Menu Zavřít

O příjemném posezení to není

4. 1. 2008
Autor: Euro.cz

Vůz má před sebou těžký úkol: nahradit corollu

Toyota si od modelu Auris hodně slibuje. Měl by nahradit největší hit automobilky, jeden z nejspolehlivějších vozů všech dob, Toyotu Corollu. Auris se směrem k tomuto úkolu vydal dobrou cestou, ovšem několik drobných chyb celkový skvělý dojem kazí. Povede-li se ale facelift, bude z aurisu ten nejvyváženější hatchback na světě.
Sportovní vyžití, obratnost ve městě, slušná spotřeba, kvalita zpracování a pohodlí, to od vozů této třídy jejich majitelé očekávají. Auris z toho nabízí téměř vše, snad s výjimkou závodních ambicí a bohužel i trochy pohodlí. Srovnáme-li vůz od Toyoty s Fordem Focus a VW Golf, objeví se jeho klady i zápory v plné síle. Toyota má velmi zajímavý interiér, ne tak strohý jako golf a možná poněkud zajímavější než focus. Na první pohled vypadají hodnotně i použité materiály, tedy až na nepovedené imitace chromu, například na pojistce ruční brzdy. Ergonomie ovládání palubní elektroniky je také příkladná, rádio i klimatizace jsou velmi dobře dostupné. Za co ale auris propadne, a to bez milosti, je ovládání palubního počítače. Tím, čím se ve Škodě 120 nulovalo denní počítadlo kilometrů, tedy kolíčkem trčícím z rychloměru, se v aurisu přepíná zobrazení údajů z palubního počítače. Je až neuvěřitelné, že něco podobného mohlo někoho v jedenadvacátém století v Toyotě napadnout, že to mohlo projít všemi schvalovacími úrovněmi a nakonec se dostat do sériového vozu. Držet v jedné ruce mobil, ve druhé tužku a zapisovat něco na lepicí papírek na volantu a současně řídit auto koleny není tak nebezpečné jako podívat se na průměrnou spotřebu aurisu za jízdy. V prvním případě, když se vyskytne nějaká krizová situace, prostě věci pustíte z rukou a věnujete se řízení. Při zkoumání oné spotřeby ale hlavou ryjete do volantu, skrz nějž máte prostrčenou ruku. Menší řidiči navíc v pozici, kterou rozhodně nelze označit jako sed. Drobnost, chtělo by se říct, palubní počítač se tedy bude používat pouze, když se vůz nepohybuje, jenže to je téměř stejné, jako by tam vůbec nebyl. A to je u auta za sedm set tisíc problém. Ve srovnání s konkurenty auris trpí ještě na sedačky, které neodvádějí teplo, a podporují tak pocení. Zasloužily by si také lepší boční vedení. Výhodou aurisu je ale jeho vnitřní prostor, jednoznačně nejlepší z celé trojice.
Podvozeku aurisu je naladěný nejkomfortněji, focus i golf jsou tvrdší. Od zadní víceprvkové nápravy se ale přesto na příčných nerovnostech ozývají zvuky hlasitější, než by bylo vhodné. Auris se v zatáčkách také naklání více než oba konkurenti.
Jednoznačná jednička je ale toyota v disciplíně motor. A to ve všech třídách, kromě malého objemu 1,4 litru, kde má sice jako jediná proměnlivé časování ventilů, ovšem prvenství jí vyfoukne golf s naprosto unikátní čtrnáctistovkou TSI. Střední třída a objem 1,6 litru se u Toyoty nese ve znamení nejvyššího výkonu 91 kilowattů a nejvyšší diesel utíká konkurentům ještě více. Motor o objemu 2,2 litru a výkonu 130 kilowattů vyniká kultivovaným během, nízkou prodlevou turbodmychadla a velmi nízkou spotřebou. Spotřeba se během testu ustálila na 6,2 litru v kombinovaném režimu, a to je při poskytovaném výkonu velmi dobrá hodnota. S motorem dobře spolupracuje manuální šestistupňová převodovka a přesné řízení.
Na jedničku si vedou také brzdy s velmi čitelným a ostrý nástupem síly, které nevadnou a drží brzdný účinek i při opakovaném brzdění na velmi vysoké úrovni.
Z hlediska ceny je auris poplatný době. Chcete-li vůz v základní výbavě, spojené sice se základní, ale velmi dobrou benzinovou čtrnáctistovkou, bude stačit něco málo přes 400 tisíc korun. Jenže diesel a nejvyšší výbava cenu katapultují na více než dvojnásobek. Takových aut bude jezdit hodně málo, protože za podobné peníze se dá pořídit třeba Škoda Superb, tedy vůz o dvě velikostní kategorie výše. Podaří-li se ale Toyotě zmodernizovat ovládání palubního počítače, vylepšit sedačky a trochu si pohraje s podvozkem, bude aurisu jako vozu pro každodenní použití konkurovat jen máloco.

Klady
vynikající motory
obratnost
nízká spotřeba
vnitřní prostor

Zápory
ovládání počítače
sedačky
náklony v zatáčkách

FIN25

Tabulka:
Toyota Auris 2,2D
motor: přeplňovaný dieselový čtyřválec
objem 2231ccm
maximální výkon 130 kw
převodovka šestistupňová manuální
nejvyšší rychlost 210
zrychlení 8,1
průměrná spotřeba 7,9/5,2/6,2
cena 409 900 - základní cena

  • Našli jste v článku chybu?