Zatímco obyvatelé Benátek, Barcelony či Marseille – tedy alespoň ti, které neživí příjmy z místního cestovního ruchu –jásají radostí, provozovatelé výletních lodí pláčou. Kvůli vleklé koronavirové pandemii stojí i nadále naprostá většina jejich honosných plavidel v přístavech a čeká, až jim úřady opět dovolí vyplout na širé moře.
Sami provozovatelé těchto obřích zaoceánských korábů by nejraději zvedli kotvy okamžitě. Důvod by k tomu měli více než dobrý – zájem turistů o plavby překračuje očekávání. „Některé věci, o kterých jsme si mysleli, že se stanou, se nedějí,“ řekl v rozhovoru pro stanici CNBC Ricahrd Fain, dlouhodobý šéf Royal Caribbean, jedné z největších společností v tomto segmentu cestovního ruchu. „Je to daleko lepší, než jsme čekali.“
Je to zhruba rok, co svět obletěly první obrázky luxusních výletních lodí, z nichž se kvůli přítomnosti viru na palubě staly doslova ze dne na den nedobrovolná vězení tisícovek turistů. I proto se v průběhu následujících měsíců spekulovalo, že přilákat klientelu zpět bude vzhledem ke všudypřítomnému strachu z nákazy oříšek, jehož rozlousknutí zabere provozovatelům přinejmenším několik dalších let.
Údaje, které má vedení původně norské společnosti k dispozici, ale hovoří o opaku. Zájem je značný, a co je možná ještě překvapivější, přichází i z řad rizikové skupiny seniorů. „Opravdu jsme si mysleli, že starší lidé budou daleko obezřetnější. Ale ukázalo se, že i oni chtějí vypadnout ze svých domovů,“ dodal Fain s tím, že hlavní příčinou nečekaného zájmu seniorů je pravděpodobně snazší přístup k vakcíně.
Takové zprávy pochopitelně slyší majitelé a potenciální investoři velmi rádi, a tak není divu, že akcie Royal Caribbean vyletěly zkraje týdne strmě vzhůru. Zatímco minulý pátek se obchodovaly za cenu pod 79 dolarů za kus (zhruba 1682 korun), během pondělka už to bylo o přibližně sedm dolarů více.
Růst byl navíc podpořen zveřejněním nejnovějších finančních výsledků, které ukázaly, že očekávaná čistá ztráta Royal Caribbean je nakonec menší, než se původně předpokládalo. Společnost se sídlem v Miami prodělala za celý loňský rok „pouhých“ 5,8 milionu dolarů (přibližně 124 milionů korun) a utržila 2,2 miliardy (přes 47 miliard).
Pár vlaštovek, které zatím jaro nedělají
Royal Caribbean provozuje flotilu největších výletních lodí na světě. Jedno z jejích plavidel, Quantum of the Seas, se na širé moře i s cestujícími opět vrátilo v prosinci. Společnost s ním v současné době pořádá plavby, jejichž výchozím bodem je Singapur. Tři další luxusní koráby brázdí od loňského listopadu vody v okolí Kanárských ostrovů. Zbytek flotily je však nucen zůstat v přístavech. Na území Spojených států amerických, jejího hlavního trhu, totiž zůstává i nadále v platnosti zákaz plaveb, který v minulosti vydalo a posléze několikrát prodloužilo tamní Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC).
Fain věří, že pokud budou počty nakažených v příštích týdnech klesat stejným tempem jako dosud a zároveň se bude zvyšovat proočkovanost obyvatel, je vše na dobré cestě k tomu, aby operátoři začali znovu fungovat naplno i v rámci USA. Žádné konkrétní podmínky, které musejí být splněny, aby tak skutečně mohli učinit, ale uvádět nechtěl: „Musíte se dívat na všechno kolem. Musíte se dívat, co máte udělat pro to, abyste lidi ochránili – jak je to s očkováním, jak je to s testováním a vším tím dohromady. Myslím si, že už se blížíme okamžiku, kdy všechny tyto věci začnou fungovat. Žádná kouzelná hranice, po jejímž dosažení bychom dostali zelenou, ale bohužel neexistuje.“
Opakovaní loňského fiaska prý nehrozí
Ačkoliv Royal Caribbean i další přední provozovatelé výletních lodí aktuálně spolupracují s CDC na vytvoření jasných pravidel, které mají zajistit bezpečnost klientů a urychlit jejich návrat na palubu, je více než pravděpodobné, že riziku nákazy koronavirem v útrobách jejich lodí se nevyhnou. Že by se v takovém případě opakovala tristní situace z loňského jara, se ale tentokrát již neobávají.
„Jednotlivé případy se určitě vyskytnou, stejně jako se to děje všude jinde ve společnosti. A naším úkolem je, aby zůstalo právě u jednotlivých případů a nestalo se z nich nové ohnisko,“ podotkl Fain. Možným klíčem k úspěchu je podle něj včasná izolace nakaženého člověka i co největší proočkovanost mezi cestujícími.