Ceny za starty a přistání letadel poklesnou
Společnost Řízení letového provozu (ŘLP) začala od července účtovat o dvacet procent méně za letištní a přibližovací služby na letištích Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary. Cena, kterou platí letadla, jež nad českým vzdušným prostorem pouze přelétávají, naopak vzrostla o 7,3 procenta.
Poplatkovou politiku dlouhodobě kritizovaly ČSA, které například Letiště Praha vytěžují ze 46 procent a lety, jež by nad českým vzdušný prostorem jen přelétávaly, naopak vůbec neprovozují. Minulá poplatková struktura ŘLP, které stejně jako ČSA a Letiště Praha spadá pod ministerstvo dopravy, proto měla na bilanci ČSA největší dopad. „Změna cen reflektuje blížící se účinnost nařízení Evropské komise, jímž se od ledna 2008 stanoví společný systém poplatků za letové služby. Druhým impulsem pro změnu byly závěry studie, která porovnala naše ceny s cenami obvyklými v Evropě,“ zdůvodnil změny mluvčí ŘLP Richard Klíma.
Na uvedených letištích zaplatí dopravci od začátku července za každou tunu maximální vzletové hmotnosti letadla 156 korun namísto 195. Nadále bude ŘLP aplikovat princip, podle něhož aerolinie platí za prvních sto tun maximální vzletové hmotnosti jednotlivého stroje základní cenu a za každou další tunu již jen polovinu. Postup je atraktivní pro přepravce, kteří provozují velká letadla, jejichž maximální váha při vzletu přesahuje sto tun - například Boeing 747, 767 nebo Airbus A 300, 310 či 330.
Základní sazba poplatku za traťové navigační služby ve vzdušném prostoru ČR vrostla ze 40,75 eur na 43,74 za přeletovou jednotku. Za 400kilometrový přelet Česka zaplatí nejtěžší Boeing 747 zhruba 15 tisíc korun. Letecký dopravce, který užívá v Evropě nejběžnější Boeing 737, zaplatí zhruba 6100 korun.