Německá kancléřka Angela Merkelová (CDU) se o manipulacích automobilky Volkswagen s emisemi dozvěděla až z médií v září 2015. Řekla to dnes v Berlíně parlamentní vyšetřovací komisi, která se skandálem největšího německého výrobce aut zabývá. Zároveň podle tiskové zprávy Spolkového sněmu odmítla, že by v případu selhal stát.
Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Při jízdě auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Merkelová, která je prozatím posledním svědkem před vyšetřovací komisí, dnes uvedla, že se o problému dozvěděla 19. září 2015. Posléze ji informoval také ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU), kterého podle svých slov vyzvala, aby přispěl k objasnění případu.
Otázka, kdy se politici, či představitelé Volkswagenu o manipulacích dozvěděli, padla při zasedáních vyšetřovací komise opakovaně. Panuje totiž podezření, že například někdejší šéf automobilky Martin Winterkorn o problému věděl dříve, než připouští. Z podvodu Winterkorna podezřívá také německá prokuratura, která se případem zabývá.
Kterých automobilek se týká emisní skandál? Čtěte více:
Emisní skandál 2.0: evropské automobilky mají v USA problémy
Šéfka spolkové vlády dnes také vyjádřila přesvědčení, že německé úřady v případu nepochybily, když na něj nepřišly dříve a nakonec byl odhalen až ve Spojených státech. „Nevidím žádnou potřebu strukturálních změn,“ podotkla Merkelová. Chyby podle ní nejsou na straně státu, ale Volkswagenu.
Vyšetřovací komise se během asi dvouhodinového slyšení zajímala také o kontakty Merkelové s Winterkornem, s nímž se jako s dalšími špičkami předních německých firem občasně stýkala. S někdejším šéfem Volkswagenu mluvila Merkelová telefonicky 22. září 2015. Nic nového o skandálu se ale podle svých slov z rozhovoru nedozvěděla.
Merkelová se musela vrátit i ke schůzce z roku 2010 s tehdejším kalifornským guvernérem Arnoldem Schwarzeneggerem a šéfkou kalifornského úřadu pro čistotu ovzduší Mary Nicholsovou. Merkelová tehdy podle Nicholsové kritizovala chystané normy pro dieselová auta v tomto americkém státě jako příliš tvrdé. Německá kancléřka dnes uvedla, že si na to nepamatuje, ale když to Nicholsová říká, tak se tak asi stalo.
Parlamentní vyšetřovací komise vznikla loni v létě. Zatím vyslechla téměř sedm desítek svědků a odborníků.
Dále čtěte: