Rodinná firma Pecka Modelář zažila za 25 let na trhu velké změny. Dříve Češi drtili západní konkurenci, teď je dusí Asie
Na začátku 90. let zažíval český modelářský byznys zlaté časy. Modelářství patřilo k těm pár oborům, které vzkvétaly i za komunismu, a po pádu železné opony mohli Češi najednou svoje dovednosti uplatnit na Západě. Jan Pecka byl jedním z nich. Češi tenkrát začali kvalitní modely i všechno kolem nich dodávat do světa a drtit západní konkurenci.
Dnes OE po pětadvaceti letech OE je situace jiná. České výrobce i dodavatele válcuje Čína a s novou generací přichází i jiný typ zákazníků. Prodejny Pecka Modelář ale dál fungují a drží si podobu rodinné firmy. V jejím čele dnes stojí synové Jana Pecky OE jmenovec Jan a mladší Matěj.
Jan Pecka starší měl s modelářstvím zkušenosti už z 80. let. Pracoval jako zástupce vedoucího v proslulém Domu techniky mládeže, což byla tehdy největší československá modelářská prodejna. V roce 1990 využil zkušeností a založil vlastní obchod v Praze, v ulici Karoliny Světlé. Nachází se tam dodnes. Provozovnu ovšem vedl jen tři roky. Vážně onemocněl a zemřel. Celý byznys tak převzala jeho manželka a rozjela ho do té míry, že přidávala i další pobočky.
V roce 2007 ale také vážně onemocněla a o dva roky později zemřela. Jeden z jejích synů OE Jan OE žil v té době v Austrálii, druhorozený Matěj ještě studoval. Oba se v tu chvíli bez většího rozmýšlení vzdali svých aktuálních kariér a převzali rodinnou firmu. Byli jsme do toho tak trochu vrženi. Nebylo to o tom, že bychom se museli nějak rozhodovat. Maminka zemřela a nechat byznys zaniknout nám přišla škoda.
Asi i proto, že mu rodiče věnovali dost času a úsilí. Když to řeknu s nadsázkou, bereme firmu jako rodinný klenot,“ vysvětluje mi třicátník Matěj Pecka v největší současné prodejně firmy v centru Prahy ve Zlatnické ulici. Ve vitrínách kolem převažují drony OE současný nejprodávanější artikl. Ze stropu ale visí i plastové modely nebo ty nejklasičtější z balzového dřeva.
Konec zlatých časů
Oba bratři přiznávají, že jejich dětství a dospívání nějakou posedlost modelařinou nevykazuje. Určitě jsme k tomu díky otci přičichli. Ale že bychom každý týden objížděli soutěže, to ne,“ říká prvorozený Jan Pecka. Matěj se v dospělosti zaměřil spíše na sběratelství, konkrétně na trochu překvapivě znějící oblast OE zemědělské stroje. A že by si podnikatelé brali práci domů i o víkendech, se prý také říct nedá. Během týdne si s modely vyhrají dost. Modelářský byznys ale samozřejmě není jen o zábavě.
Zlaté časy devadesátých let, kdy ještě plno lidí stavělo“ a před českými výrobky se třásla evropská konkurence, jsou minulostí. Přišly pokrizové roky, kdy lidé přirozeně škrtali náklady na koníčky, a zákazníků ubylo. Rodinná firma si prožila dlouhé tři roky stagnace. Tahle doba už je ale pryč a byznys se opět zvedá. Pecka Modelář tak má dnes dohromady v Česku a na Slovensku obrat přes 90 milionů korun a třicet zaměstnanců plus brigádníky. Oba bratři se shodují, že firmu z nejhoršího vytáhla investice do online prezentace. Hlavní strategie tak dnes zní: rozšiřovat prodej přes e-shop. Chceme expandovat a oslovovat lidi v zahraničí,“ popisuje Jan.
Už dnes tvoří zásilkový prodej výraznou část obratu. Pokud se bavíme o podílu e-shopového prodeje jako takového, tak tam už je to ke čtyřiceti procentům všech prodejů, které děláme,“ říká Matěj. Zásilky odesílají do Spojených států, Kanady nebo třeba Austrálie. Výhodou e-shopu je i to, že náklady s ním spojené nejsou tak vysoké, jako by byly s kamennou pobočkou. A potenciál je ve výsledku větší.
Hektická doba
Co se za 25 let každopádně změnilo, jsou zákazníci. Dříve si modelář musel všechno sám postavit a trvalo několik měsíců, ale třeba i rok, než si mohl jít zalétat. Dnes lidé nemají na stavbu čas, takže si kupují hotové modely. V 90. letech nějaké polotovary prakticky neexistovaly. Stavělo se z hromady špejlí. A to úsilí představovalo opravdu desítky, ne-li stovky hodin. Dnes je to naopak. Není to tolik o stavbě, jako spíše o samotném provozu,“ shrnuje vývoj Matěj. Stručný závěr tedy zní, že je dnes více pilotů OE o něco hanlivěji řečeno hračičků OE než modelářů. Klasická modelařina spojená s balzovými modely odchází se staršími ročníky. Vždy se ale najdou výjimky, které potvrzují pravidlo. I dnes jsou osmnáctiletí kluci, kteří stavějí modely, jako to dělali jejich dědečkové. Obsluhoval jsem kluka, kterému je sedmnáct let, hraje hokej za Slavii, jeho děda byl modelář a on začal stavět modely od píky,“ říká Jan.
