Společnost Škoda Auto se snaží konkurovat asijským automobilkám
Na článek Karla Zaorala Škoda odborů v rubrice Fokus (EURO 17/2007) zareagoval člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn.
Týdeník EURO komentuje postavení evropských automobilek a velmi dobře popisuje nebezpečí pramenící z rostoucí asijské konkurence. Ze současné situace však vyvozuje závěr, že šéfové evropských automobilek a v podstatě celý starý kontinent strkají před aktuálními problémy hlavu do písku, místo aby varovně křičeli.
Nepravdivé mediální klišé.
Tvrzení, že evropské a americké giganty s dlouhou tradicí braly v osmdesátých letech na lehkou váhu japonské automobilové začátky, v devadesátých podcenily Jižní Koreu a nyní pohrdavě mávají rukama nad nástupem zatím nekvalitních čínských a indických vozů, se pomalu začíná stávat otřepaným mediálním klišé. Stačí si vzít jakákoli aktuální vyjádření i konkrétní kroky evropských výrobců vozů včetně společnosti Škoda Auto, abychom se přesvědčili, že tomu tak není.
Varování i kompromisy.
Křičet a varovat má význam tehdy, pokud hrozí nějaká situace, kterou je možné odvrátit. Společnost Škoda Auto křičí, když Evropská komise navrhuje nesystémové a destrukční limity emisí oxidu uhličitého. Varuje také, když odbory požadují nereálný růst mezd. Zároveň se vždy konstruktivně snaží navrhovat kompromisy, které budou odpovídat reálným možnostem firmy.
Reagovat činy.
Při pohledu na mohutný nástup východních automobilek však žádný křik nepomůže. Neporovnatelně nižší pracovní náklady a dravost asijských firem jsou neoddělitelnou součástí globalizace a společnost Škoda Auto si to velmi dobře uvědomuje. Naší reakcí však nemůže být křik, ale konkrétní činy. Zaměřujeme se na snižování materiálních i ostatních nákladů, investujeme do vývoje a vzdělání, přinášíme modely jednoduché na výrobu a zajímavé pro zákazníky, modely s užitnou hodnotou a emocionálním nábojem.
Směr Asie.
Zatímco neustále posilujeme svoji pozici na evropském trhu, druhou nohou jsme rázně nakročili do Asie. Vozy Škoda se již montují v Indii, letos se rozeběhne produkce v Číně a v Rusku. A právě takový krok je nejrozumnější odpovědí na příliv automobilů z Dálného východu. Pokud dnes určitá část Evropanů čeká na levné, ale zároveň méně kvalitní i bezpečné vozy z Asie, stále více obyvatel Číny a dalších asijských zemí je naopak ochotno připlatit si za evropskou kvalitu. Globální ekonomickou jistotu nám zabezpečí pouze přítomnost současně na evropském i asijském trhu. Ekonomické výsledky Škoda Auto jsou toho jasným důkazem.