Menu Zavřít

Obce musí za železnici stále bojovat

29. 10. 2002
Autor: Euro.cz

ČD ignorují rozhodnutí vlády o privatizaci tratě Zuby nehty se brání České dráhy privatizaci, i když jejich představitelé oficiálně tvrdí opak. Příkladem je železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, kterou provozuje Svazek obcí údolí Desné.

ČD ignorují rozhodnutí vlády o privatizaci tratě

Zuby nehty se brání České dráhy privatizaci, i když jejich představitelé oficiálně tvrdí opak. Příkladem je železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, kterou provozuje Svazek obcí údolí Desné.

Dráhy vypověděly provozovateli, tedy obcím, smlouvu o pronájmu železničních vozů z důvodu neplacení nájmu. Obce se ale brání - nechtějí totiž platit za pronájem, když trať i s vozy má být již dávno jejich. ČD totiž ignorují rozhodnutí ministerstva financí o privatizaci této dráhy. Hrozilo, že železniční dopravu v údolí Desné budou muset nahradit autobusy.

Snaha o jednotný dopravní systém v celé lokalitě

V červnu letošního roku přišel Svazek obcí o provozovatele železnice, kterým byla Stavební obnova železnic Bohumín. Oficiálním důvodem bylo to, že firma nehodlala dále dotovat ztrátový provoz železnice, z něhož šly veškeré zisky na účet ČD ve formě nájemného za železniční vozy. Z kruhů blízkých vedení Krajského úřadu v Olomouci se však proslýchá, že dráhy prostě tuto společnost ze šumperské lokálky „vyštípaly“. Novým provozovatelem se na základě výběrového řízení, kterého se účastnilo pět zájemců, stala společnost Connex Morava, která na Šumpersku provozuje také autobusovou dopravu. Do budoucna se tak otevírá cesta k vytvoření jednotného dopravního systému, který by na celém území republiky neměl obdobu. Aby Connex dopravu vlaky od počátku října skutečně zahájil, potřeboval souhlas ČD. Zde však byl první kámen úrazu. Dráhy s udělením povolení otálely s tím, že prý nedostaly včas žádost o změnu. T o však předseda Svazku obcí, rapotínský starosta Ondřej Koop odmítl. „ČD měly žádost od začátku července,“ řekl.

ČD: Vozy vám nedáme

V září státní dráhy opět přitvrdily a vypověděly Svazku obcí smlouvu o pronájmu železničních vozů. Prý proto, že Svazek obcí neplatil za jejich nájem. To sice Koop potvrzuje, ale poukazuje na to, že tyto peníze na základě rozhodnutí ministerstva financí z roku 2000 již nepatří na účet ČD, neboť trať měla být dávno plně v rukách soukromého provozovatele, a to včetně železničních vozů. Jenže to se nelíbí ČD. Podle vedoucího tiskového oddělení ČD Petra Šťáhlavského se přístup drah k této problematice nemění. „České dráhy nebrání privatizaci vlastní tratě, ale brání se privatizaci svých nejmodernějších motorových vozů pro regionální dopravu. T y nejsou vzhledem ke stavu našeho vozového parku a ani vzhledem k nedořešení financování obnovy vozového parku a služby ve veřejném zájmu majetkem zbytným a tedy privatizovatelným,“ upozornil. Pokud by zde nebyl rozdílný názor na privatizaci vozidel, trať již mohla být dávno privatizována. ČD dokonce zahájily podle původního privatizačního projektu, který vozidla neobsahoval, okamžitou aktualizaci hned po rozhodnutí vlády o privatizaci tratě tak, aby mohla být předána novému nabyvateli v co nejkratším termínu.

