Menu Zavřít

Obce dětem přispívají na dopravní hřiště

27. 12. 2009
Autor: profit

Mnoho obcí dnes investuje do výstavby dětských dopravních hřišť. V takových projektech je v současné době podporují dotace krajů. V budoucnu pak můžeme očekávat i zvýšení poptávky po hřištích ze strany škol. Dopravní výchova má být totiž povinná.

Autor: www.velenice.cz

V České republice je celkem 167 dopravních hřišť – 150 z nich je stálých a 17 je pojízdných. Ještě v roce 2001 jich bylo v provozu celkem asi jen 85. Co stojí za jejich rozmachem? „V současné době jsou dopravní hřiště zřizována za finanční podpory krajů, které investují nejen na výstavbu hřišť, ale i na jejich modernizaci,“ říká Blanka Sunkovská z oddělení BESIP Ministerstva dopravy. Zároveň dodává, že počet a úroveň hřišť ještě porostou. Nasvědčují tomu i zprávy z jednotlivých měst a obcí.

Kupříkladu dětské dopravní hřiště v Krnově na Bruntálsku se má po pětatřiceti letech dočkat rekonstrukce. Město se rozhodlo investovat do nového povrchu se značením a doplněním srozumitelných informačních tabulí o bezpečném chování v silničním provozu. Na hřišti mají rovněž přibýt nové lavičky a stojany na kola a místo pletiva, které dnes ohraničuje celý dopravní areál, má vyrůst živý plot. „A pokud se podaří získat dostatek peněz, mohl by být součástí areálu otevřený altán pro výuku v nepříznivém počasí,“ dodává Otakar Válek z krnovského odboru školství.

Milionová hřiště

Odhadovaná cena rekonstrukce, kterou již schválili místní radní, je přitom zatím asi jeden a půl milionu korun. „Město na ni chce příští rok získat dotaci mimo jiné od Moravskoslezského kraje,“ sděluje tisková mluvčí krnovské radnice Dita Círová. Na nákladech rekonstrukce by se ale podle Círové mohlo dotačně podílet také Ministerstvo dopravy. Podporu pro svůj projekt však bude město hledat také u soukromých subjektů – místních autodopravců, provozovatelů autoškol, spřízněných firem či pojišťoven.

Zbrusu nové dopravní hřiště mají od října v Uherském Hradišti. „Nachází se u Základní školy Sportovní a budou ho využívat žáci uherskohradišťských základních škol i děti ze spádových obcí jako součást dopravní výchovy,“ říká místostarosta města Květoslav Tichavský. Výstavba nového dopravního hřiště včetně provozní budovy stála 3,5 milionu korun.

„Dopravní hřiště je koncipováno smysluplně. Je v něm zakomponováno vše, s čím se dnes na silnicích mohou potkat desetileté děti, pro něž je výuka primárně určena. Mohou tak mimo jiné čekat na přejezd vlaku na nechráněném železničním přejezdu, který je vybaven i zařízením generujícím hlasitý akustický signál. Děti si zde mohou nacvičit také chování na kruhovém objezdu nebo projet světelnou křižovatkou,“ přibližuje regionální pracovník BESIP Zdeněk Patík. Kromě samotného hřiště byla u školy postavena i provozní budova, v níž je umístěna výuková učebna, kancelář a sociální zařízení. Na nákladech se dotací ve výši 2,6 milionu korun podílela Nadace Děti-kultura-sport se sídlem v Uherském Hradišti a 800 tisíc korun poskytl Zlínský kraj. Uherské Hradiště přistoupilo ke stavbě nového dopravního hřiště poté, co muselo být původní hřiště v části města Mařatice zrušeno kvůli prodeji pozemků, na kterých se nacházelo.

Bezpečnější cesty

Zatímco ještě před pěti lety probíhala výuka dopravní výchovy zhruba jen v jedné třetině tuzemských škol, nyní probíhá již ve dvou třetinách škol. „Jsem přesvědčená, že se na tom podílí i nové metodické a didaktické materiály pro děti i pedagogy, které nyní vydává Ministerstvo dopravy. Tyto materiály podporují interaktivní dopravní výchovu a jsou zasílány ve velkých nákladech na všechny školy,“ podotýká Sunkovská.

Současná kapacita dopravních hřišť není podle Sunkovské dostatečná. V budoucnu lze přitom očekávat další zvýšení poptávky po dopravní výuce na straně základních škol. Tento nárůst by měla zapříčinit chystaná změna školských osnov. „Účast na výuce dopravní výchovy dnes závisí na přístupu konkrétní školy k této problematice. V České republice najdeme školy, které mají zájem o výuku dětí od první třídy, i školy, které účast v tomto programu z různých důvodů odmítají,“ konstatuje Sunkovská. Dopravní výchova tedy nyní není povinná. „Tato situace se ale má dle příslibu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy změnit. Dopravní výchova by měla být zařazena jako průřezové téma do rámcového vzdělávacího programu,“ upozorňuje Sunkovská.

bitcoin_skoleni

Náklady na výuku na dopravních hřištích hradí Ministerstvo dopravy, kraje i obce. Provádějí ji lektoři dopravní výchovy, kteří mají osvědčení z Ministerstva dopravy. To získají poté, co projdou speciálním seminářem. „Lektoři jsou z řad učitelů autoškol, učitelů základních škol, vychovatelů domů dětí a mládeže. Nyní se stále více lektorů rekrutuje z řad městské policie,“ dodává Sunkovská.

A jaký je výsledek investic do dětských dopravních hřišť? Smyslem jejich existence je možnost dětí nacvičit si chování v dopravních situacích v prostředí blízkém běžnému silničnímu provozu. „Učíme je zde vážit si života, chránit jej a předvídat nebezpečí a zároveň i vzájemné ohleduplnosti,“ vysvětluje Sunkovská. Statistické přehledy podle ní jednoznačně dokazují, že působení dopravní výchovy má pozitivní vliv na chování dětí v silničním provozu. V letech 2000 až 2008 bylo v České republice v důsledku dopravních nehod usmrceno 292 dětí (100 chodců, 27 cyklistů, 163 spolujezdců a 2 řidiči malého motocyklu). Na konci sledovaného období bylo o 63 procent méně mrtvých dětí než v roce 2000.

  • Našli jste v článku chybu?