Po patnácti letech na českém mediálním trhu Euro dospělo Patnáctý rok věku bývá obdobím nevázané puberty a ochutnávání všeho zakázaného. Kdo zná týdeník Euro déle, tak ví, že z tohoto pohledu byl vyspělý poněkud předčasně a prakticky od svého prvního čísla, které vyšlo na konci října 1998. Šlo o dost nevázaný a zlobící časopis. Na obálce byla záchodová mísa s výzvou ke spláchnutí jako povzdech nad stavem poměrů v zemi. Kdo čte česká média, bude mít asi pocit, že bychom ji dnes mohli s čistým svědomím zopakovat. Kdo si však přečte naše hlavní téma, kterým je ohlédnutí za posledními 15 lety prostřednictvím profilů 15 osobností, možná bude k současné realitě přívětivější.
Na potřebě občas nepříjemně rýpat to však nic nemění. Bylo to Euro, kdo na tehdejší mediální trh přinesl sarkasmus, ironii, ostrost a nekompromisnost vyjadřování či výlety do světa klepů z dobře informovaných zákoutí pražských barů a luxusních restaurací i golfových hřišť. Neuctivé, až jedovaté koláže na obálkách dráždily i přitahovaly čtenáře, ale i autory. Dnes jsme nicméně rádi, pokud můžeme na obálku také přinést něco povzbudivého a pozitivního. Usilovně se o to snažíme.
Od doby, kdy vyšlo první číslo, jsme našli mnoho následovatelů a konkurentů tu více, tu méně úspěšných, ovšem Euro je v patnácti dospělé a před svými čtenáři se občanským průkazem prokazovat nemusí. Není divu. Redakcí prošli významní novináři, kteří dnes působí v mnoha redakcích, jejich práce je nepřehlédnutelná a často zaujímají důležité posty.
Když budeme uvádět jednotlivá jména, tak nelze nezačít Istvánem Lékem, který řídil redakci týdeníku Euro od jeho vzniku dalších 12 let a nyní provozuje svůj server Česká pozice, na němž publikuje celá plejáda bývalých redaktorů Eura. Časopisem prošel a významnou stopu v něm zanechal ale také třeba současný zástupce šéfredaktora Týdne Jaroslav Plesl, reportéři Jiří Pšenička, Jan Štětka, Táňa Králová, Petr Kolář, Jan Žižka či současný ředitel obsahu konkurenčního vydavatelství Economia Vladimír Piskáček. Řadu let v Euru působil i Tomáš Skřivánek, ředitel divize Euro E15 vydavatelství Mladá fronta, jehož součástí je týdeník Euro v současnosti.
Koncept provokativních obálek vymyslel a uvedl do života grafik a první art director Eura Jindřich Jetel. Grafiku dál posouvali Richard Cortés a v současnosti Tomáš Novák, dnes asi spolu s autorem těchto řádek jediný pamětník aktivně působící v Euru, který byl u vydání onoho prvního čísla, jehož výročí si nyní připomínáme.
Vypočítávat by se dalo dlouho a jmenovat bychom museli i kolegy, kteří přešli do jiné branže, ať už do PR, marketingu, finančnictví nebo do advokátních kanceláří. Dnes je redakce fakticky zcela nová, mladší a má před sebou dobrou perspektivu i na současném mediálním trhu, který je značně neklidný a zřejmě ho ještě čekají mnohé otřesy.
Ovšem těch 15 let bychom nemohli přežít, pokud byste nám nedrželi palce vy, naši čtenáři a často také v jedné osobě inzerenti a partneři našich četných společenských i odborných akcí. Vážíme si vašeho zájmu i podpory a snažíme se, aby vám týdeník Euro přinášel i do budoucna vše, co čekáte od magazínu zaměřeného na byznys a politiku, ve formě, která bude dobře stravitelná a bude vás i bavit. A budete nás proto provázet nejméně dalších 15 let.
Těch 15 let bychom nemohli přežít, pokud byste nám nedrželi palce vy, naši čtenáři a často také v jedné osobě inzerenti a partneři našich četných společenských i odborných akcí.
O autorovi| Pavel Páral • paralp@mf.cz