Menu Zavřít

O přístavy v Hamburku už Česko nestojí

15. 11. 2016
Autor: Martin Siebert, Euro

Česko chce vyměnit Saalehafen a Moldauhafen za „perspektivnější“ území blíže moři. Oba přístavy chátrají a ministerstvo dopravy do nich nijak výrazně investovat nehodlá.

Česká republika je připravena vzdát se dvou přístavních ploch v Hamburku, které má historicky od města pronajaté na základě Versailleské smlouvy. Týdeníku Euro to potvrdilo ministerstvo dopravy. Nájem vyprší v roce 2028 a do zanedbaných území už podle vyjádření úřadu do té doby nepůjdou žádné velké investice.

„Česká republika vede s Hamburkem jednání o výměně těchto území za jiná, logistiky výhodnější a perspektivnější,“ řekl Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy. Změna se bude týkat území Saalehafen a Moldauhafen, která na sebe navazují.

Nápad je výhodný oboustranně. Od moře jsou oba přístavy vzdáleny přibližně sto kilometrů a velké lodě se do nich nedostanou. Ač dříve ležely na okraji Hamburku, dnes území spadá do jeho rozvojové části. Město Hamburk jednalo s ministerstvem dopravy o výměně míst za jiná už před více než rokem, kdy uvažovalo, že v přístavech vznikne zázemí, pokud by Hamburk pořádal olympijské hry. Když z nápadu sešlo, zdálo se, že výměna neproběhne, jednání ale běží dál.

Český přístav v Hamburku

Autor: Martin Siebert, Euro

Obě území dlouhodobě chátrají a nejsou příliš využívána. Ministerstvo dopravy dokonce svého času doplácelo nájemcům, kteří je využívali. Dnes je má v pronájmu od státu firma WPS z Kolína, jíž je postoupil předchozí nájemce, společnost Eko Logistic.

bitcoin školení listopad 24

Fakt, že stát přestává do těchto přístavů investovat, neznamená, že už tam peníze nepůjdou. Podle smlouvy je při předávání v roce 2028 bude muset vrátit v takovém stavu, v jakém je převzala. V přístavech tedy bude muset proběhnout přinejmenším sanace budov.

O nových místech, která by mohlo Česko získat, ještě není rozhodnuto. Jisté naopak je, že peníze ze státní kasy poputují do třetího českého území v Hamburku - Peutehafenu. Počítá se s 15 miliony, které půjdou na opravu poškozeného stání pro lodě a pláště budovy, do níž dlouhodobě zatéká. Milionem a půl má pomoct i státní dopravní fond.

Čtěte dále:

České moře: pravidla plavby pro dobré námořníky v malé lodi

Stamiliardový obchod: Austrálie prodala svůj největší přístav

Další v řadě: pracuje se na autonomních lodích

 Nákladní loď Rolls-Royce (Zdroj: Rolls-Royce)

  • Našli jste v článku chybu?