Jestli se o manželích Ciprových dá s jistotou něco říct, tak je to skutečnost, že společné příjmení není jediná věc, která je spojuje. Oba totiž sdílejí také lásku ke zvířatům – zejména pak k psům, kterým zasvětili značnou část svých životů. Cestu k nim si přitom hledali poněkud rozdílně.
Zatímco Karolína po čtyřnohém příteli toužila od dětství a později se věnovala canisterapii, Šimon svoji další životní náplň objevil až po seznámení se svou současnou ženou. Právě s ní si totiž pořídil štěně bostonského teriéra a chvíli po něm následoval i evropský saňový pes, s kterým Šimon závodil například v psím maratonu.
Ciprovi se díky svému koníčku dostali do sociální bubliny plné psích sportovních nadšenců. Netrvalo dlouho a na zahraničních závodech se seznámili s Nory, kteří pod značkou Non-stop Dogwear rozjížděli prodej psích postrojů. „Řekli jsme si, že jich pár zkusíme koupit a prodat u nás v Česku. Zájem ze strany našich známých byl tak velký, že jsme dokupovali další a další. A postupně se k tomu začaly nabalovat i další produkty,“ vypráví Šimon.
Zhruba o čtyři roky později dostali Ciprovi na starost distribuci pro východní Evropu, vedle toho se snažili i o propagaci psích sportů jako takových. Šimon navíc pracoval jako lékař a do toho učil patologii na 2. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. „Najednou se to nedalo vůbec stíhat, takže jsme stáli před rozhodnutím, zda se vykašlat na medicínu, nebo produkty pro psy. To druhé nám ale přišlo dobrodružnější,“ směje se Šimon.
Až příliš mnoho nápadů
Nápadů na nové produkty měli manželé tolik, že nakonec vymysleli i celou vlastní značku. O tu výrobky ze Skandinávie následně doplnili. Vzhledem k zálibě ve psích sportech ji pojmenovali tak trochu poeticky – Løype, což norsky znamená lyžařská stopa. „Líbila se nám představa, že bychom výrobu přesunuli do Česka a vytvořili kompletně české produkty,“ říká Šimon a doplňuje, že severským názvem zároveň odkazují na přírodu i designovou čistotu, funkčnost a bezpečnost, tedy prvky, které jsou s norskou kulturou typicky spojeny.
Aby mohli s výrobou začít ve velkém, potřebovali i velké prostory. A tak se z pronajatého skladu v Kladně přesunuli do jiného v Jizerských horách. Ani to jim ale zanedlouho nestačilo. Kvůli nedostatečným kapacitám tak ve Smržovce koupili celou bývalou sklárnu, nebo jak sám Šimon říká, „zarostlou ruinu plnou bordelu“. Tu pomocí vlastních nákladů začali postupně rekonstruovat. „Na začátku nám všichni říkali, že je to šílenství, že se nám to nemůže vyplatit,“ vzpomíná Šimon s tím, že určité opravy provádějí dodnes – stále bez jediné investice zvenčí.
Pro někoho může znít koupě staré sklárny zbytečně složitě, zejména v „počátcích“ podnikání. Vždyť prosté pronajmutí haly by s sebou přineslo mnohem méně starostí. V případě manželů Ciprových dává tento krok ale naprostý smysl. Na udržitelnosti, kam bezesporu patří i rekonstrukce starých nevyužitých objektů v bývalých Sudetech, mají totiž postavenou celou filosofii svého byznysu.
Seriál Od píky sleduje, jak se daří začínajícím podnikatelům se zajímavým byznysovým příběhem či nápadem na nový produkt nebo službu.
Máte-li pro nás nějaký námět či víte o někom z vašeho okolí, kdo některou z těchto podmínek splňuje, budeme moc rádi, pokud se nám ozvete. Vaše náměty prosím posílejte na email redakce@euro.cz.
Při tvorbě nových produktů tak automaticky přemýšlejí třeba nad tím, jak energeticky náročné bude danou položku vyrobit. „Snažíme se například vychytávat vytápění. Částečně topíme kamny a používáme k tomu brikety, které jsou vyrobené z pilin, jež zbyly z výroby,“ objasňuje Karolína s tím, že pro „sekání“ trávníku v areálu zase využívají ovce. A nyní zvažují, že za stejným účelem pořídí klokany.
