Menu Zavřít

O víkendu se nejde spát

11. 6. 2018
Autor: Euro.cz

Startuje týden, kdy celý motoristický svět sleduje Le Mans Český fanoušek to má těžké. Ani letos se v nejslavnějším vytrvalostním závodě světa - 24 hodin Le Mans - neukáže bílomodro-červená vlajka. Zatím posledním českým pilotem, který se na start čtyřiadvacetihodinovky postavil, byl v roce 2014 mladý Jan Charouz. S týmem Sébastien Loeb Racing tehdy skončil na 8. místě.

„Všechny vytrvalostní závody jsou si dost podobné, akorát Le Mans vyčnívá. Kvůli atmosféře, divákům, trati - specificky kvůli dlouhým rovinkám - ataky proto, že Le Mans se jezdí jen ve třech pilotech, což znamená, že je mnohem náročnější,“ prohlásil Charouz před dvěma roky.

I to jsou důvody, proč francouzský vytrvalostní závod stále téhle disciplíně kraluje. Letos proběhne jeho 86. ročník apro jezdce i týmy je vysoký pohár s číslem 24 životním snem.

Ve 150tisícovém městě na řece Sarthe to nežije jen během závodního víkendu.

Už během první červnové soboty a neděle pořadatelé uzavřeli silnice, po nichž se zbytek roku jezdí, aby závodníci mohli testovat. Naplno se pak kolotoč rozjede ve středu 13. června, kdy odpoledním a nočním tréninkem celý cirkus začne.

Den před startem závodu, v pátek, asfalt utichne a může trochu vychladnout.

Dění se přesouvá přímo do města. Tam vpodvečer projede tradiční průvod všech závodníků.

V sobotu ráno se Le Mans i La Sarthe probouzí do jiné reality. Ve vzduchu je cítit, že se blíží něco velkého a slavnostního.

Jak se ručičky hodinek posunují k třetí odpoledne, atmosféra houstne. A pak už závodní extáze propuká naplno. Mezi ječícími motory prototypů působí naprosto nadpozemsky tiché hybridní agregáty továrních vozů Toyota, ohlušující okamžiky pak přichází s každým průjezdem žlutých amerických corvett.

O vítězi se nerozhoduje jen na dlouhých rovinkách nebo v zatáčkách. Hodně důležité je i dění v boxech. Ať už jsou to výměny jezdců a pneumatik, čerpání paliva nebo stresující náročnější opravy, kdy auta musejí zacouvat do garáží a mechanici montují, seč mohou. Přestože jde o 24hodinový závod, počítá se každá vteřina.

Říct dopředu, kdo by mohl letošní Le Mans vyhrát, je těžší než jindy. Největší šance má samozřejmě Toyota, ale testy ukázaly, že ani osm zbylých soukromých prototypů LMP1 není ze hry. A navíc -japonské automobilce se na okruhu La Sarthe v poslední době příliš nedaří. Bude to zajímavé. Jako vždy. 0

24 hodin Le Mans (francouzský 24 Heures

du Mans) je proslulý vytrvalostní závod

sportovních prototypů a GT vozů konaný

každoročně od roku 1923 (s výjimkou

válečných let) poblíž města Le Mans ve

Francii na okruhu de la Sarthe.

Počet automobilů na startu: 60

Z toho prototypy: 30

Z toho GT vozy: 30

Start: sobota 16. června, 15.00 hod.

Délka okruhu: 13,629 km

Nejvyšší průměrná rychlost: 250 km/h

(na 6 km dlouhé rovince Hunaudiéres

dosahují závodní prototypy rychlosti kolem

350 km/h)

KATEGORIE VOZŮ:

Kategorie LMP1

10 vozů (z toho dva tovární monoposty

Toyota). Jde o nejrychlejší a také

nejnákladnější prototypy ve startovním

poli. Zatímco Toyota jako tovární tým musí

využívat hybridní pohon, zbytek monopostů

takovou podmínku nemá.

Kategorie LMP2

20 vozů

Druhá nejrychlejší třída v závodě. Týmy

tu mají možnost výběru z několika

schválených šasi (Ligier, Oreca, Dallara),

všechny prototypy ale pohání stejný motor

Gibson.

Kategorie GTE Pro

17 továrních vozů (3 x Ferrari 488 GTE

Evo, 2 x Chevrolete Corvette C7.R,

4 x Ford GT, 2 x BMW M8 GTE, 4 x Porsche

911 RSR, 2 x Aston Martin Vantage AMR).

Po odchodu značek Audi a Porsche

z královské kategorie LMP1 se z GTE Pro

stala zřejmě nejsledovanější třída, kde

bojují pouze tovární týmy.

Kategorie GTE Am

13 soukromých vozů (5 x Ferrari 488 GTE,

6 x Porsche 911 RSR, 2 x Aston Marton

Vantage). Obdoba kategorie GTE Pro, jen tu

nejsou takové požadavky na auta (nemusí

jít o nejnověji vyrobené verze) a každý

z týmů musí nasadit i méně zkušené piloty

bitcoin_skoleni

(takzvané gentleman driver).

  • Našli jste v článku chybu?