, které byly součástí mého osobního kontraktu s SPT Telecom. Myslím si však, že celý svět okolo nás je světem konkurence, trh pracovní síly je trhem konkurenčním, a tudíž pokládám za normální, že lidé jednoho zaměst navatele opouštějí a jdou k jinému.
EURO: Víte však, že dnes se věnuje pozornost - ať už zasloužená, nebo ne - takzvaným zlatým padákům, které však v podstatě nejsou nic jiného než náhrada mzdy manažera za dobu, kdy je smluvně vázán nenavázat jiný pracovní poměr. Měl jste ve smlouvě či kontraktu s SPT Telecom zlatý padák?
ČUPA: Rozhodně jsem nedostal žádný zlatý padák. A neřekl bych, že to byla smůla.
EURO: Takže to bylo štěstí odejít od Telecomu?
ČUPA: Můj odchod od Telecomu je nutné vidět v souvislosti s tím, že jsem tam strávil sedm let. Myslím, že to bylo sedm fantastických let, spoustu věcí jsem se naučil, myslím, že za mnou také něco zůstává.
EURO: Řekl jste, že jste se něco naučil, čili firma do vás investovala. Proč nyní to, co jste se naučil, budete odevzdávat jinde a jiným?
ČUPA: Dnešní firmy by neměly pracovat na zásadách otrokářství. Myslím si, že by se měly snažit, aby byly atraktivní pro schopné lidi, měly by se starat o kariérový růst pracovníků, o rozvoj managementu a měly by se snažit, aby lidé byli ve firmě spokojení.
EURO: Nebyl jste ve firmě SPT Telecom spokojený?
ČUPA: Spokojenost ve firmě neznamená zaměstnání na celý život.
EURO: Dostal jste nabídku, anebo jste naopak na trhu práce příležitost sám hledal?
ČUPA: Viděl jsem, že svět telekomunikací se dramaticky změní. Svět, který je dominován monopolním operátorem, se s liberalizací mění na svět, do nějž přicházejí noví operátoři s novou filozofií, s novými nápady, s novými příležitostmi , a mě lákají hlavně příležitosti. Takže jsem odešel z Telecomu a z nabídek několika firem se mně nabídka TeleDanmark a Českých radiokomunikací zdála nejlepší.
EURO: Proč právě jejich nabídka se vám zdála nejzajímavější?
ČUPA: České radiokomunikace jsou firmou, která požívá určitého respektu na telekomunikačním trhu a zná situaci doma. TeleDanmark je telekomunikační provozovatel, který má kromě dobré reputace konkrétní zkušenosti nejen na domácím trhu v tom, ja k se bránit konkurenci, ale i na zahraničních trzích v tom, jak naopak tam konkurovat. Navíc TeleDanmark má dlouholetý zájem o působení v České republice. Když jsem zvažoval různé nabídky, tak hrálo roli i to, jakou důležitost má pro tu firmu podnikání v České republice a jaké má firma ambice právě na českém trhu.
EURO: Takže TeleDanmark má na budoucím liberalizovaném českém trhu velké ambice?
ČUPA: Zcela určitě. Dává to ostatně najevo už mnoho let. Usiloval o to, aby byl strategickým partnerem Telecomu, usiloval o získání druhé licence na GSM, pak si koupil 20,8 procenta Českých radiokomunikací.
EURO: Když už má víc než dvacet procent Českých radiokomunikací, proč se neuchází rovnou o zvýšení tohoto podílu a místo toho přistupuje na neobvyklou konstrukci a zakládá s Českými radiokomunikacemi joint -venture zvaný Contactel?
ČUPA: TeleDanmark usiluje o zvýšení podílu v radiokomunikacích, to však nebrání ani jim, ani TeleDanmarku, aby neustavily společný podnik, který vhodně doplňuje vlastnosti a schopnosti, které mají České radiokomunikace.
EURO: Jaké má Contactel základní jmění?
ČUPA: Je to společnost s ručením omezeným, tuto informaci vám nedám. Vice- prezident TeleDanmarku veřejně prohlásil, že TeleDanmark má dostatek prostředků, aby podporoval rozvoj tohoto společného podniku.
EURO: Z vlastních prostředků, nebo z cizích zdrojů, a pokud z cizích, tak kterých?
ČUPA: Vlastních i cizích, víc neřeknu. Snad chápete, že to není neochota odpovídat.
EURO: Je Contactel jen přechodnou organizací na dobu, než se TeleDanmarku podaří získat většinový podíl na radiokomunikacích?
