Glosa postaršího technokrata
Donedávna bylo možné vytvořit výrobek nebo službu a úkolem pro designéry bylo je zabalit do lákavého obalu. Oslnivý módní obal měl, často bez ohledu na potřebu nebo přidanou hodnotu, výrobek prodávat. Tenhle koncept padl i v oblasti tak přesycené „funkčností“, jako jsou informační a komunikační technologie. Čím dál více se objevují „Stevové“ v černém roláku likvidující původní naivní představu. iPhone nám ukázal, co nás na dosavadních mobilních telefonech tak často a hlavně zbytečně štvalo. Objevuje se i pár vlaštovek v software, které respektují přirozené chování uživatelů a nenutí je učit se novou profesi. Návody se zkracují, intuice většinou postačí a zabere.
Design se stává součástí vývoje. Zdaleka to neplatí jen o konzumním zboží. Není to jen o módě, ale vítězí ti, kteří místo průzkumů trhu zkoumají chování potenciálních uživatelů výrobku nebo služby. Už přestalo fungovat, že zákazník musí ukázat jistou dávku hrdinství, aby mohl zakoupený výrobek vůbec a déle používat. Množí se ti, kteří když do pěti minut nepochopí, jak zakoupenou věc používat, vyhodí ji a příště si nic takového nekoupí. Neúspěšné experimenty s nehotovými výrobky často znamenají mnohaleté zpoždění pro vítězný nástup odzkoušeného a dobře designovaného inovovaného výrobku. Chytří a vítězní výrobci si kladou otázky, co dělají uživatelé tři minuty před použitím výrobku a tři minuty potom. Uvědomují si, že zákazník nepotřebuje osmimilimetrový vrták, ale potřebuje udělat osmimilimetrovou díru. Nespokojí se s průměrností.
Jaké jsou základní předpoklady dokonalé integrace designu do vývoje výrobku nebo služby? Kromě již zmíněné jasné představy o chování uživatele je to rozsáhlé a perfektní testování prototypu. Stále méně a méně zákazníků je ochotno platit za to, že se stanou testovacími králíky. Neplatí to jen o výrobcích, ale samozřejmě také o službách. Díry v koncepci a slabé testování se firmám v době internetu vrátí téměř okamžitě negativně a globálně v odezvě prvních zákazníků. Často potřebujeme i partnery pro pilotní projekty. V tvorbě vítězí empatie a optimismus. Kdosi řekl, že na trhu není místo pro „blbou náladu“, prodává se zážitek. Inovace je synonymem pro tvrdou práci. Průzkum mezi sedmdesáti tisíci úspěšných amerických firem ukázal, že dokonalá exekuce průměrného nápadu jasně poráží „pouze“ oslnivou myšlenku.
Nedělám si iluze, že integrace designu do vývoje výrobku je běžná, ale těší mne, když se mi něco takového dostane do ruky. Určitě nejsem sám.