Na vývoj si bratři nestěžují. Jsou smíření s tím, že doba je dnes prostě hektičtější. V posledních třech letech se tak staly nejprodávanějším artiklem drony. A zároveň i tím, který nejvíce vydělává. Jde o zábavu pro klasické spotřebitele, kteří si chtějí zdokumentovat třeba piknik na zahradě nebo oslavu. Známý takhle natočil svatbu a ty efekty, které s tím jdou docílit, jsou opravdu skvělé. Vypadá to atraktivně. Mnoho lidí si na tom dnes udělalo i živnost,“ míní Matěj. Nejlevnější dron s kamerou se u Pecků pohybuje lehce přes tisícovku. To je ale spíše taková hračka na dálkové ovládání. Profesionální drony se sofistikovanou výbavou stojí desetitisíce korun.
Kontroverzní figurky
Sběratelství není jen koníčkem mladšího bratra Pecky, ale i součástí byznysu.
Kvůli nedostatku času se mu věnuje čím dál více modelářů. Matěj má sbírku o sto modelech, což prý s ohledem na ostatní sběratele v podstatě nic není.
Někteří z nich si jsou kvůli svému koníčku schopni pořídit i speciální byt nebo dům. Sběratelské předměty tak v nabídce Pecky Modeláře nechybějí. Před časem vzbudila rozruch zpráva, že firma nabízí i figurky nacistických pohlavárů včetně Adolfa Hitlera. Určitě v tom není žádná ideologie. Všechno to máme ošetřené. Jde o historické postavy. Jako máme Stalina a Churchilla, tak máme i tyto postavy,“ reaguje Jan s tím, že figurky vyjdou na několik tisíc korun. Nejdražší je právě führer OE za deset tisíc bývá pravidelně vyprodaný. Figurky dodává americká firma, která se právě na tematiku nacistické třetí říše specializuje. Podle bratrů vyplnila celkem zajímavou“ mezeru na trhu.
Větší starosti Peckům dělá konkurence.
Kus trhu si přisvojily podniky, které se věnují jen RC hračkám, tedy modelům zhruba do 2500 korun. Je jich celá škála a Češi se stále dost rozhodují podle ceny. Za modelářský krám, kde koupíte vše počínaje balzou přes špendlíky, lepidlo až po potahový materiál, je pokládat nelze. Podle Pecků je to spíš takové hračkářství. Část potenciálních zákazníků ale i tak přetáhnou.
Hlavní hrozbou jsou však asijské e-shopy. Fungují tak, že zboží leckdy ani neprojde celnicí, a není tedy zatíženo clem. Spousta e-shopů totiž označí zásilku jako dárek a je jen na celníkovi, jestli ji otevře, nebo ne,“ popisuje obvyklý fígl Matěj. I tak se chce ale firma v současnosti zaměřovat právě na online svět, otevření nových kamenných prodejen neplánuje.
V současnosti jich má v tuzemsku pět OE poslední přibyla v Obchodním centru Letňany. Jedna funguje už několik let v Bratislavě. A v čem se liší slovenský zákazník od českého? Kupuje lepší, kvalitnější produkty. Na Slovensku si víc potrpí na prémiové značky a jsou ochotni si připlatit. Češi více šetří. Jen v Bratislavě se u nás za rok protočí přes 15 tisíc lidí, což už je pro nějaké srovnání celkem slušný reprezentativní vzorek,“ míní Matěj.
Spíše než další pobočku tak bratři plánují výstavbu vlastního sídla se skladem.
Zatím jsou totiž všude v nájmu a to se promítá i do nákladů.
Koníček za všechny prachy
I samotné modelářství je nákladný koníček. Statisícové částky nejsou zase tak neobvyklé. Jeden zákazník u Pecků utratil v průběhu pěti let milion a půl korun. Ale existují dokonce lidé, kteří během týdne v prodejně nechají klidně i dvě stě tisíc korun. Většina těchto zákazníků se rekrutuje z vyšší společenské sféry. Hledají nějakou zábavu a paradoxem je, že u nás vydrží třeba tři měsíce a pak už je nevidíme. Chytí je zase něco jiného, do čeho investují velké částky,“ říká Matěj. Někteří z nich se ale vracejí pravidelně. A jsou mezi nimi politici i hvězdy showbyznysu.
Výhodou současné modelařiny přitom je, že se demokratizovala. Je dostupnější mnohem širší skupině lidí. Dříve to byla zábava pro horních deset tisíc. Funkční model s vysílačkou a dalším potřebným vybavením stál na začátku devadesátých let až 15 tisíc korun, což byly v té době neskutečné peníze. Dnes se s modely naučíte létat mnohem rychleji a za podstatně méně peněz. Jak popisují Peckovi, s dnešními polystyrenovými modely plácnete o zem a nic se jim nestane.
Na závěr ale stejně zůstává otázka, kdo se vlastně může považovat za modeláře. Ten, kdo postaví dva tři modely? To ještě ne, to postavil každý,“ míní Jan. Je ale krásné, že se k nám vracejí lidí, kteří chodili ještě k našemu otci. Nedávno jsem si povídal s pánem, co staví historické modely letadel. Je mu kolem sedmdesáti let. Je to opravdový klasik, co staví a staví. To je pro mě zpětná vazba, že to děláme dobře,“ říká na závěr Jan.
Většina zákazníků se rekrutuje z vyšší společenské sféry. Hledají nějakou zábavu a paradoxem je, že u nás vydrží třeba tři měsíce a pak už je nevidíme. Byli jsme do toho tak trochu vrženi. Maminka zemřela a nechat byznys zaniknout nám přišla škoda. Když to řeknu s nadsázkou, bereme firmu jako rodinný klenot.
O autorovi| Markéta Žižková, zizkova@mf.cz