ČUPA: Nikoliv. České radiokomunikace budou poskytovatelem síťových kapacit (network company) a Contactel se bude starat o aspekty souvisejícími se zákazníky, s prodejem služeb a s péčí o zákazníky. Čili bude to service company.
EURO: Tento koncept tedy přímo předpokládá nebo snad doufá, že TeleDanmark se stane skutečně majoritním akcionářem Českých radiokomunikací.
ČUPA: TeleDanmark oficiálně vyjádřil zájem o navýšení svého podílu.
EURO: Vystupujete, jako by Contactel už existoval. Nicméně zatím byla podepsána jen rámcová smlouva a podpisy na dodatcích chybí. Přitom bez dodatků podepsaných v dohledné době pozbude platnosti i smlouva rámcová.
ČUPA: Práce na dodatcích se v tuto chvíli finalizuje. A Contactel se připravuje na zahájení činnosti.
EURO: Bude se Contactel ucházet o pozici třetího operátora mobilní sítě?
ČUPA: V tuto chvíli se zdá, že ne, ale zcela určitě se o licenci bude ucházet TeleDanmark.
EURO: Přestože je akcionářem Českých radiokomunikací a ty jsou akcionářem RadioMobilu, který už licenci má? To je přece v rozporu s licenčními podmínkami, podle nichž by uchazeč o licenci neměl být v žádném spojení s některým z existujících provozovatelů mobilní sítě.
ČUPA: Prosím, respektujte, že nemohu mluvit za TeleDanmark. Nicméně z povahy vztahu mezi Českými radiokomunikacemi a RadioMobilem vyplývá, že tady by žádné omezení pro TeleDanmark být nemělo. Pokud je záměrem ministerstva, aby soutěž byla skute čně soutěž a aby se zajistilo co nejvíce konkurence v oblasti mobilních telekomunikací, tak bych dokonce považoval za kontraproduktivní nějakým způsobem omezovat účastníky soutěže.
EURO: Nicméně už bylo stanoveno, co stanoveno bylo: nikdo, kdo je v mobilní síti nějak zapleten, se už soutěže o další zapletení účastnit nemůže.
ČUPA: Stanoveno to sice bylo, ale poněkud vágně. Předpokládám, že TeleDanmark čeká, až budou známy finální podmínky pro soutěž, a pak se této soutěže zúčastní.
EURO: Nedávno jste řekl, že až bude český telekomunikační trh liberalizován, chcete být jedním z nejvýznamnějších konkurentů Telecomu. Představte si, že dnes je 1. ledna 2001. Co nabízí Contactel?
ČUPA: Musím vás opravit: chceme být dokonce vůbec nejvýznamnějším konkurentem Telecomu. A co nabídneme? Kromě datových služeb a internetu, které už nabízíme, také hlasové služby.
EURO: Ale o co budou lepší než služby Telecomu?
ČUPA: To je dobrá otázka, protože to bude zákazník, který bude rozhodovat o tom, kterému telekomunikačnímu provozovateli svěří své telekomunikační potřeby. A to je ta dramatická změna proti současnému stavu. Jeden z aspektů, na který se bu de zákazník dívat, jistě bude cena a my jsme řekli, že chceme konkurovat v ceně, a tím druhým aspektem kvalitní péče o zákazníka.
EURO: Budete tedy levnější?
ČUPA: Nabídneme větší hodnotu za peníze zákazníka.
EURO: To znamená, že sice budu platit stejně, ale při telefonování budou třeba hrát zvonky?
ČUPA: Ano, může to tak být, můžeme poskytnout dodatečnou službu. Například detailní účet. Ale bude řada oblastí, v nichž se chceme lišit od konkurence.
EURO: Budete tedy mít pro speciální segmenty klientů speciální nabídku?
ČUPA: Ano, chceme oslovit všechny segmenty a myslíme si, že každý zákazník je pro nás zajímavý. Budeme soutěžit i o malého zákazníka. Předpokládáme, že budeme mít nízké náklady, a tudíž pro nás budou zajímaví i zákazníci, kteří zajist í společnosti i relativně menší tok výnosů.
EURO: Čím to, že budete mít nižší náklady?
ČUPA: Z mnoha důvodů. Jsme společnost, která začíná na zelené louce. Mimo to nebudeme budovat složitou infrastrukturu a administrativou přebujelou organizaci.
EURO: Contactel, respektive České radiokomunikace a TeleDanmark nejsou jediní, kteří se zajímají o český telekomunikační trh. Stejné ambice mají i mnozí další. Pojme trh všechny?
