Menu Zavřít

O krok napřed a v nesnázích

12. 4. 2005
Autor: Euro.cz

Španělský výrobce obuvi určující módní trendy cítí za zády dech firmy Nike

Jméno španělského výrobce obuvi Camper pochází z katalánštiny a v překladu znamená rolník. Jenže mnozí z oddaných ctitelů jeho nápadných, bizarně pestrých bot jsou bezpochyby hodně zazobaní. Moderátor televizní talk-show Jerry Springer mívá při vysílání obuté Pelotas, evropský komisař pro obchod Peter Mandelson chodí venčit psa ve šněrovacích botách Omega, Julia Robertsová a Jennifer Anistonová vlastní po jednom páru Bou za 185 dolarů. Každý obyčejný člověk se pro své okolí může okamžitě stát hvězdou, když si na nohy natáhne pár bot od firmy Campers. „Když se objevím na večírku, hovor se často nakonec stočí na moje nohy,“ tvrdí Sally Greerová, 34letá programátorka z Londýna. Greerová má v oblibě design Twins, kde vzor začínající na jedné noze pokračuje a končí na druhé.
V prodejnách Camper nenajdete lodičky s jehlovými podpatky nebo úzkými špičkami, které chodidlům způsobují muka. Design firmy dává důraz na pohodlí. K nejlépe prodávaným stylům patří Pelotas, obuv pro muže i pro ženy za ceny od 150 dolarů, která připomíná fotbalové kopačky retro-stylu a má jméno po gumových kuličkách na podrážce. Při použití barev designéři firmy Camper odvážně čerpají inspiraci ze svého okolí na ostrově Mallorca. „Našich dvaadvacet návrhářů pracuje ve venkovském prostředí. Vzhlížíme k horám na ostrově a ze všech stran jsme obklopení barvami Středozemí,“ vysvětluje zakladatel firmy Lorenzo Fluxá.
Společnost se třicetiletou historií loni utržila téměř 181 milionů dolarů a v porovnání s rokem 2003 tržby zvýšila o sedm procent. Výsledku dosáhla prodejem jen o něco málo více než tří milionů párů bot. Sedmapadesátiletý Lorenzo Fluxá nehodlá zveřejnit informace o zisku, zároveň však tvrdí, že Camper nikdy neutrpěl finanční ztrátu. Patrně ještě lepším měřítkem úspěchu jsou myriády napodobitelů, pro něž jsou boty Camper inspirací. Různé obměny stylu Pelotas jsou k dostání, kamkoli se podíváte, od prodejen Hermès až po Marks & Spencer.
Fluxá a spol. nyní sbírají síly na boj s konkurencí, která se vrhá na trh s novou vervou. Před nedávnem uvedla společnost Nike pod jménem Considered na trh první řadu obuvi, která není určena ke sportování. Přitom Nike slibuje, že namísto obvyklých dvaceti až třiceti komponentů budou boty v cenách od 65 do 110 dolarů složené pouze z pěti dílů. Navíc budou recyklovatelné a kromě jiného použitelné jako materiál pro basketbalové hrací plochy a jiná sportoviště. Lidé z Camper tvrdí, že firma Nike si vzala na mušku jejich filozofii ohleduplnosti k životnímu prostředí, tedy zejména recyklovatelnou sérii Wabi. „Nike nám vzal dech,“ komentuje situaci jeden z manažerů Camperu, „a spolu s ním i filozofii, kterou zastáváme už téměř třicet let.“
Možná má pravdu, nicméně Camper utrpěl pár tvrdých ran už dříve. Dalia Saliamonasová, marketingová ředitelka firmy, přiznává, že prodeje v Asii se stále ještě vzpamatovávají z paniky vyvolané nemocí SARS, která „těžce zasáhla prodeje všech značkových druhů zboží“. Čtyřletá dohoda s obchodní sítí Dr. Martens o distribuci v USA nevyhovovala firemnímu stylu a byla překážkou pro tvorbu tržeb ve Spojených státech. Camper se nicméně vrací do boje. V příštích třech až pěti letech chce zvýšit počet svých prodejen v USA z nynějších šesti na patnáct. Po světě provozuje 43 vlastních obchodů a 50 malých prodejen v obchodních domech. Také prodeje realizované prostřednictvím osmnáct měsíců staré webové stránky živým tempem narůstají.
Vtip spočívá v umění podržet si neotřelost v oboru, kde se módní trend obnosí stejně rychle jako pár vietnamek. „Nezbývá jim, než každý rok podstupovat omlazovací kúru,“ zdůrazňuje Armando Branchini, místopředseda představenstva InterCorporate, poradenské skupiny pro segment luxusního zboží z Milána. Přitom snaha Camperu zůstat na špičce módních vln dokáže zbytek světa módy občas znechutit. Když firma připravovala slavnostní otevření prodejny na Via Montenapoleone v Miláně, kde se soustředí obchod s luxusním módním zbožím, odmítla se podřídit místním konvencím a vybavit prodejnu přepychem s dřevěným obložením na zdech. Místo toho stěny v interiéru pouze nabílila a vybízela kolemjdoucí, aby fixem na zeď napsali vzkaz. Sousedící prodejny, patřící mimo jiné firmám Gucci a Giorgio Armani, si stěžovaly. Ti z kolemjdoucích, kteří měli sklony k psaní, ale neváhali a mířili rovnou do prodejny Camper.

bitcoin_skoleni

Překlad: Šárka Rucká

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?