K čemu jsou vlastně sportovně užitkové vozy? Hybridy prostorného kombi kříženého s automobilem připraveným zdolávat terénní nerovnosti jako by nevěděly, kam vlastně patří. Najít s nimi ve městě místo na parkování je často úkol hodný eskamotéra, projíždět řeky s nimi vypadá jako nemístné riziko. Týdeník EURO měl možnost vyzkoušet dva zástupce této třídy: Nissan X-Trail a Land Rover Freelander. Spočívá snad jejich hlavní kouzlo v tom, že člověk sedí o pár centimetrů výš?
Oba automobily byly vybaveny turbodiesely, ale ten v Nissanu je výrazně více nakloněn cestování po asfaltu. S výkonem 136 koní disponuje slušnou dynamikou, čemuž odpovídá zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 11,5 sekundy. Při jízdě po dálnici se uplatní i šestý stupeň přesné převodovky, posádku navíc neruší nadměrný hluk od pneumatik, ani jí neznepříjemňuje život kolébání při přejezdu nerovností. Podvozek snese i ostřejší zacházení v zatáčkách.
Oproti X-Trailu působí Freelander jako tank. Přestože váží stejných jeden a půl tuny, jeho 112 koní není pod přední kapotou téměř cítit. Rozvážnost, s níž se rozjíždí, nutí řidiče buď řadit častěji, nebo se smířit se skutečností, že prvotním cílem automobilů není jet co nejrychleji. Nekvalitní silnice jeho podvozek tlumí ještě lépe než ten u X-Trailu, avšak při vysokém tempu na dálnici pneumatiky hlučí výrazněji.
Jakkoli jsou oba vozy v terénu relativně schopné, Freelander se zdá být pro vymleté lesní cesty vhodnější. Oba modely mají pohon všech kol (Land Rover stálý, v Nissanu volitelný přepínačem), britský vůz ale disponuje tlačítkem pro systém HDC usnadňující sjíždění prudkých kopců. Jeho pneumatiky také o něco déle odolávají případným náporům bahna, než se jím zahltí a začnou ztrácet trakci.
Interiér automobilů dává najevo, že blátivých dobrodružství se nutně účastnit nemusejí. X-Trail se ke svým pasažérům chová jako sedan vyšší střední třídy, ale navíc se v jeho kabině najde mnoho odkládacích přihrádek. Elegantní umístění tachometru a otáčkoměru do středu palubní desky třeba umožnilo zabudovat ploché schránky před řidiče i spolujezdce.
Ve Freelanderu dominuje vnitřku volant se silným věncem, který příjemně padne do ruky, a hluboká palubní deska umocňující pocity z mohutnosti vozu. Interiér je však semknutější a nabízí méně prostoru pasažérům než v Nissanu. Citelné je to zvláště na zadních sedadlech v oblasti nohou. Výraznější slabinou obou automobilů je, že se do jejich zavazadlového prostoru vměstná pouze asi 350 litrů nákladu, což odpovídá pětidveřovému Fordu Focus.
Sportovně užitkové vozy se letos prodávají v Česku na rozdíl od ostatních segmentů mnohem lépe než loni. Importéři je nabízejí i v úpravě N1, která umožňuje pro podnikatele odpočet DPH, což je cenově posouvá na úroveň slušně vybavených vozů vyšší střední třídy. Úspory u testovaných vozů podstatně převyšují hranici sto tisíc korun. Těch pár centimetrů navíc se tak zdá jako docela dobrá investice.
Nissan X-Trail 2,2 dCi Sport
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 2184 cm3
Max. výkon 100 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 180 km/h
Průměrná spotřeba 7,2 litru na 100 km
Základní cena 896 000 Kč
Klady
- výkonný agregát
- mnoho úložných schránek
- stabilní podvozek
Zápory
- skromnější vybavení do terénu
- menší zavazadlový prostor
Land Rover Freelander 2,0 Td4 SE (Station Wagon)
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1951 cm3
Max. výkon 82 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 159 km/h
Průměrná spotřeba 7,6 litru na 100 km
Základní cena 961 600 Kč
Klady
- systém HDC
- dobře padnoucí volant
- image Land Roveru
Zápory
- líný motor
- menší zavazadlový prostor
- vyšší cena