Označíte-li práci lidí z německé firmy Alpina za tuning, urazí se. A právem.
Mezi lidmi, kteří o autech něco vědí, má slovo tuning spíše hanlivé konotace. Různá funkční a designová „vylepšení“ i renomovaných ladičských firem zhusta postrádají důslednost, plynoucí z vývojového zázemí a rozsáhlých testovacích programů běžných automobilek. Není divu, že německá společnost Alpina se neváhá ohradit, kdykoli je označena za tuningovou firmu. V Buchloe nedělají tuning. Dělají prostě o trochu lepší BMW.
Kdo je vlastně výrobcem?
Model Alpina D3 Bi-Turbo sice na přídi nese znak s modrobílou vrtulí, ale v technickém průkazu v kolonce výrobce byste našli „Alpina Burkard Bovensiepen GmbH“. Firma, kterou pan Bovensiepen založil už v roce 1965, má totiž status samostatného výrobce. Znamená to, že její produkty musejí absolvovat stejné ověřovací zkoušky a homologační proces jako kterákoli nová škoda, citroën nebo právě BMW. Alpina funguje v pozoruhodné symbióze se svým mnichovským „dárcem orgánů“ – její vozy se montují přímo na výrobních linkách BMW, lze do nich objednávat stejnou příplatkovou výbavu a co je možná nejdůležitější, jejich údržbu i opravy může provádět každý autorizovaný servis BMW. Přemluvit manažery velké prémiové automobilky ke spolupráci takového rozsahu musel být od Bovensiepena kapitální vyjednavačský výkon.
Díky jeho negociačním schopnostem může dnes Alpina nabízet modely vycházející z aktuálního sortimentu BMW, ačkoli z důvodů tradice a dobrého vkusu se omezuje výhradně na sedany a kombi. Vrcholem je pětisetkoňová Alpina B7, založená na bavorské limuzíně sedmičkové řady. Předmět našeho dnešního zájmu ovšem patří na opačný konec cenové osy. Při základní ceně pod jeden milion korun za model s manuální převodovkou je Alpina D3 Bi-Turbo nejdostupnějším autem, jaké v Buchloe kompletují. Co přesně však zákazník lačný exkluzivity dostane?
Určitě by bylo nemístné očekávat radikálně odlišný vzhled. Až na sadu spoilerů, typickou grafiku a specifický design litých kol se D3 zvenku velmi podobá trojkovému BMW. Odmyslete si bílé linky či emblém na zádi (obojí je volitelné) a zůstanou rozdíly tak subtilní, že si jich všimne pouze opravdový automobilový znalec.
Pod kapotou je situace komplikovanější. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný naftový dvouválec o objemu dvou litrů sice pochází přímo z produkce BMW, ale samotná automobilka ho z ne zcela zřejmých důvodů do řady 3 nemontuje – ačkoli ho lze objednat i do menší řady 1! Skoro to vypadá, jako by tu někdo záměrně ponechal Bovensiepenovi prostor…
Zdokonalování dokonalého
Přestože je na trhu již šestým rokem, patří současné BMW řady 3 k nejkompetentnějším autům, jaká si můžete koupit. Úrovní komfortu, dynamiky a zejména jízdních vlastností předčí i mnohem dražší vozy, některé sourozence z vlastní stáje nevyjímaje. Proto je těžké představit si, jak by mohla Alpina tak zdařilý celek významně vylepšit. Za volantem se přesvědčíte, že vskutku nemohla. Řídit D3 je jako řídit BMW 320d, jen o kousek lepší. Silnější motor samozřejmě dává autu schopnost svižněji reagovat na pohyb pravého chodidla, ale to nejdůležitější se odehrálo na podvozku.
BMW dnes plošně používá pneumatiky typu run-flat, které umožňují pokračovat v jízdě i po defektu. Daní za tuto jistotu jsou bohužel tuhé bočnice pneumatik a také jejich vyšší hmotnost, což má neblahé důsledky nejen na komfort odpružení, ale i na celkový jízdní projev auta zejména na špatných silnicích, jakých je v naší zemi většina. Mnichovští konstruktéři postupně dokázali potlačit vrozené nedostatky run-flat obutí až do bodu, kdy na nich téměř nezáleží. Krátké svezení v Alpině ovšem rychle ukáže i člověku s pozadím nevytrénovaným k permanentní analýze jízdních vlastností, že sebechytřejší řešení technického kompromisu nemůže nikdy přinést tak uspokojivý výsledek, jako když se kompromis odstraní. D3 na osmnáctipalcových kolech s normálními pneumatikami a podvozkem naladěným specialisty z Buchloe nedeklasuje svůj velkosériový vzor rozdílem třídy. Je jen poddajnější, komfortnější, jistější v kramflecích, živější. Sice pouze o maličko, ale přece dost na to, aby samotný rozdíl v kvalitě jízdních vlastností ospravedlnil existenci auta. Ne snad že by Alpina nějaké velké ospravedlňování potřebovala.
Ceník příjemně překvapí
Bovensiepen není z těch, kteří by si nechali zaplatit statisíce jen za logo a trochu pozlátka. Při ceně 962 500 Kč, respektive 1 021 050 Kč za verzi s automatickou převodovkou, nestojí D3 sedan ani o sto tisíc víc než všudypřítomné BMW 320d. Za tuto cenu přitom dostanete optický paket, silnější motor i naladěný podvozek včetně osmnáctipalcových kol a spoustu drobných detailů na exteriéru i v interiéru, prahovými lištami počínaje a modrými přístroji konče. Vždyť i běžný sportovní paket z příplatkové nabídky BMW vyjde dráž! Alpina je přitom navýsost exkluzivní zboží, ročně pustí do světa stěží tisícovku aut. To všechno dělá z D3 opravdu výhodnou koupi. Jen musíte být připraveni vysvětlovat do omrzení všem okolo, že Alpina opravdu není žádný „tuning“.
Value for money 9/10
Radost z jízdy 35 bodů ze 40
Komfort 26 bodů ze 30
Praktičnost 15 bodů ze 20
Charisma 9 bodů z 10
Celkem 85 bodů ze 100
BMW Alpina D3 Bi-Turbo Cena 962 500 Kč Motor turbodiesel 2,0 l, 157 kW, 450 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,9 s Nejvyšší rychlost 244 km/h Spotřeba 5,4 l/100 km