ČUPA: Jsem přesvědčen, že český zákazník 1. ledna 2001 nebude mít volbu omezenou jen na jednoho či dva nebo tři, ale na mnohem více provozovatelů. Na trh přijdou také velmi silní hráči, ale TeleDanmark je také velmi silný hráč. Je však nutné přihlédnout i k budoucí dynamice českého telekomunikačního trhu. Předpokládáme, že během následujících pěti let se objem telekomunikačního trhu více než zdvojnásobí. Nejenom přirozeným růstem, ale také proto, že konkurence bude stimulovat růst trhu. Na jednu st ranu počítáme s rostoucím objemem telekomunikačního trhu, na druhé straně předpokládáme pokles tržního podílu dominantního operátora. Nicméně to bude tvrdá soutěž.
EURO: České radiokomunikace prý uvažují také o možnosti spojit se pro boj na telekomunikačním trhu s Českými drahami či firmou České dráhy - Telekomunikace. Jak moc by se cítil pak Contactel ve svých zájmech ohrožen?
ČUPA: Nemůžu mluvit za České radiokomunikace.
EURO: Avšak řekl jste, že jste přijal nabídku Českých radiokomunikací a TeleDanmarku také proto, že mají stabilní zájem o budoucnost Contactelu. Takže vás přece museli ujistit, že nehodlají zároveň koketovat s Českými drahami.
ČUPA: Ujistili mě, že mají vážný záměr. Myslím si, že situace kolem Českých drah a Českých radiokomunikací je relativně nepřehledná.
EURO: Na řádné valné hromadě Českých radiokomunikací, která zřejmě bude někdy v květnu či červnu, se mohou jejich statutární orgány pořádně zamíchat. Je možné, že s novými lidmi se celá filozofie Českých radiokomunikací změní. Pokud se tak stane, může to ovlivnit existenci Contactelu či záměry Dánů?
ČUPA: Pro mě je nemožné předjímat, co se stane za dva měsíce a jaké názory mohou mít noví nebo stávající členové představenstva Českých radiokomunikací. Koncept, na kterém stavíme, je správný. Akcie Českých radiokomunikací stoupají a to svědčí o tom, že nejenom my si myslíme, že je to rozumný koncept. Jsem přesvědčen, že představenstvo, které má na mysli zájem firmy, tento koncept podpoří v plném rozsahu.
EURO: Představte si, že český telekomunikační trh bude liberalizován dřív než na začátku roku 2001. Uměl by v tom Contactel chodit?
ČUPA: Myslím si, že takový scénář patří do oblasti sci-fi. Dokonce si ani nemyslím - přestože jsem příznivcem konkurence - že výrazné urychlení termínu liberalizace by přineslo prospěch zákazníkovi. K tomu, aby se trh mohl dobrým způsobem liberalizo vat, je nutné vytvořit řadu podmínek. Nejsem si jistý, že všechny podmínky by byly vytvořeny k 1. lednu už roku 2000.
EURO: Co chybí trhu, aby mohl být „dobře otevřen?
ČUPA: Každý provozovatel, který se rozhodne investovat do infrastruktury, do podpůrných prostředků, do lidí a činit závazky vůči svým zaměstnancům, musí mít představu, v jakém prostředí bude fungovat. Nemyslím si, že by všechny předpisy mohly b ýt připraveny v dostatečném předstihu před 1. lednem 2000. Technicky to možné je. Je možné se za půl roku připravit na poskytování hlasových služeb.
EURO: Jak si představujete, že bude regulován český telekomunikační trh, až bude liberalizován?
ČUPA: Věřím, že regulace se bude posunovat směrem, jakým se vyvíjí v zemích Evropské unie. Věřím dále, že regulátor bude rozhodovat transparentně a nediskriminačně. Myslím si, že regulátor bude muset ještě odvést kus práce v tom, aby zajis til pro všechny nové komunikační provozovatele přístup k omezeným zdrojům, které existují v této zemi. Tím myslím například kmitočtové pásmo nebo také část infrastruktury dominantního operátora. Regulátor bude muset říci, jaká mají noví telekom unikační operátoři práva v přístupu k omezeným zdrojům. A k tomu bude muset dodat, jaké jsou povinnosti nových operátorů.
EURO: Chcete, aby regulátor přikázal Telecomu, aby dal část svých linek k dispozici novým operátorům. Za jakých podmínek? Za jakou cenu?
ČUPA: V mnoha zemích Evropské unie regulátor umožňuje novým provozovatelům využít přístupové části sítě dominantního provozovatele za cenu, která zahrnuje odůvodněné náklady plus přiměřený zisk.