INVESTICE HYUNDAI Korejská automobilka Hyundai postaví v Nošovicích továrnu za zhruba jednu miliardu eur. Závod by měl zahájit provoz v roce 2008 a přímo zaměstná zhruba tři tisíce lidí. Jednání o příchodu firmy Hyundai trvala dlouhé měsíce, přičemž nejvíce mohly chystanou investici ohrozit spory o pozemky v místě budoucí továrny.
INVESTICE HYUNDAI Korejská automobilka Hyundai postaví v Nošovicích továrnu za zhruba jednu miliardu eur. Závod by měl zahájit provoz v roce 2008 a přímo zaměstná zhruba tři tisíce lidí.
Jednání o příchodu firmy Hyundai trvala dlouhé měsíce, přičemž nejvíce mohly chystanou investici ohrozit spory o pozemky v místě budoucí továrny. Jejich majitelé se jich nechtěli vzdát za původně nabízených podmínek. „Několikaměsíční jednání skončila, Hyundai přichází do České republiky. Je to největší investice v novodobých dějinách,“ mohl nakonec prohlásit ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.
INVESTICE ZA MILIARDY
Očekávané zisky z továrny Hyundai nebudou ale pro český stát zadarmo. Korejská firma může podle Urbana počítat s přímými dotacemi 4,3 miliardy korun a daňovými úlevami v objemu 1,3 miliardy korun.
Návratnost těchto investic se očekává za dva roky od zahájení výroby. Moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský tvrdí, že se podařilo dojednat podmínky, které jsou výhodné pro obě strany. Hejtmanův náměstek pro ekonomický a regionální rozvoj Pavel Drobil doplnil, že kraj nyní finišuje s přípravami zóny. „Od května zhruba do září by měly běžet přípravné stavební práce . Poté by mohla začít samotná stavba,“ informoval Drobil.
**DOJDE I NA SILNICE
V návaznosti na korejskou investici by se v budoucnu měla zlepšit i dopravní dostupnost regionu. Podle Urbana se v první etapě jedná o dobudování obchvatu kolem Jablunkova a Českého Těšína, což by mělo být hotovo v polovině roku 2008.
V další fázi by mohla vzniknout dálnice na Slovensko, která by navázala na současnou čtyřproudou silnici. „Je to vázáno na rozhodnutí slovenské strany, kde musí být závazek, že dálnice bude pokračovat až do Žiliny. Musí to být v rozpočtových plánech Slovenské republiky,“ řekl Urban. Zástupci autodopravců se obávají, aby stát nepodcenil přípravu silniční infrastruktury v okolí Nošovic, protože by to znamenalo dopravní kolaps v širokém okolí.
Odborníci se shodují, že stavba továrny bude průlomovou investicí, která přinese Moravskoslezskému kraji oživení a tisíce pracovních míst. Na druhou stranu ale prý hrozí, že jihokorejská firma může z velké části zaměstnat dělníky ze sousedních států a že se bude muset vyrovnávat s případnou recesí na trhu.