Nastal čas vyměnit ministra financí?
- ano 33,3 %
- ne 47,4 %
- nevím, nemám názor 19,3 %
Bohuslav Sobotka je coby ministr financí sice nevýrazný, mikro ani makroekonomice příliš nerozumí a je příliš ovlivněn svou sociálnědemokratickou příslušností, ale alespoň se snaží. Rozhodně je v současné vládě daleko více adeptů, kteří by si zasloužili odchod do ústraní. V ideálním případě by kabinet mohl odejít celý. Takové jsou závěry z odpovědí účastníků Manažerského barometru.
Právě skutečnost, že Sobotka není tou nejčernější ovcí ve vládě, se projevila na výsledku. Téměř polovina ředitelů by jej z funkce neodvolávala. „Nevím, zda by to pomohlo, celá vláda je zoufale protireformní…“ znělo v reakcích nejčastěji. „Jeho pozice je velmi obtížná a nevím, zda by výměnou došlo k jakémukoli obratu. Problém reformy veřejných financí je problémem celé vlády, nejen jeho,“ uvedl jinými slovy totéž jeden ředitel. Obšírněji svůj názor vyložil další z manažerů: „Nejsem příznivcem současného ministra financí, neboť jeho předministerská profesionální kariéra dokazuje, že v tomto absurdním státě by mohl být ministrem financí i kreslený strýček Skrblík. Místo něj je to absolvent Právnické fakulty bez jakékoliv odborné praxe, jenž nikdy nepodnikal ani nebyl zaměstnán a který nemá žádné praktické zkušenosti s problematikou financí na mikroekonomické ani makroekonomické úrovni s výjimkou funkcí ve výborech a komisích Poslanecké sněmovny. Nedomnívám se, že tak dlouhý pobyt v Poslanecké sněmovně má nutně blahodárný vliv na rozvoj osobnosti. Byť právě obsazování vládních postů takovým způsobem z nás činí banánovou republiku nejtěžšího kalibru, je nutné objektivně uznat, že v porovnání s řadou dalších členů vlády se u ministra financi projevují alespoň občasné symptomy soudnosti. Jaký by mělo smysl vyměnit ministra financí, aniž by byl zároveň internován ministr zahraničí nebo ministr pro místní rozvoj?“
Někteří dotazovaní poukazovali na to, že by měl Bohuslav Sobotka dostat čas, aby ukázal, zda se pro funkci hodí. „Potenciální kandidáti, Mertlík a Mládek, by nic významného nepřinesli. Současný ministr sice není tak politicky obratný jako Mládek, ani tak znalý problematiky jako Merlík, avšak pokud mu bude dopřán čas, může ve schopného politika dospět,“ domnívá se jeden z nich. Zároveň vyjadřovali názor, že by o jeho budoucnosti měl rozhodnout výsledek reformy veřejných financí: „Pokud se mu reforma nepovede, bude jeho odchod aktuální. Ale to asi odejde sám.“
Těm respondentům, kteří by se k ministrově odchodu z funkce stavěli kladně, vadí především Sobotkova malá až žádná odborná zdatnost. „Takto nekompetentní ministr financí neměl být nikdy jmenován. Každý den, o který se odkládá reforma veřejných rozpočtů, zaplatíme draze všichni. Prvním viditelným důsledkem této nekompetentnosti bude zavedení eura nejméně o rok později, než jej zavedou okolní země vstupující do Evropské unie ve stejné vlně jako Česko. To se podepíše negativně na přílivu zahraničních investic, které nás budou míjet. Ještě větší riziko dalšího setrvání ve funkci ministra financí však vidím v tom, že nemá vůbec přehled o tom, co se v ekonomice reálně děje. Připomíná mi to karikaturu, jak hlupák sedí na sudu se střelným prachem, v ústech má zapálený doutník a v klidu kouří,“ podělil se o své myšlenky jeden manažer a dodal, „nemám nic proti právníkům nebo archeologům, ale neměli by se prostě plést do toho, čemu nerozumějí.“ Jiný připomenul Sobotkovu účast na nedávných dohadech mezi Generálním ředitelstvím cel a Českým statistickým úřadem: „Vyměnit by zasloužila celá vláda. Důvodů existuje řada, ale za hlavní považuji způsob sestavení státního rozpočtu a neřešení zásadních problémů spojených s katastrofálním vývojem veřejných financí. Způsob zametení chyby GŘ cel se jeví jako velmi podezřelý, protože tato chyba vytvořila značný prostor pro utrácení podhodnocením těch příjmů státního rozpočtu, které souvisejí s vývojem HDP.“
Našli se i takoví ředitelé, jimž víc než chybějící ekonomické znalosti ministra vadí jeho „loutkovitý“ charakter. „Ten člověk se na takový post vůbec neměl dostat. Nejde tak ani o jeho neodpovídající vzdělání a ani o nulovou praxi v této oblasti. Samotný fakt, že přípravu a vlastní rozhodování o tak závažných problémech, jako je například reforma veřejných financí nebo regulace nájemného, za něj přebírá předseda vlády, jej diskvalifikuje v očích jak politické, tak zejména odborné veřejnosti. Funkci měl dát k dispozici již mnohem dříve a nedělat si dále ostudu. Jinak lze úředníkům ministerstva jen závidět ministra, kterému mohou dát podepsat cokoliv.“
Pramen: Týdeník EURO – odpovídalo 114 manažerů