Ministerstvo drahám nevyhovělo

ČD se v této záležitosti obrátily na ministerstvo dopravy a spojů se žádostí o přehodnocení privatizace uvedené železniční tratě včetně motorových vozů. Ministr dopravy Milan Šimonovský však Profitu potvrdil, že privatizaci podporuje v již jednou schválené podobě a udělá vše pro rychlý převod majetku na zúčastněné obce. O tom, že v přístupu drah ke Svazku obcí údolí Desné nebude všechno v pořádku, svědčí i nový návrh smlouvy o pronájmu vozů, kterou dráhy předložily provozovateli po vypovězení původní smlouvy. „Podmínky nájmu jsou více než podivné,“ komentovala nabídku Jitka Homolová, ředitelka společnosti Connex Morava. „Dráhy požadují za čtyři soupravy tvořené jedním motorovým a jedním vlečným vozem ročně 29 milionů korun,“ upřesnila. Přitom stávající pronájem za soupravy jezdící mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou činí 1,8 milionu korun. „Podmínky jsou přesně v souladu s cenovým výměrem ministerstva financí,“ tvrdí mluvčí ČD Zdeňka Celá. Dodala, že dřívější nestandardní cena byla výjimečně odsouhlasena správní radou ČD. „Jsme v právu, dráhy nemají jediný argument, proč by nám měly zvedat ceny,“ trvá na svém Kopp. Těsně před hrozícím zastavením provozu se však podařilo dosáhnout dohody a prodloužit stávající smlouvu o pronájmu do konce roku. „Vyřešil se jeden problém, ale ten klíčový, a to je privatizace trati, zůstává. Budeme spolu s obcemi jednat s Českými drahami a trvat na dokončení privatizace,“ potvrdil zástupce hejtmana Olomouckého kraje Ivan Kosatík (ODS).

Privatizace brání obnově trati

Svazek obcí údolí Desné by rád začal s obnovou některých budov na trati či jejího bezprostředního okolí. Aby obce mohly s opravami začít, chybí jim převod trati do vlastnictví. Podle hejtmana Olomouckého kraje Jana Březiny (KDU-ČSL) je skandální, že státní firma odmítá plnit rozhodnutí státu. „Ptám se, kdo řídí tento stát, když si některá instituce může dovolit tak dlouho neplnit rozhodnutí ministerstva,“ netají rozhořčení Březina. O tom, že se Svazek obcí údolí Desné o trať stará lépe než tomu bylo za doby správy ČD, hovoří nejlépe čísla. Zatímco ČD na této trati vykazovaly roční ztrátu přes 30 milionů korun, deficit současného provozovatele je pouze tři miliony korun. A z toho ještě musí skoro dva miliony odvádět na účet ČD. Státní dráhy zde provozovaly 11 párů spojů denně a měly 73 zaměstnance, Svazek obcí zvládl s 33 zaměstnanci šestnáct párů spojů a přidal pět zastávek. ČD navíc odmítly v roce 1997 povodněmi zničenou trať opravit, čehož se ujal právě Svazek obcí ve spolupráci s okresním úřadem i EU. Provozovatel regionální železnice ročně přepraví asi 750 tisíc cestujících. Zdá se však, že se blýská na lepší časy. Nový ministr dopravy Milan Šimonovský nepodpořil požadavek ČD privatizovat trať bez motorových vozů a naopak nařídil trať urychleně privatizovat. Míček je nyní na straně Českých drah.

Z historie privatizace trati v údolí Desné

červenec 1997 ničivé povodně přerušily dopravu

srpen 1997 ČD nemají o opravu tratě zájem

prosinec 1997 opravy tratě se ujal Svazek obcí údolí Desné

30. 4. 1998 vyjel první vlak pod vlajkou Železnice Desná na trať do Sobotína

28. 5. 1999 po téměř dvou letech přijel opět vlak do Koutů nad Desnou

2000 ministerstvo financí rozhodlo o privatizaci dráhy

2001 dráhy se odvolaly a žádají přepracování privatizačního projektu

červen 2002 Svazek obcí přišel o dopravce

září 2002 novým dopravcem se stala firma Connex Morava

říjen 2002 ČD vypověděly smlouvu o pronájmu vozů - ministr Šimonovský chce urychlit privatizaci

bitcoin_skoleni

České dráhy nechtějí trať v Desné pustit, i když naoko blokují jen privatizaci vagonů. Ale nefandí jim ani ministerstvo dopravy.

FOTO: ARCHIV

  • Našli jste v článku chybu?