Nový potenciál ale manželé Ciprovi našli i pro nevyužívané prostory. Ve Smržovce, kde označení dog-friendly office získává zcela jiný rozměr, totiž vytvořili také tréninkové místo pro záchranářské psy.
Fungující postupy jsou „nuda“
Že za žádnou cenu nechtějí jít s davem, si Karolína se Šimonem řekli už v samém počátku podnikání. Ačkoli byznys vnímají jako důležitý, rozhodli se zariskovat a namísto fungujících postupů zkoušet věci po svém. „V byznysu existují vzorce, které fungují. Když chci například vybudovat stavební firmu, jsou obecné kroky, které musím splnit, a pokud budu trpělivý, s trochou štěstí bude můj plán pravděpodobně nějakým způsobem fungovat. Občas je ale dobré dělat věci trochu jinak,“ podotýká Šimon. Obrovskou výhodou jejich podnikání podle něj je, že se věnují tomu, čemu skutečně rozumí: „Za ty roky, co jsme na trhu, jsem viděl mnoho začínajících obchodů, kdy měl majitel velké plány, ale absolutně nerozuměl tomu, co pejskaři potřebují.“
Kolik peněz měsíčně byste byli ochotní utratit za svého psa?
Kromě vlastních znalostí a schopnosti učit se, kterou si manželský pár osvojil během studií medicíny, si Ciprovi snaží úspěch „pojistit“ třeba širokou škálou nabízených produktů. Přesvědčení o tom, že je tento krok potřeba, si odnesli třeba z období covidu či počátku války na Ukrajině.
„V takových chvílích přestanou lidé utrácet za ,nepotřebné‘ věci. My kromě příslušenství pro psy ale nabízíme třeba i krmivo, což je něco, co pes neustále potřebuje,“ vysvětlují Šimon s Karolínou, jejichž značka působí také v sousedním Polsku.
Postupně se otevírají i dalším zemím – i když prozatím jen online. Od září je jejich web dostupný také v angličtině, čímž reagovali právě na rostoucí poptávku ze zahraničí. „Posílat budeme do celé Evropy, sklady a výroba zůstanou v Česku,“ upřesňuje Šimon.
Ačkoli „fyzicky“ značka tento rok do zahraničí neexpandovala a novým trhům se otevřela až v posledním čtvrtletí tohoto roku, už teď Ciprovi očekávají, že co do obratu porostou o jednotky procent. Loni jejich tržby dosahovaly 47 milionů korun. „Za mírný růst jsme rádi, vzhledem k tomu, že celá e-commerce, na které jsme extrémně závislí, klesla. Vnímáme to tak, že jsme trh ,porazili‘,“ hlásí Šimon a následně prozrazuje, že v příštím roce plánují několik novinek, včetně chytré váhy na granule, která majitele psů včas upozorní na to, že mu zásoby psího krmiva dochází.
Vánoční dárky pro psy? Proč by ne…
Z finančních plánů Ciprových jasně vyplývá, že Češi jsou za své domácí mazlíčky ochotní utrácet více než kdy dřív, přičemž u aktivních pejskařů se zálibou ve psích sportech to platí dvojnásob. Podobně je tomu ale i u lidí, kteří zatím nemají vlastní rodinu a za jejího výrazného člena považují právě psa.
„Takoví zákazníci jsou do pejsků ochotní vložit opravdu velkou část svých volných finančních prostředků. Tato ochota ale směrem na východ klesá – alespoň co se týče okolních států,“ konstatuje Karolína s tím, že průměrná objednávka na jejich e-shopu se pohybuje v rozmezí od jednoho do pěti tisíc korun.
A podobně jako v jiných sférách e-commerce i v tomto případě platí, že když přijde na tržby, mají hlavní slovo vánoční svátky. Konkrétně v rámci jejich podnikání je ovšem obdobně silný ještě konec zimy, kdy lidé se psy přesouvají své aktivity ven. V obou případech rostou tržby značky Løype zhruba o 30 procent. A důležitou roli při startu sezóny hraje rovněž pražský jarní veletrh For Pets, v rámci kterého získali Ciprovi už čtyři roky po sobě ocenění za nejlepší produkt veletrhu.