„Všechny vytrvalostní závody jsou si dost podobné, akorát Le Mans vyčnívá. Kvůli atmosféře, divákům, trati - specificky kvůli dlouhým rovinkám - ataky proto, že Le Mans se jezdí jen ve třech pilotech, což znamená, že je mnohem náročnější,“ prohlásil Charouz před dvěma roky.
I to jsou důvody, proč francouzský vytrvalostní závod stále téhle disciplíně kraluje. Letos proběhne jeho 86. ročník apro jezdce i týmy je vysoký pohár s číslem 24 životním snem.
Ve 150tisícovém městě na řece Sarthe to nežije jen během závodního víkendu.
Už během první červnové soboty a neděle pořadatelé uzavřeli silnice, po nichž se zbytek roku jezdí, aby závodníci mohli testovat. Naplno se pak kolotoč rozjede ve středu 13. června, kdy odpoledním a nočním tréninkem celý cirkus začne.
Den před startem závodu, v pátek, asfalt utichne a může trochu vychladnout.
Dění se přesouvá přímo do města. Tam vpodvečer projede tradiční průvod všech závodníků.
V sobotu ráno se Le Mans i La Sarthe probouzí do jiné reality. Ve vzduchu je cítit, že se blíží něco velkého a slavnostního.
Jak se ručičky hodinek posunují k třetí odpoledne, atmosféra houstne. A pak už závodní extáze propuká naplno. Mezi ječícími motory prototypů působí naprosto nadpozemsky tiché hybridní agregáty továrních vozů Toyota, ohlušující okamžiky pak přichází s každým průjezdem žlutých amerických corvett.
O vítězi se nerozhoduje jen na dlouhých rovinkách nebo v zatáčkách. Hodně důležité je i dění v boxech. Ať už jsou to výměny jezdců a pneumatik, čerpání paliva nebo stresující náročnější opravy, kdy auta musejí zacouvat do garáží a mechanici montují, seč mohou. Přestože jde o 24hodinový závod, počítá se každá vteřina.
Říct dopředu, kdo by mohl letošní Le Mans vyhrát, je těžší než jindy. Největší šance má samozřejmě Toyota, ale testy ukázaly, že ani osm zbylých soukromých prototypů LMP1 není ze hry. A navíc -japonské automobilce se na okruhu La Sarthe v poslední době příliš nedaří. Bude to zajímavé. Jako vždy. 0
24 hodin Le Mans (francouzský 24 Heures
du Mans) je proslulý vytrvalostní závod
sportovních prototypů a GT vozů konaný
každoročně od roku 1923 (s výjimkou
válečných let) poblíž města Le Mans ve
Francii na okruhu de la Sarthe.
Počet automobilů na startu: 60
Z toho prototypy: 30
Z toho GT vozy: 30
Start: sobota 16. června, 15.00 hod.
Délka okruhu: 13,629 km
Nejvyšší průměrná rychlost: 250 km/h
(na 6 km dlouhé rovince Hunaudiéres
dosahují závodní prototypy rychlosti kolem
350 km/h)
KATEGORIE VOZŮ:
Kategorie LMP1
10 vozů (z toho dva tovární monoposty
Toyota). Jde o nejrychlejší a také
nejnákladnější prototypy ve startovním
poli. Zatímco Toyota jako tovární tým musí
využívat hybridní pohon, zbytek monopostů
takovou podmínku nemá.
Kategorie LMP2
20 vozů
Druhá nejrychlejší třída v závodě. Týmy
tu mají možnost výběru z několika
schválených šasi (Ligier, Oreca, Dallara),
všechny prototypy ale pohání stejný motor
Gibson.
Kategorie GTE Pro
17 továrních vozů (3 x Ferrari 488 GTE
Evo, 2 x Chevrolete Corvette C7.R,
4 x Ford GT, 2 x BMW M8 GTE, 4 x Porsche
911 RSR, 2 x Aston Martin Vantage AMR).
Po odchodu značek Audi a Porsche
z královské kategorie LMP1 se z GTE Pro
stala zřejmě nejsledovanější třída, kde
bojují pouze tovární týmy.
Kategorie GTE Am
13 soukromých vozů (5 x Ferrari 488 GTE,
6 x Porsche 911 RSR, 2 x Aston Marton
Vantage). Obdoba kategorie GTE Pro, jen tu
nejsou takové požadavky na auta (nemusí
jít o nejnověji vyrobené verze) a každý
z týmů musí nasadit i méně zkušené piloty
(takzvané gentleman driver).